Inlägg från: Anonym (natur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (natur)

Är vissa bebisar gnälligare än andra?

Anonym (Anonym mamma) skrev 2023-10-03 11:20:58 följande:
    Är vissa bebisar gnälligare än andra?

Alltså jag förstår inte. Hör om dessa nyfödda som ammar på 10 min och den sover sött eller sitter förnöjt i babysitter/ligger i babygym och jollrar till det är mat igen någon tilme senare.

Min son på snart 1,5 mån verkar konstant  lite missnöjd med allt istället. Kan vara nyammad, nybytt, nyrapad och mjuka kläder och 2 min i ett babygym börjar frustrationsljuden som sen övergår till gnäll och sen skrik. Läggs han vid bröst igen somnar han så hungrig har jag omöjligt att tro han är (när han fick flaska med tanken att han kanske får i sig för lite vid bröst så kaskadkräktes han istället av övermättnad(?)).

Viktuppgången är god så han verkar ju fysiskt gå bra men han är bara som aldrig nöjd. 

Är det så att vissa barn bara är mer av den frustrerade/lätt-till-skrik-iga sorten eller gör jag något helt fel som förälder? Att ha med på en fika känns helt orimligt.Just nu bär jag eller har honom på mig mest hela tiden då han är nöjdast då, men har ju också BVC på mig om magträning mm som viktigt.

Naturligtvis är även bebisar olika, precis som andra människor är olika. Bebisar är inte oskrivna blad, de har sina egna personligheter från start. De kanske också ha olika behov av närhet, olika känslighet för tex gaser eller annat obehag. 

Sen förändras de väldigt mycket den första tiden, så det som gäller nu kanske inte alls gäller om en vecka eller om två månader. Försök bara hänga med i vad din bebis behöver och se tiden an. Att gå och fika kanske funkar om några veckor även om det inte funkar nu. Eller så funkar det inte och då får du vänta med att fika tills du kan gå utan bebisen eller så.
  • Anonym (natur)
    cosinus skrev 2023-10-03 13:39:30 följande:

Jag har fyra barn där tre av fyra varit olika grader av gräsligt jobbiga bebisar (varit lite reflux och allergier inblandat som väl inte gjort saken bättre),

Sen har jag då haft turen att få prova en sån där som man kunde lägga ifrån sig i babygymmet två minuter, fixa något med ett äldre syskon och när man vänder sig för att plocka upp bebisen igen så sover han. På rygg mitt på golvet i gymet. Syskonen sov ju knappt om man så slog knut på sig själv för att få dem att sluta skrika.

Tacksam att ha fått provat en enkel sort också, i längden spelar det ju däremot ingen roll. Han som var enklast som spädbarn och skapat mer gråa hår hos mig under resten av uppväxten än alla de tre andra gaphalsarna tillsammans :)

Hehe, det där känner jag igen.

Har haft en som var otroligt missnöjd, gnällig och sedan vild som sjutton under småbarnsåren. Nu i slutet av tonåren, lugn, klok, belevad, smart.

Och så den andra. lugn och stillsam som liten, smackade lite försynt för att visa hunger, sov gott varsomhelst. Mitt i tonåren nu och jag håller på att tappa det, vet inte om jag kommer att överleva (jo, jag har hopp om framtiden), men alltså... 
Svar på tråden Är vissa bebisar gnälligare än andra?