Inlägg från: Slagen dam |Visa alla inlägg
  • Slagen dam

Mobbning på FL?

Jag kan säga angående det TS tar upp om polissak och "inside information" att någon polisanmälan har inte nått mig, och skulle det mot förmodan bli en polissak så har jag skärmdumpar på det mesta. 

Jag har som sagt inga ambitioner att vara på forumet. Det blev för obehagligt, och jag håller med om att det inte borde vara tillåtet att skriva att något blivit en polissak när det inte är sant. 

• Slagen dam
    ClumsySmurf skrev 2023-10-05 20:37:31 följande:

en av de som försvann hade länkat till sin 'blogg' i sidfoten
    vad kallar du det markerade?
    Charlotte Evert

Denna träskpadda är admin för sajten/ diskussionsforumet Familjeliv.se, som hon styr med järnhand. Skriver man minsta lilla som kan råka reta upp eller förarga någon medlem eller admin själv (det behöver inte röra sig om personpåhopp utan endast att man säger sin åsikt eller sina tankar) så får man en varning och blir avstängd från forumet 1 dag - 1 vecka.  Efter ett antal varningar blir man avstängd permanent. Som du säkert kan förstå varnars även alla som inte skriver politiskt korrekt, då Familjeliv.se är ett utpräglat forum för vänstermänniskor, feminister, sossar, miljömuppar och Liberaler / centerpartister. Ska du tycka något som går emot PK (av svenska etablissemanget godkända åsikter och tankar) får du uttrycka dig väldigt försiktigt. Det är ofta omöjligt att hålla balansgången och veta vad man får och inte får skriva på detta diskussionsforum.

Ofta händer det att medlemmar får varningar utan att inlägget det hänvisas till har innehållit någon form av personpåhopp, kränkning eller otrevligt bemötande. Det räcker alltså med att en person subjektivt blir förargad på något någon har skrivit, så tas inlägget bort och den som skrev det får en varning.

Vi har inte många diskussionsforum i Sverige där man kan diskutera allt mellan himmel och jord. Det enda alternativet tycks vara Flashback, där ordet är helt (nåja) fritt och alla åsikter tillåts.

Som jag personligen ser det ska det vara lite hetta i debatten och om man inte ens får kalla någon "idiot" för att man tycker att personen är det, så är yttrandefriheten inte mycket värd. Det ska vara lite hårda ord ibland (inte hela tiden) och pajkastning när det hettar till. Det gör debatten så mycket mer underhållande och människans personlighet kommer fram mer om denne tillåts uttrycka sig mer fritt och inte så hämmat och försiktigt.

Denna Charlotte Evert har förargat många människor med sina borttagningar av inlägg utan förklaring och sina varningar och avstängningar av folk  som inte tycker och tänker "rätt".

Nu har hon tydligen också skaffat skyddad adress. Tänkte med mitt team göra en påhälsning hos henne och över en kopp kaffe diskutera yttrandefriheten på Familjeliv.s, men hon är tydligen för feg för att våga stå för vad hon gör. Det skulle jag också vara om jag var hon. För vi vet ju alla att karman slår tillbaka när den elaka minst anar det.

bildkallan.n.nu/blogg
    www.familjeliv.se/forum/thread/82418466-vad-ar-avtandande-hos-kvinnor/1/nick/82420806

