Inlägg från: Anonym (Hur vet man?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur vet man?)

Skiljas eller inte? Ältandet konsumerar mig totalt...

Som rubriken antyder är jag mitt uppe i grubblerier kring att stanna eller lämna min nuvarande relation. Tankarna snurrar i det oändliga och jag vet varken ut eller in. Hur ska man kunna välja och sedan känna sig trygg med sitt val? Situationen är så komplex och det känns som att vad jag än gör så kommer det bli överväldigande tungt....

Min man och jag är i 35 årsåldern utan barn. Vi är välutbildade med bra jobb och en god ekonomi. Vi blev tillsammans för över 10 år sedan under studietiden och har varit gifta i ca 5 år. Gemensamt har vi ett intresse för resor och god mat och  har förmånen att kunna njuta av detta, livets goda. Vi jobbar mycket båda två och har olika arbetstider så vi ses inte jättemycket och så har det varit under flera år.

Redan från början hade vi ett ganska stormigt förhållande med mycket passion men även en del gräl. Det sexuella dog tyvärr för mig något år in i relationen efter ett svek från min mans sida. Jag var dock så kär i honom att jag valde att stanna kvar och han har varit otroligt lojal mot mig efter det men jag har aldrig kunnat återfå mitt sexuella intresse för honom igen. Det har gått från dåligt till nu helt obefintligt sedan 1,5 år tillbaka. Min man är dock väldigt attraherad av mig och vill egentligen gärna ha sex. Det blir jobbigt och svårt att hela tiden ducka för detta. Jag blir såklart också rädd att kyssa honom eftersom jag inte vill ?locka? honom till det och känna mer krav. 

Min man är väldigt intelligent, han kan vara otroligt rolig och är mycket uppskattad socialt och på arbetet. Han är van att få som han vill och det brukar ofta bli väldigt bra, han själv kan inte se att andra alternativ skulle kunna vara bättre. Detta leder till att han har ett kort tålamod och lätt kan häva ur sig ganska kränkande kommentarer om han inte får som han vill. När vi bråkar blir jag ofta kallad ?värdelös?, ?dum i huvudet?, ?idiot? etc? Det blir hårda personangrepp och det är svårt att deskalera situationen. Vid några tillfällen har han hindrat mig från att gå ut ur rummet när vi bråkar genom att ställa sig i vägen, trots att jag förklarat att det känns obehagligt. Han anser att allt som är fel är mitt fel.

Under många år försökte jag förklara för honom hur detta sårade, hur jag inte kan leva i en relation där bråk (som sker flera ggr/vecka) leder till så hårda ord. Det öppnas liksom en spärr där han nästa gång har ännu lättare att säga något dräpande /underminerande. Han är hånfull, skrattar överlägset och använder sig av en mängd härskartekniker. I början blev jag ledsen, tog åt mig och vi pratade mycket om detta. Jag försökte motivera honom till att sluta, att hitta andra sätt att uttrycka sin frustration på. Han bad ibland om ursäkt men vägrade att vi skulle söka hjälp eftersom ?allt var bra och det var bara i mitt huvud som det var dåligt?. Jag har även dragit mig för att skaffa barn med honom då jag inte vill att de ska lära sig att det är så man hanterar konflikter. 

Mellan bråken är han underbar, han är fantastiskt omtänksam, lyhörd, intresserad, stöttande. Han fixar romantiska resor, fina sms, kärleksförklaringar, blommor, middagar etc. Han är jämställd och tar stort ansvar för hem och hushåll. Han är en svärmorsdröm och alla i min familj älskar honom. Han överöser mig med kärlek men eftersom det svänger så mycket har jag svårt att ta den till mig längre. Jag kan inte bara välja att lyssna på det goda och sedan ignorera det elaka och eftersom det elaka dränerar mig har jag även valt bort att ta till mig de fina orden. Detta leder såklart till en tomhet. 

Sedan ett tag tillbaka har jag blivit lite mer distanserad till vår relation, jag hittar på en del egna saker som jag tycker är kul såsom resor och utekvällar. Min man har blivit irriterad över detta och jag kan bitvis förstå honom, mina prioriteringar har ändrats och jag kämpar inte längre emot när han blir arg utan ?ger mig? för att inte ha bråk som pågår i timmar. På så sätt har han fått ?vinna? mer nu än tidigare.

