Skiljas eller inte? Ältandet konsumerar mig totalt...
Hur jag står ut? Jag läser på för att behålla mitt förstånd och går hos psykolog i smyg. En narcissistisk person vet hur de gör för att hålla dig kvar som ett osynligt klister. Det är därför du inte ens vet om du vill vara med honom eller inte.
De bra perioderna är som en belöning för hjärnan som sprutar ut dopamin. En skön känsla infinner sig när narcissisten vänder och är snäll. En förvirring uppstår och man tvivlar på sitt eget omdöme. Var han så elak nyss? Eller är det jag som är känslig? Kanske jag lider av borderline som inte kan hålla mig i känslossig balans? Crazy making.
Läs på! Hela tiden! Det kommer att stärka dig. När du sen hamnar i en situation kan du se klart att Aha det är det där begreppet jag läste om! Då kan du lättare ta distans och klistret känns lättare att ta sig ur.
Han manipulerar dig. Och han vet vad han gör. Konstigt nog har dessa fantastiska människor mycket låg självkänsla och behöver trycka ned andra för att få dem att vara kvar, under sig.
Skriv ned allt han säger till dig och allt elakt han gör emot dig i hemliga anteckningar.
Skriv datum och händelse. Det får dig också att se klart vad som hänt. Det var inte inbillning. Och skulle du vilja ge en sådan pappa till dina barn?
Jag råder också att söka stöd hos psykolog eller äktenskapsrådgivare.
Jag har en bit kvar, jag har tagit känslomässig distans, fantiserar om ett liv utan honom.
Om jag gör något som objektivt kan ses som mindre bra, ex höja rösten, sucka eller är ouppmärksam (handlingar som absolut inte är något att stoltsera med men som kanske ändå är lite mildare än att kalla någon för värdelös) så tvingar han mig till att be om ursäkt, även om det kanske egentligen inte var speciellt höjd röst eller om sucken kanske bara var en utandning. Men om han uppfattat något som negativt så skall det bes om ursäkt från min sida, vilket jag också alltid gör. Om han däremot skriker på mig så kan han dels förneka det och dels bortförklara det med att "men du gjorde ju xxxx så därför blev jag arg". Ursäkterna lyser med sin frånvaro i de flesta fall (finns såklart undantag där med).
Anteckningar har jag skrivit under flera år nu, sammanställt dem i ett jättedokument. Ser även hur jag till en början verkligen försökte förklara för honom hur hans beteende skulle kunna förändras för att vi skulle få det bättre till att numer bara ge upp. Ibland har jag även försökt spela in bråken men jag är livrädd då han vid ett tillfälle (detta var för flera år sedan) upptäckte det och då var det silent treatment i några veckor...