• RahRah

Kan läkare svara!! Alvedon för barn

Vet ni om det finns Alvedon i tablettform för barn under fyra år? 

Mitt barn hatar flytande mediciner. Tänker om jag krossar och blandar med nåt gott. 

• Svar på tråden Kan läkare svara!! Alvedon för barn
  • Anonym (1177)

Varför ringer man inte 1177 när man vill ha svar från läkare istället för att fråga på Familjeliv? Det kan bokstavligen vara VEM som helst som svarar här. Är du redo att äventyra ditt barns hälsa pga något felaktigt svar här? 

• LFF
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 22:52:18 följande:

Varför behövs Alvedon till ett barn? Vad händer om den inte får Alvedon? Det är väl bara en värktablett och vill den inte så vill den inte. Den där väl inte av att inte få i sig Alvedon?

För att få i barnet annan mat tex vid sjukdom. Mina söner tappade aptiten helt vid hög feber. Inte ens vätska ville de ha (varken saft eller glass). Med en alvedon för att få ner febern så kunde vi få i dem mat/dryck. Speciellt för ena sonen är det viktigt att han äter regelbundet då han annars kräks när han äter (tex om han ätit dåligt vid middagen så kräks han upp frukosten). 

Så alternativet till att ge honom Alvedon är att vi måste åka in till sjukhuset varje gång han får hög feber.
  • LFF
    RaYzLeR skrev 2023-10-04 23:49:36 följande:
    Febern går ner av febernedsättande, men det tar längre tid för febern att gå över. Det är vad jag har hört.

Om det stämmer kan jag inte svara på, men det är vad jag har hört.
    Nej, febern tar inte längre tid på sig att försvinna när man tar febernedsättande. Däremot så får kroppen mer energi att lägga på att hantera det som orsakar febern. 

När jag hade opererats fick jag Alvedon utskrivet (tillsammans med annan smärtstillande). Jag är en person som inte tycker om att ta tabletter rent generellt så jag hoppade över medicinen en natt. Snacka om utskällning jag fick av doktorn på morgonen sen. Det spelade ingen roll att jag inte kände att jag hade behov av vare sig Alvedonen eller den andra smärtstillande medicinen. För att mitt sår skulle läka ihop på bästa möjliga sätt så skulle jag ta mina tabletter. Alvedonen var både just för att förhindra feber samt som milt smärtstillande. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:41:14 följande:
    Jag bara begriper inte hur febernedsättande tvärtom skulle göra att man har feber längre tid. Då är det ju inte febernedsättande. Det svarade du inte 
    Febern är kroppens försvar mot infektionen. Därför skall man inte äta febernedsättande annat än vid mycket hög feber som påverkar allmäntillståndet. 
  • Anonym (...)
    Anonym (AS) skrev 2023-10-05 04:20:13 följande:
    Jag har försökt argumentera sakligt, men ditt enda mål är att underminera det jag säger. Jag sätter därför stopp nu. ha en fortsatt trevlig natt/dag. 
    Vad är det för härskartekniker och tramsiga anklagelser, jag skulle väl kunna säga samma sak, att ditt enda mål är att underminera vad JAG skriver. Jag bryr mig väl inte om ifall du ?sätter stopp? jag skriver vad jag vill, och jag VET att de faktiskt kan se till att dricka när de är sjuka om det verkligen gäller. Säger du emot nu så är ditt enda mål att underminera vad jag skriver. Konstruktiv kommentar eller hur?
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Maria81) skrev 2023-10-05 05:53:09 följande:
    Nej. Varför? Det är ju mer så att det barnet som genom febernedsättande sedan kan få i sig tillräckligt med vätska, föda och kan sova blir friskare lite snabbare. Men de flesta virus tar den tid de vill. Eller bakterier. Då kan man göra det så bra som möjligt för barnet under tiden.

Finns mycket Märkliga teorier från hobbyfolk på nätet och verkligheten. Hade en bekant som var anti smärtlindring och febernedsättande för barn. Men åka till sjukhuset med helt uttorkat barn knappt kontaktbart barn gick bra. Det vsr inget småbarn ens där det kan gå fort utan 8 år. Det barnet var sjukt lång tid. Trots att prover visade på inget annat än vanligt virus, ej covid el så. Eller bakteriellt. 
    Det är klart man skall ge om febern är hög och påverkar allmäntillståndet. 
  • LFF
    Anonym (...) skrev 2023-10-05 10:28:01 följande:
    Vad är det för härskartekniker och tramsiga anklagelser, jag skulle väl kunna säga samma sak, att ditt enda mål är att underminera vad JAG skriver. Jag bryr mig väl inte om ifall du ?sätter stopp? jag skriver vad jag vill, och jag VET att de faktiskt kan se till att dricka när de är sjuka om det verkligen gäller. Säger du emot nu så är ditt enda mål att underminera vad jag skriver. Konstruktiv kommentar eller hur?
    Nej, det gäller inte alla barn. Mina barn drack inte när de var yngre och hade hög feber. Inte ens piggelin gick ner. Då gällde det att få ner febern för att sen kunna få i dem vätska. Vi hade annars fått åka in till akuten med barnen pga uttorkning. De blev nämligen så påverkade av den höga febern att de blev nästan helt borta och då är det svårt att få i någon vätska. 
  • Anonym (...)
    LFF skrev 2023-10-05 10:36:28 följande:
    Nej, det gäller inte alla barn. Mina barn drack inte när de var yngre och hade hög feber. Inte ens piggelin gick ner. Då gällde det att få ner febern för att sen kunna få i dem vätska. Vi hade annars fått åka in till akuten med barnen pga uttorkning. De blev nämligen så påverkade av den höga febern att de blev nästan helt borta och då är det svårt att få i någon vätska. 
    Hur fick du i dem medicinen då?
  • Anonym (P)
    Precis samma med min yngste, med tillägget att han dessutom kräks upp allt han får i sig när febern är för hög. Min äldsta kan i princip dra i sig ett skrovmål vid hög feber. De är olika, barnen.
  • Anonym (...)
    Jag menade förresten att om man vet att man dör annars så ser man till att dricka.
Svar på tråden Kan läkare svara!! Alvedon för barn