Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Berätta för sambo om stor summa pengar?

Nej, det tycker jag inte. Dels är ert förhållande relativt nytt, dels så har ni inte gemensam ekonomi samt han förstår ju ändå att du har en hel del pengar eftersom ni sålt ett hus (eller att du blivit utköpt). 

Dessutom, du står redan för mkt. Sedan märker du väl vad han är för typ, om han snyltar eller inte. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (Helge) skrev 2023-10-02 11:21:43 följande:

Han kan ju se vad huset såldes för om ni inte har valt att dölja det. Som någon skrev så tycker jag det inte finns anledning att berätta hur mycket tillgångar du har och slösa inte en krona av de pengarna på honom

Fast försäljningssumma säger ju inte mkt. Det ska räknas av lån, vinstskatt osv. 

• Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-03 16:47:32 följande:
    Men vadå "ärlig"? Som sambo HAR man ingen skyldighet att redovisa sin ekonomi för sin partner. Som gift HAR man det. Detta står i lagen. En sambo som inte redovisar hur mycket pengar hon eller han har är inte "oärlig". 
    Fel. Du har ingen skyldighet att redovisa några pengar när du är gift. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 14:20:33 följande:
    Du är naiv.
    Anonym (Maria) skrev 2023-10-05 14:07:58 följande:
    Fel. Du har ingen skyldighet att redovisa några pengar när du är gift. 

Jag tolkar Äktenskapsbalken så:

Underhållsskyldighet mellan makar under äktenskapet

Under äktenskapet har var och en av makarna ett ansvar för sitt eget och den andra makens underhåll. Arbetet i hemmet är också ett sätt att sörja för underhållet. Lagen förutsätter att båda makarna tar ansvar för ekonomin och sysslorna i hemmet. Makarna är skyldiga att lämna varandra de upplysningar som behövs för att familjens ekonomi ska kunna bedömas. Om den ena maken inte kan försörja sig helt själv, är den andra skyldig att bidra till makens personliga behov. Har makarna barn är de skyldiga att sörja för barnets underhåll.

Man är försörjningsskyldiga för varandra ja. Men man måste inte berätta i detalj om hur mkt pengar man har. Man har fortfarande rätt till sina egna pengar. 
Svar på tråden Berätta för sambo om stor summa pengar?