Lönnsirap skrev 2023-10-05 18:13:36 följande:
Personligen tycker jag att man ska skilja på att flytta ihop efter en lång uppvaktning och att ha lärt känna varandra när man diskuterat framtiden i lugn och ro, än att flytta ihop lite mer spontant en period.
Så, som svar på din fråga tycker att det lugnt räcker med att du avyttrar ett hus. Inte några exakta summor och onödig insyn. Bara att det att du säljer ett hus berättar faktiskt tillräckligt.
Jag tänker att det är viktigt att faktiskt låta saker och ting ta lite tid. Det är fullständigt rimligt att en sambo faktiskt har viss insyn i ekonomin, men personligen tycker jag att det i första hand handlar om löpande inkomster och utgifter. Inte om aktieportföljer, fastigheter och stora innehav i företag....
Om man har gjort en procentuell fördelning av utgifterna, så måste man förstås vara ärlig. Alltså: om jag säger att jag tjänar 10 000 efter skatt och han tjänar 50 000 efter skatt, och därför behöver jag bara betala 20 procent av våra gemensamma hushållsutgifter - så är det inte OK om jag i själva verket tjänar 20 000 efter skatt. Eller om jag får en stor bonus ifrån arbetsgivaren då och då, som jag förtiger.
...men om vi delar hushållsutgifterna 50/50, så ser jag egentligen inte varför jag måste berätta hur mycket jag tjänar? Efter att hushållsutgifterna är betalda, så gör ju jag vad jag vill med mina pengar, och han vad han vill med sina pengar. OBS detta gäller alltså samboförhållanden, ätenskap är något helt annat.
Jag tror för övrigt att mycket av problemen i förhållanden idag kommer av, att folk inte är klara över vad som skiljer ett samboförhållande från ett äktenskap.