Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Som sambo (till skillnad från gift) har du ingen som helst skyldighet att redogöra för din ekonomi till honom. Jag skulle vänta väldigt länge. Annars är det lätt att det blir "men DU som har så mycket pengar kan väl betala det, det är ju inte mycket för dig. JAG däremot som bara har existensminimum som du vet... för mig är det jättemycket!" Och till slut får du stå för allting. 

Akta dig även för sambolagen. Har ni tillsammans flyttat in i ett nytt hus? Då ska du inte stoppa i de där pengarna i huset, för då kan han få hälften när ni separerar. Lagen är nämligen så tokig, att om två sambos tillsammans flyttar in i en bostad, som de skaffat för gemensamt bruk, så ska värdet delas lika när de separerar. Och det spelar ingen roll vems pengar det var från början.

• Anonym (XXX)
    Goneril skrev 2023-10-03 03:04:11 följande:

Då önskar jag Anonym Anna kraft att genomföra beslutet; det kommer nog att uppstå friktion men separation är självfallet det enda rätta. Omöjligt att hysa varmare känslor för en man som 
    saknar drivkraft och som fyller dagarna med TV'-spel.                                                                                                                                                                       Om jag ska vara krass hade jag nog inte flyttat ihop med någon som inte spelar i samma liga som jag själv rent inkomstmässigt, skillnaden ska  åtminstone inte vara alltför stor. Jag är inte säker på att kärleken slår en bro över dessa olikheter. Jag är nog ganska pragmatisk som person och inte faller jag för fagert tal; det är handling som gäller.

Inte jag heller, inte när det är åt det hållet att kvinnan får försörja mannen. Och det säger jag inte bara för att jag är kvinna. Det blir fel dynamik i ett sådant förhållande. Jag skulle förmodligen snart sluta älska en sådan man, hur snygg och charmig han än är. Att en kvinna är hemmafru är däremot inget konstigt, så har det alltid varit. 
  • Anonym (XXX)
    Sandyyy69 skrev 2023-10-03 16:36:43 följande:

Eller så ställer Du mycket krav för pengarna eller så där, var ärlig m kisen där bara

Men vadå "ärlig"? Som sambo HAR man ingen skyldighet att redovisa sin ekonomi för sin partner. Som gift HAR man det. Detta står i lagen. En sambo som inte redovisar hur mycket pengar hon eller han har är inte "oärlig". 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-03 17:00:42 följande:
    Ja, man väljer att drabbas av sjukdom här i livet.
    Det gör man kanske inte alltid (även om livsstilsfaktorer ligger bakom mycket sjuklighet), men man har ju också rätt att välja sin partner efter vilka kriterier man vill. Jag skulle t.ex. inte välja en partner som redan satt i rullstol (obotligt) när jag träffade honom; jag skulle inte se på honom med de "ögonen", för det är viktigt för mig att vara i farten, vandra i vildmarken, simma i sjöar och sådant. Varför skulle jag då välja en partner som jag skulle få ett mycket begränsat, stillasittande liv med? Det vore ju bara korkat. Om han är intelligent kan jag dock bli vän med honom - emailvän kanske.

Däremot är jag mycket lojal när jag väl ÄR kär och tillsammans med någon. Jag skulle aldrig svika en man som råkade ut för en olyckshändelse och BLEV funktionshindrad, om vi redan var gifta eller sambos när det hände. (Såvida förhållandet inte redan var dåligt förstås, och jag hade börjat fundera på att lämna redan innan olyckan hände). 
  • Anonym (XXX)
    Ms H skrev 2023-10-04 08:21:28 följande:

Jag skulle berätta för att få veta hans inställning till det. Om den skiljer sig alltför mycket från min egen inställning, och vi inte hittar ett gemensamt förhållningssätt, skulle jag inte vilja fortsätta förhållandet. Att behöva dölja nått så stort skulle inte funka för mig. 

Han kan ju låtsas och ljuga. Samtidigt som han inne i huvudet smider planer på hur han ska lura av henne pengarna. Inget bra förslag.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-04 23:18:20 följande:
    Jag förstår inte hur och varför det blir fel dynamik.
    Som kvinna vill man bli lite omhändertagen, man vill inte känna att man måste vara den som tar hand om. Man vill känna att man har kommit i hamn, att man nu är trygg - även ekonomiskt. Inte att man ska vara räddningsbåten för en man som inte klarar av att försörja sig själv.

Och man vill ha tid och ork att pyssla hemma...  Blir ju jättefel om man kommer hem med portföljen i handen, och så står HAN där vid spisen i ett rutigt förklä... inte så sexigt precis... Ännu värre såklart om han väntar sig att man ska sköta hushållet OCKSÅ, och han ska bara halvligga i TV-soffan all vaken tid... nä.
  • Anonym (XXX)
    sportiva skrev 2023-10-05 13:38:30 följande:

Det är viktigt att vara ärlig och öppen i en relation, särskilt när det gäller ekonomiska frågor. Jag förstår att du kanske känner dig osäker eftersom förhållandet är nytt, men det är viktigt att bygga en grund av tillit och kommunikation. Jag skulle rekommendera att ha en ärlig konversation med din nya partner om situationen och dela med dig av dina känslor och tankar. Tillsammans kan ni hitta en lösning som känns rätt för er båda.

Du är naiv.
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 14:07:58 följande:
    Fel. Du har ingen skyldighet att redovisa några pengar när du är gift. 