Jag har nog tänkt att ingen relation är perfekt och att man ska vara glad för det man har och jag anser mig själv lyckligt lottad som har ett liv som många skulle drömma om, i alla fall ?på pappret?. Tänkt att även om jag lämnar min man och skulle vara med någon annan kommer den relationen också ha sina brister och kanske att sexlivet skulle ebba ut där också så småningom och då är det kanske bättre att ha kvar ?drömlivet? och stå ut med att vi bråkar okonstruktivt och inte har någon intimitet. Och kanske är det inte helt onormalt att skrika och svära när man bråkar? Som jag ser det så saknar min man ingenting, han gör allt fint man kan tänka sig. Men alla bråk och hårda ord har gjort det omöjligt för mig att återfå attraktionen. Men är det en tillräcklig ursäkt för att lämna någon som är fantastisk på så många andra plan? Kommer jag ångra mig?

Sedan ca 2,5 år tillbaka har jag börjat fundera på om vi kanske borde gå i sär, men det skrämmer mig. Tankar kring detta upptar allt mer av min vakna tid. Jag börjar få svårt att fokusera på annat och är orolig att det skall gå ut över mitt arbete. Dessutom börjar jag oroa mig över min hälsa, det känns som jag är på väg att rusa rakt in i väggen. Jag är livrädd för att välja fel och vrider och vänder på allt för att försöka kunna fatta rätt beslut, ett beslut jag kan leva med och hålla fast vid. 

I vågskålen för att stanna ser jag:

Fortsatt möjlighet till ett liv med otroliga resor och god mat, något som jag ser som mina största intressen egentligen oavsett partner. 

Vidare har vi en fantastisk umgängeskrets med många viktiga relationer som jag kommer ha svårt att upprätthålla om vi skiljs eftersom de är mer kopplade till min man. 

Vår ekonomi tillsammans är god och det kommer innebära möjligheter karriärmässigt för mig som jag drömt om länge. Min man är även väldigt stöttande i detta (men jag tror framförallt det beror på att han vill att vi ska dra in ännu mer pengar). 

Jag kommer närmsta året behöva jobba väldigt mycket med att avsluta ett projekt jag haft i 8 år, jag behöver min energi till det och är rädd att en skilsmässa kommer förstöra allt.

Han är en helt unik person, han har fantastiska sidor och en driftighet jag aldrig sett hos någon annan.

Vi bor i ett hus som vi lagt ned enormt mycket tid, energi och pengar i som jag inte vill flytta ifrån men där det skulle bli tungt ekonomiskt för mig att behålla det själv (dock inte omöjligt). Det jämställda ansvaret för hem och hushåll väger också tungt. 

Min man skulle även kunna bli en fantastisk pappa, han är otrolig med barn. 

Mitt i allt är jag orolig för hur min man skulle klara sig utan mig, han skulle bli förkrossad.

Alla tillkortakommanden till trots så älskar jag honom på något plan ändå.

Ett litet hopp om att kunna hitta tillbaka till varandra

Rädsla för att vara ensam, att ångra mig.

Den sociala skammen i att skiljas (inte så mycket men det är klart det spelar in)

I andra skålen ser jag:

Avsaknad av attraktion och sexliv med sin partner redan vid vår ålder, det känns tråkigt.

Det blir ju också svårare att skaffa barn utan samliv? Plus att det väl sällan är en god idé att skaffa familj med någon man är osäker på. 

Risken finns att jag väntar för länge och inte kan få barn om några år alls? och jag vill ha en familj (men som det känns nu kan jag inte se det med min man).

Sedan är det bråken, de hårda orden. Tröttheten det föder och känslan av att aldrig kunna slappna av helt. Att även när det är bra så kan det vända på någon sekund och jag får höra hur hopplöst korkad jag är.

Möjligheten att kunna ändra mitt liv till något helt nytt, träffa någon annan och börja om, läskigt men spännande!

Risken att bli bitter om några decennier för att jag tog det säkra kortet och stannade kvar trots att jag kände mig nedtryckt 

Det finns fördelar och nackdelar med båda valen, det enda jag vet är att jag går under om jag ska grubbla vidare på det här sättet i flera år till. Kanske finns det kloka personer här som varit i liknande situationer och som kan berätta hur beslutsfattande gick till? Hur har det gått? Jag börjar känna mig desperat.

• Svar på tråden Skiljas eller inte? Ältandet konsumerar mig totalt...
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (hon den där) skrev 2023-10-01 18:44:38 följande:

Huvudregel: Ingen ska behöva bli kallad idiot, värdelös osv i sitt eget hem alls, och verkligen inte "ofta" och flera gånger per vecka?!!