Vad vi är eniga om är att profiler som varit väldigt aktiva 2022-2023 slängde sina konton och/eller blev avstängda i somras. I mitt fall både och. Först slängde jag mitt konto efter att jag blev "polisanmäld"  via tråd - favorit i repris i inlägg #185, mitt svar #189. Det har därefter varit mycket lugnare på forumet och de användare som bryr sig om forumet diskuterar på olika sätt hur det ska kunna bli ett bättre forum. Några gånger har denna typ av tråd startats anonymt, min gissning är att det är samma person som startar dem varje gång. De flesta som skriver i trådarna är eniga om att det inte förekommer mobbning på forumet. Jag är oenig och tycker det som hände i somras var illa skött. Vi kommer inte längre. Samtidigt som jag hoppas för andras skull att forumet blir användbart så spelar det ingen roll för min del. Jag kan snarare känna skadeglädje över att det är så få läsare nu, men man har sig själv att skylla som inte modererar bort saker, i mitt fall återkommande absurda utsagor om att det föreligger polisanmälan mot mitt nick och att man läst min mail i en odefinierad "grupp".
  • Slagen dam
    RaYzLeR skrev 2023-10-05 22:48:24 följande:
    Jag får varningar och avstängningar för allt möjligt här på Familjeliv. På Flashback är dom inte lika hårda.
    På Flashback hade den här tråden kunnat papperskorgas för låg kvalitet på trådstart. Det är lite otydligt vad som ska diskuteras: erfarenheter av mobbning på forumet baserat på en bekant till TS, vad tycker vi, finns mobbning eftersom min bekant tyckte det eller inte? Tråden kunde även ha ändrat rubrik och flyttats, T ex medlem XX kvinnohat, vad tycker vi? - - > Passande forum. Alternativt rensats för off-topic, trådstartens rubrik handlar om mobbning, allt som inte handlar om mobbning leder till varning för Off topic. På Familjeliv slutar det istället med att var och en diskuterar det ämne som den individuella användaren är intresserad av, så även i denna tråd, och så förstås alla dessa eviga spekulationer och gissningar man behöver göra kring vem som döljer sig bakom (Anonym) XX och (Anonym) XY och (Anonym) XYZ eller den störtflod av nya konton som skapas i syfte att driva en speciell fråga eller trolla kring någonting särskilt. 
  • Slagen dam

Om informationen i inlägg #199 stämmer, att en person med vad man får förmoda stort inflytande över forumet ska ha fått skyddad adress kommer saker i en ny dager. Skyddad adress får man inte hur som helst och en hotbild måste ha bedömts föreligga. Än mer anmärkningsvärt att medlemmar får skriva till andra medlemmar att det blivit en polisanmälning av mitt nick, vilket alltså inte är någon information som nått mig, om det stämmer att det HAR blivit en polissak av forumrelaterade händelser i form av skyddad adress för forumets grundare. Också märkligt att #199 får stå kvar, då innehållet i inlägget förmedlar hot mot enskild även om det är länkat från annan sajt. 

• Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 05:17:18 följande:
    "Man väljer att ta det som skrivs på fel sätt". Precis, många borde åtminstone tänka efter några gånger innan de reagerar med ryggmärgen. Det blir så fel när man inte gör det. Eller så väljer vissa att misstolka för att få en anledning att börja tjafsa och bråka.
    Folk skapar konto här av två huvudsakliga skäl:

Ska få barn. 
    Behov av att ventilera någonting i livet som inte kan ventileras med vänner och familj 

De blir kvar av andra huvudskäl:

Nostalgi
    Social kontakt, lindra ensamhet
    Tidsfördriv 

(Några få är intresserade av andra människor och av att hjälpa, och/eller av att skriva och diskutera) 

Om man tänker efter lite är det logiskt att en perfekt storm uppstår då och då, särskilt eftersom det finns de som tycker om att starta, driva på eller läsa om konflikt, på samma sätt som det i verkliga livet finns de som utsätter andra människor, försvarar sig eller inte försvarar sig och andra som låter det ske. 

Tidigare i tråden har någon "kunnig" uttalat sig om hur ett verkligt offer för mobbning och trakasserar "bör" reagera. Man menar att ett verkligt offer drar sig undan. Men alla som gått i skolan vet att det är mycket roligare att reta den som visar att den blir ledsen och sårad. 