Jag tolkar Äktenskapsbalken så:

Underhållsskyldighet mellan makar under äktenskapet

Under äktenskapet har var och en av makarna ett ansvar för sitt eget och den andra makens underhåll. Arbetet i hemmet är också ett sätt att sörja för underhållet. Lagen förutsätter att båda makarna tar ansvar för ekonomin och sysslorna i hemmet. Makarna är skyldiga att lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomi ska kunna bedömas. Om den ena maken inte kan försörja sig helt själv, är den andra skyldig att bidra till makens personliga behov. Har makarna barn är de skyldiga att sörja för barnets underhåll.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 14:23:53 följande:
    Man är försörjningsskyldiga för varandra ja. Men man måste inte berätta i detalj om hur mkt pengar man har. Man har fortfarande rätt till sina egna pengar. 
    Fast det stod inte att det bara gällde pengarna som får den vardagliga ekonomin att gå runt. Om den ena maken har pengar som skulle kunna användas till att köpa ett hus t.ex., så är det ju också en - väsentlig - del av "familjens ekonomi". Men det måste ju finnas juridisk litteratur där detta klargörs. Hinner inte nu, men ska leta senare - det kan ju du också göra! Så vi får en riktig källa!

Hur eller hur så är TS inte gift, så hon har ingen som helst skyldighet att berätta för karlsloken om några pengar hon har. Det kommer bara att sluta med att alla hans nära familjemedlemmar råkar ut för någonting akut som kräver ett par miljoner kronor omgående, tills TS inte har några pengar kvar.
  • Anonym (XXX)
    sportiva skrev 2023-10-05 14:31:47 följande:
    Det är viktigt att vara medveten om ekonomiska aspekter när det gäller familjer och äktenskap. Att ha tydliga riktlinjer och kunskap om juridiska aspekter kan vara till hjälp. Att söka efter juridisk litteratur eller konsultera en expert kan ge dig den riktiga informationen du behöver. Kom ihåg att varje situation är unik och det är viktigt att fatta beslut som är bäst för dig och dina nära och kära.
    Den där texten har du inte skrivit själv. Då måste du sätta den inom citationstecken samt ange källan. I övrigt håller jag med. Men inget av detta gäller TS eftersom hon varken är gift med karl'n eller har familj med honom.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (...) skrev 2023-10-05 14:31:22 följande:

Undrar om det betyder att man måste aktivt berätta allting? Hur långt ska man dra det?

-Nu tog jag ut 400 kr.
    -Nu sålde jag Ericssonaktierna.
    -Nu har jag bytt sparkonto och fick mycket bättre ränta.
    -Nu köpte jag en motorcykel för arvet.
    -Nu köpte jag en ny mobil så det finns inte så mycket pengar kvar på sparkontot.
    -Nu betalade jag bilreparation.
    -Nu tog jag en kredit för att betala tandläkaren så kommande månader blir fattiga.
    -Nu fick jag en bonus på 1000 kr i julkuvertet.

Eller innebär det mer att man måste svara på raka frågor?

Vet ej, jag vill också veta!

Saken är förstås den, att vid en skilsmässa läggs bådas tillgångar i en hög, och därifrån dras bådas skulder. Sedan får exmannen och exhustrun hälften var av det som blir kvar.

Därför påverkas maken om makan exempelvis drar på sig en stor skuld, även om han inte behöver betala något på den just då, utan hon klarar avbetalningarna med sin egen lön. För OM de skulle separera, så ska hela denna stora skuld dras ifrån "högen", innan den delas lika, och det kan innebära att hon får ut en stor del av hans förmögenhet. Därför måste man vara överens om alla stora ekonomiska beslut under resans gång, så att det inte kommer som en chock senare.
  • Anonym (XXX)
    Lönnsirap skrev 2023-10-05 18:13:36 följande:
    Personligen tycker jag att man ska skilja på att flytta ihop efter en lång uppvaktning och att ha lärt känna varandra när man diskuterat framtiden i lugn och ro, än att flytta ihop lite mer spontant en period.

Så, som svar på din fråga tycker att det lugnt räcker med att du avyttrar ett hus. Inte några exakta summor och onödig insyn. Bara att det att du säljer ett hus berättar faktiskt tillräckligt.

Jag tänker att det är viktigt att faktiskt låta saker och ting ta lite tid. Det är fullständigt rimligt att en sambo faktiskt har viss insyn i ekonomin, men personligen tycker jag att det i första hand handlar om löpande inkomster och utgifter. Inte om aktieportföljer, fastigheter och stora innehav i företag....
    Om man har gjort en procentuell fördelning av utgifterna, så måste man förstås vara ärlig. Alltså: om jag säger att jag tjänar 10 000 efter skatt och han tjänar 50 000 efter skatt, och därför behöver jag bara betala 20 procent av våra gemensamma hushållsutgifter - så är det inte OK om jag i själva verket tjänar 20 000 efter skatt. Eller om jag får en stor bonus ifrån arbetsgivaren då och då, som jag förtiger.

...men om vi delar hushållsutgifterna 50/50, så ser jag egentligen inte varför jag måste berätta hur mycket jag tjänar? Efter att hushållsutgifterna är betalda, så gör ju jag vad jag vill med mina pengar, och han vad han vill med sina pengar. OBS detta gäller alltså samboförhållanden, ätenskap är något helt annat. 

Jag tror för övrigt att mycket av problemen i förhållanden idag kommer av, att folk inte är klara över vad som skiljer ett samboförhållande från ett äktenskap. 
Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?