Kan inte två vuxna personer ha olika åsikt utan att falla så lågt så behöver den ena terapi för sitt självförtroende (för att den tolererar såna dumheter) och den andre en bra omgång smisk av sin mamma som inte har gjort jobbet klart.

Den punkten räcker alltså för att jag ska lämna, behövs inget mer i vågskålarna.

En gång på 24 år har min man bett mig dra åt helvete i ett gräl och då var det mycket nära skilsmässa. Jag körde hemifrån i sex timmar och funderade på om jag skulle sova på annat ställe. Men jag visste att om jag gjorde det så skulle jag vara för stolt för att gå tillbaka. Så jag körde till sist hem och sa bara att om de orden kommer över hans läppar igen så är det finito. Det har inte hänt igen.

Du har inga barn och har alltså noll anledning att stå ut med den här mannens invektiv, hån och oförskämdheter. Låt hans gener ruttna på glasberget och lev lycklig med ett bättre exemplar.

Du klamrar dig fast vid något som inte alls är kärlek och försöker inbilla dig en kärleksrelation där det bara finns narcissism och ego.

1. Man behöver ingens tillstånd för att avsluta en relation, inte ens en "bra" relation.

2. Ditt tänk om skam i skilsmässa känns väldigt förlegat. Skärp dig.
    Eller så måste man dra slutsatsen att alltihop är påhitt och du är dubbelt så gammal som du skriver...

Uppskattar ditt raka sätt, tror jag eftersöker ett uppvaknande för att våga ta mig i kragen och lämna. 

Egentligen tänker jag att nedvärderande ord och utspel inte har en plats i en kärleksrelation. Därmed inte sagt att man inte kan vara ordentligt oense men det bör förmedlas på ett konstruktivt sätt. Nu har det dock gått så många år att det är svårt att backa på det sättet som du gjorde mot din man. Jag har slutat att ens säga ifrån eftersom jag vet att det inte längre hjälper...

Det är fint att höra att det inte förekommer i alla andra relationer, det ger ju möjligen lite hopp om att det kan finnas någon annan därute som man kan få vara lycklig tillsammans med. Min ålder (som är 34 år) så är en aspekt för min del en önskan om att ha familj. Och nu är jag ju gift och allt är perfekt på pappret, att riva upp allt och börja leta efter en ny man känns väldigt riskabelt. Men att ha kvar ett evigt band till min nuvarande om vi mot förmodan skulle skaffa barn känns också läskigt!
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-10-01 18:54:55 följande:

Men..

Älskar du honom eller inte?

Och har du testat att ändra ditt sätt att bråka? Det
    är svårt att förändra någon annan men det kan ju vara så att du också agerar på ett sätt som triggar igång hans försvar. Bråkar DU konstruktivt? och även om man inte får säga dumma ord så måste du också har förståelse för hur otroligt sårande och destruktivt det är att leva med någon man älskar men som så tydligt inte vill ha någon intimitet, som inte känner attraktion för en. Dessutom väljer du bort att umgås med honom trorts att era arbetsscheman redan gör att ni ses sällan. Har
     du tänkt på hur sårande och tärande detta måste vara för honom? Att HAN kanske lever ingen mer destruktiv tillvarons du?  Han kanske blir än mer mjukare och mindre frustrerad på dig om du öppnar upp och är nära honom? Nej du ska absolut inte ha sex mot din vilja! Men du behöver reda ut varför du inte vill ha ett intimt kärleksliv med honom. Älskar du verkligen honom?? Och om sexlusten enbart beror på ett snedsteg i början av relationen så måste DU lära dig att förlåta och acceptera! Vända blad. INGEN människa är perfekt. Vi gör dumma misstag ibland. Shit happens. Du måste lära dig sluta älta det förgångna (som du inte kan påverka) och fokusera på nuet

Bra frågor och väcker en del tankar.

Ja, jag älskar honom men inte på ett "jag är kär i dig"-sätt längre. Jag har absolut gjort det under många år men det har liksom nötts ned.