Vad man ska fråga sig innan man startar en tråd på ett forum i ett känsligt ämne är om man vill att ens största smärta just då ska vara en annans lilla tidsfördriv. 
  • Slagen dam
    Jag tänker också på det här med att älta om och om igen. Det är ju så man gör när man bearbetar någonting svårt man har varit med om. Det har varit uppe i tråden tidigare att flera konton försvann på en gång i somras. Det hade gnagt i mig att inte ha berättat för de som var här, så som det såg ut från mitt håll med trakasserierna. Det är inte så att jag tror att världen kretsar kring mig, men i och med att jag hade en stark närvaro på forumet, mådde uppenbart dåligt av trakasserierna och visade det på olika sätt så känner jag dels för min egen skull, dels för andras skull, att det känns bra att berätta öppet på forumet om vad som hände efteråt. Hade det varit jag själv som såg det utifrån hade jag kunnat känna mig orolig för personen som jag sett men inte hjälpt då jag inte hade tid och lust men ändå kanske hade sett göra sig illa. 
    Jag förutsatte att mina inlägg skulle bli raderade och kontot avstängt som förra gången. Nu har jag haft några dagar på mig att försöka förklara här i tråden. Förklara för vem såg jag att någon undrade. Jag tror att jag förklarar för den som såg och visste men inte hjälpte mig. Jag fick stöd av ett par användare men jag hade velat ha mer uppbackning av forumet än vad jag fick. Det var när jag gick in på vad som hänt bakom kulisserna i detalj som jag blev avstängd så jag ska inte göra det igen. Tack för att jag fick behålla kontot under dessa dagar. Det blev en del i bearbetningen.
  • Slagen dam
    Anonym (Gammal i gamet) skrev 2023-10-06 07:44:07 följande:
    Gick med -05 och jag upplever att tonen i forumet blivit hårdare. Något som jag upplever som ett problem är att moderatorerna inte hinner med, en tråd startas av någon som har allvarliga problem av något slag, och tråden kan sönderhackas av inlägg som är nedlåtande och mer eller mindre uttalat anklagar trådskaparen för att vara ett troll som startat 100-tals trådar med påhittade liknande teman. Som om det inte skulle kunna finnas flera människor som har liknande problem i sina relationer, för det är ofta relationsproblem det handlar om.

Det kan faktiskt vara i alla fall gränsfall till mobbning. Om man anmäler inlägg tas de ofta bort men det kan ta en evighet. Det tycker jag är mycket tråkigt.

Bland annat detta har gjort att jag är mindre och mindre här och mer på Flashback. Flashback modereras mycket hårdare och mer aktivt och det tycker jag är bra.
    "Fick du inte bra svar i den andra tråden?" har ju blivit en klassiker.
    Flashback har infört en begränsning. Man kan bara göra två trådstarter per dag. Det infördes nyligen efter att forumet på kort tid fått många nya konton och ett flertal lågkvalitativa trådstarter. Där kan man också se när kontot skapades och hur många inlägg det kontot har, både totalt och per dag. Man kan också se hur kontot uppfört sig tidigare. På så sätt kan man lättare själv avgöra om man vill svara på kontots tråd eller inte, vilket säkert minskar risken för konflikt jämfört med dubbelanonyma konton. 
  • Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 11:19:47 följande:
    Märkligt. Jag ser inget om detta i avdelningen där Flashback som forum diskuteras och inte heller när jag söker.
    Det gäller just nya konton med färre än 50 inlägg

www.flashback.org/t3550133
  • Slagen dam
    Anonym (jaha) skrev 2023-10-06 16:36:26 följande:
    Nja, det är inget nytt skulle jag vilja säga, väldigt många människor verkar bara vara väldigt omogna och ha väldigt svårt för ifrågasättande eller kritik, eller att andra helt enkelt inte tycker som dem och ska genast börja försöka få tyst på alla som säger emot, först genom att börja babbla om att alla som inte tycker som dem minsann är jätte OT och när det inte hjälper så ger man sig på anmäla knappen.

Och 9 av 10 trådar om relationsproblem handlar inte om att få råd utan om att få medhåll, förståelse och ryggklappar. Och när man inte får det så bli man jättesur och så startar man 3 nya trådar för att se om man får bättre respons där.

Det är bara att konstatera att vuxna människor helt enkelt inte alltid är så vuxna som de tror   // Flört
    Det är inte så många olika som startar trådar här. Det är inte heller många olika som läser trådar här. Ett statistiskt representativt urval är 1000 personer. Antalet som startat och skrivit i Familjelivs trådar regelbundet uppskattar jag till ungefär 20 det senaste året. Bara en headsup kring att det inte är ett representantivt urval av vuxna som skriver här.
  • Slagen dam
    Anonym (Behövs_intemycket) skrev 2023-10-06 16:59:46 följande:
    Möjligen mellan 30 och 40 personer, men om man jämför med hur välbefolkat forumet var för 7-10 år sedan så blir det tydligare att det är samma nick som återkommer.
    Okej. Det är säkert något fler regelbundna läsare, mellan 500-1000. Ja, om kvaliteten sjunker så flyr folk och lämnar utrymme åt Vilda Västern. Vilket jag blev en del av, både som offer och förövare. Som någon skrev: Det finns ingen domare här och modereringen har inte klarat upp saker trots att den säkert kämpat, mer för några än för andra. Drömmer
Svar på tråden Mobbning på FL?