Jag inser att han också mår mycket dåligt i vår relation. Att han säkert känner sig oprioriterad och oattraktiv vilket är fruktansvärda känslor att uppleva i en relation. Snedsteget har jag förlåtit och jag ältar inte själva händelsen. Men den passionerade attraktionen har inte kommit tillbaka. Vi hade ett väldigt bra sexliv innan men jag tror att det är som det ofta är i början av relationer när man har mycket sex och att vi båda på nåt vis tror att vi ska "tillbaka dit" men det är orimligt. Jag har haft kontakt med en sexolog för att försöka få hjälp med att hitta attraktionen till min man igen. Vi har kommit fram till att det är bråken och de hårda orden som gör det svårt för mig att hitta ett lugn i relationen och när det inte finns blir jag inte tänd. Den respektlöshet som sker vid våra bråk gör att min kropp liksom sluter sig, jag känner hur den skriker "nej" fast jag försöker tänka positiva tankar om min man. Jag önskar inget hellre än att vi kunde ha det bra tillsammans, det vore underbart! 

Jag vet inte om jag bråkar speciellt konstruktivt heller, men jag reflekterar ofta över det och försöker hålla en civil ton. Jag har flera gånger föreslagit att vi skall gå i terapi tillsammans för att få verktyg för att kommunicera bättre med varandra när vi är oense. Det är ofta små små saker som inom några sekunder blir till total kaos och så är bråket igång i timmar...
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (Plng) skrev 2023-10-01 19:06:43 följande:

Om det är såhär mellan er nu med bråk och avsaknad av attraktion så kommer det ju inte bli bättre med åren och framförallt inte om ni skaffar barn. 

Sedan reagerar jag på att du endast verkar tänka på vilka praktiska fördelar och nackdelar det skulle vara att stanna eller lämna, men frågan är om du älskar honom? 

Ja, det är väl sällan som småbarnsår gör underverk för romantik och samförstånd.

Det är nog som du säger att det är en avsaknad av känslor och mer praktiska detaljer (som förvisso är betydelsefulla för mig) som jag försöker hänga upp mina beslut kring. Åtminstone är det mycket praktiska saker som skulle tala "för" relationen medan det är lite mer negativa känslor som talar "mot" den. På något plan känner jag dock att jag älskar honom. Vi har en historia och otroligt mycket minnen och sammanhang som är fina. Men det är ju egentligen inte för sent att få det med någon annan....

Sedan skall jag vara ärlig med att jag delvis romantiserar tanken på att man träffades som ung och håller ihop hela livet genom med- och motgångar.
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (K) skrev 2023-10-01 19:04:32 följande:
    Jag kan ju tycka att det känns oroväckande att det känns "läskigt" att ha kvar ett evigt band till din nuvarande om ni skulle skaffa barn. Nu är jag barnfri, men OM jag och min man skulle skaffa barn skulle jag inte känna mig det minsta rädd även om relationen skulle ta slut. Jag är helt säker på att vi skulle kunna hantera den situationen och helt säker på att han skulle vara en fantastisk pappa till barnet. Det är ju upp till dig, men jag skulle inte välja ett långsiktigt förhållande med en person som jag inte tänker skulle kunna vara pappa till mina barn (även om jag nu inte vill ha några, av helt andra anledningar :) ).
    Jo, jag tror att min man skulle bli en fantastisk pappa och jag är ledsen över att vi inte har kunnat hitta den harmoni i relationen jag behöver för att kunna förmå mig att försöka bilda familj med honom. Jag har levt med hopp om att det skulle bli bättre under många år men det går inte åt rätt håll och nu börjar den där klockan ticka för min del. 

Men om vi skulle skaffa barn och sedan gå skilda vägar är jag orolig för att det inte skulle bli så snyggt skött mellan oss... och det är, precis som du säger, inte speciellt lockande att redan från början tänka att man skall skaffa familj med någon man inte tror det kommer hålla med. Det är inte så snällt mot barnet heller tänker jag...
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (OJ) skrev 2023-10-01 20:00:02 följande:

Oj! Vilken igenkänning! Förutom att vi har barn.

Jag tror att du är gift med en narcissist? Allt är bra så länge allt är på hans sätt? Läs på om narcissism och se om kriterierna passar in på honom.
    Min man är också ?fantastisk? och den där svärmorsdrömmen MEN så kan han vara jävligt elak. Det skapar förvirring och elakheterna skapar distansen, isen, kylan du känner emot honom.

Om din man är som min kan jag säga att de inte förändras mer än tillfälligt. Min man har trampat långt över mina gränser i ord och handling. Varför man inte lämnar? För det tar tid att inse vad man råkar ut för, tid att läka, läsa, förstå och börja stärka sig själv och ha en bra plan för att lämna. För man kommer ut balans när han börjar nedvärdera och de är skickliga på att få en att känna som att de är just perfekta och felet är hos en själv. De är enormt skickliga. Därav förvirring och ambivalens - lämna eller stanna? Är det han eller jag som är galen? 

Läs på! Jag tror du kommer bli förvånad.

Tack för att du delar med dig!

Tanken har slagit mig, just eftersom det i ena sekunden är idel hyllningar och kärlek för att i nästa vara en hård ton och iskalla blickar. Och att allt vänds till att vara mitt fel. Till slut tror jag ju nästan på det, tänker att jag håller på att bli galen. Inte minst eftersom alla andra uppskattar allt han gör, då händer det att jag själv tänker att han kanske har rätt.

På det du skriver uppfattar jag det som att ni ännu är gifta? Hur står du ut? Hur mycket spelar barnen in? Hur ser du på framtiden?
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (Lisa) skrev 2023-10-01 20:20:43 följande:
    Skulle du kunna ge ett exempel på när en detalj urartade och blev ett storbråk? vad du sade och han? Det är svårt att förstå nivån på detta..

Ett alternativ är ju att du går i familjeterapi själv till en början och får redskap att hantera grälen (OM du vill ge relationen ett sista försök). Där kan du också prata med en professionell person om dina känslor och bena utvinna det är dags att gå eller inte samt få stöd i ditt beslut.

Jag och min man bråkar inte bra alls. Vi triggar igång varandra och det kan bli tårar och bråk. Men jag testade faktiskt att gå emot mitt eget sätt att brusa upp. Agera på ett annat sätt och det hade effekt! Han blev genast omhändertagande och bad om ursäkt (han är stolt annars och tycker sig inte göra fel).

Sen har vi också fått igång ett regelbundet sexliv och intimitet i vardagen (kramar om varandra på morgonen, sover sked, håller handen och ger varandra en hejdå puss innan vi beger oss till jobben) och detta har också gett effekt. Saker jag var sur påminnande som han inte tog tag i- gör han på eget bevåg nu. Förmodligen för att vi känner oss mer kära i Varandra och då anstränger vi oss båda omedvetet mer inrelationen. och inga hårda ord på några år nu.. vi har båda sagt elaka saker till varandra.. men det har vi nu slutat med.
    Det kan vara allt möjligt! Tex att jag satt in saker på fel sätt i diskmaskinen där han tycker det finns ett rätt sätt och det är hans. Att jag svarar på ett sätt som han tycker låter irriterat (vilket det säkert ibland gör) men där jag trots att jag direkt ber om ursäkt får en harrang om hur hemsk jag är, att jag är dålig etc etc. Om jag när han frågar mig något inte direkt svarar utförligt (för att jag kanske behöver tänka till innan jag ger svar). Allt detta är saker som jag egentligen tänker är mänskliga mindre brister och där man inte behöver dra på växlarna med att kalla någon "idiot", "Värdelös", "hur korkad får man vara" etc etc.

I grunden vet jag att jag inte är dum i huvudet, och jag tror inte han tycker det heller  innerst inne, men detta sätt att prata och vetskapen om att det kan gå från en mysig kväll med middag och film hemma till att bli långa malande monologer om min oduglighet gör att jag känner mig utmattad och börjar tvivla på att jag skulle orka vara ensam.

Du nämner att ni inte heller har konstruktiva bråk men att du testat en annan approach, vill du utveckla lite mer? Vad var det du förändrade? Hur tänker du kring att man i stridens hetta slänger ur sig direkta kränkningar? Var går gränsen för vad man kan acceptera? Och har ni pratat med varandra om att inte säga elakheter mer eller kom det "av sig själv" när annat i relationen blev bättre?
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym skrev 2023-10-01 20:44:29 följande:

Bryt upp.
    Han är ofta och återkommande elak. 
    Ni har varit ett par i 10 år. Men du vill fortfarande inte skaffa barn med honom pga osäkerheten. 
    Det kommer inte bli bättre.

Det stämmer nog, samtidigt finns det där lilla hoppet kvar. Och på de bra dagarna/timmarna hinner jag tänka att det kanske vänder nu. Men erfarenheten säger ju tyvärr att det hemska alltid kommer igen...
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (Lämna) skrev 2023-10-01 23:45:07 följande:

Jag lever i ett liknande förhållande men hann tyvärr inte se tecknen innan vi skaffade barn. Det smög sig på och är nu hemskt att leva i, Som du säger, otryggheten. Det kan brista närsomhelst och då skriks det hemska Ord om hur värdelös man är. Man blir knäpp. Min man vänder allt till sin fördel och kan aldrig se sina brister och fel. Vi går dock i parterapi nu och tanken är att vi ska dela på oss men det är svårt. Han vill absolut inte det och beter sig därefter, ris och ros varvat om varandra. Gör att jag blir väldigt förvirrad och jag bara hoppas att jag ska vara stark nog att fullfölja separationen. 

Min tanke är att du faktiskt bör gå på din känsla och lämna. Nu, när du kan, innan ni skaffar barn. Det finns så mycket i en relation som är viktigare än materiella ting och levnadssätt. 

Ja, det är en stor rädsla att ångra mig än mer om vi skaffar familj. Visserligen finns det många stunder då han är exceptionellt fin, omtänksam och klok. Men det urholkas av att aldrig veta när det vänder. Även under de bästa stunder kan jag aldrig vara helt avslappnad. Förvirringskänslan känner jag så väl igen.

Imponeras av ditt beslut och förstår precis din oro för att inte orka stå emot hela vägen. Jag hoppas du har personer runt dig som kan påminna dig när han försöker övertala dig att vara kvar. För egen del har jag skrivit ned de mörkaste ögonblicken just för att vid en eventuell separation kunna gå tillbaka och komma ihåg sådant som i efterhand poleras om i minnet? Hur lyckades du få din man att acceptera parterapi? Min vägrar eftersom felet är mitt, han ser inte poängen med att han ska behöva prata med någon när det är jag som ska ändras?
  • Anonym (Hur vet man?)
    Anonym (..) skrev 2023-10-02 08:02:03 följande:
    Bara det här TS, säger sååå mycket. 

Han kommers aldrig att förstå, han kommer aldrig inse sin del, han kommer inte hålla med om att han trycker ner dig eller är elak, till och med hotfull stundtals. 

Då måst ta dig ur detta. Gå i terapi ensam är ett förslag. Vill han inte gå gemensamt ås kan i af DU få stöd i hur DU ska hantera ditt liv. Du har fastnat i hans garn och tänker/hoppas att ni ska vara överens om saker men det går ju inte att bli överens med en person som beter sig som han gör.

Oavsett vad det handlar om (narcissism, kanske autism (?), kontrollehov etc) så mår du inte bra i detta och du är medveten om att han är en stor del i varför du inte mår bra. Vad blir ditt nästa steg? 
    Det känns så självklart när jag läser vad jag själv skrivit och vad jag får för svar här. Jag har funderat på vad jag själv skulle säga om det var min bästa vän som levde så här och jag skulle också uppmana att lämna. 

Kanske är det även en slags önskan om att förändra, att "rädda" honom ur att bete sig på detta vis. För även om det han häver ur sig i ilskan är oacceptabelt finns det många fina handlingar som utförs som jag inte tror att så många andra män skulle göra. Det kan ju vara en del av en manipulation men jag vill inte riktigt tro att han gör det medvetet. Och jag vet att han också är genuint ledsen över att vi har det dåligt, bara det att han inte kan se sina egna brister i situationen riktigt. 

Min plan under sommaren har varit att försöka vara så snäll som möjligt för att undvika konflikter, göra allt jag kan för att det inte skall blossa upp mer (dvs jag har gett upp varje diskussion och låtit honom vinna). Allt för att försöka få honom att gå med på att träffa en terapeut tillsammans. Tidigare (alltså under flera års tid) har jag önskat professionell hjälp för att vi tillsammans skulle kunna försöka hitta en strategi att kommunicera värdigt vid osämja. Nu tänker jag dock att en viktig aspekt för mig är att låta en neutral part se till att jag får berätta för honom vad det är som sårar utan att han kan avbryta och säga att det är mitt huvud som är stört eller liknande i ett försök att helt avsäga sig ansvaret. Detta för att underlätta för mig själv att läka efter en eventuell separation. Jag börjar förstå att han inte kommer ta det till sig, men jag behöver nog ha fått lätta mitt hjärta och fått någon form av bekräftelse från en utomstående person att jag inte är galen som regerar så här... Är rädd att jag annars skulle ångra mig
Svar på tråden Skiljas eller inte? Ältandet konsumerar mig totalt...