Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

Tow2Mater skrev 2023-10-07 23:53:01 följande:
    Men här pratar vi ju om grundskolan, inte gymnasiet. Gymnasiet är frivilligt och där behover man inte alls läsa biologi om man inte vill.
    JAG pratade om gymnasiet, som exempel för att man brukar behandla evolutionen under en längre tid. Och även i Sverige får du inte plocka bort vilka ämnen som helst i gymnasiet, och så frivilligt är det ju inte i praktiken om man knappast får jobb utan. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-07 19:35:10 följande:

Kismet borde man få extra poäng för, trodde det var ursprungligen ett arabiskt ord men inte säker. Fanns någon gammal musikal eller liknande som hette så. Det används alltså av engelsktalande, även om det är ovanligare än fate. 

För övrigt finns det vetenskapliga bevis för evolutionen så det är fakta, men om någon vill tro att någon Gud var inblandad mer eller mindre och påverkade processen på något sätt, inte mig emot. Känner ett par vetenskapsmän som är djupt troende. 

Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa. Just för att man ska utöka sitt ordförråd med ord på en lämplig nivå. En del elever tror att de bara behöver kunna något simpelt ord för en sak och inga synonymer. Här har vi motsatsen - ett ord som inte är särskilt vanligt och som inte används i vanlig språk. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 00:49:07 följande:
    ...DE orden. Eleven skulle ha lärt sig "DE" orden. Inte "DEM" orden. Det här var inte bra, med tanke på att du säger att du är språklärare!  Spöke

Ja - klart de ska lära sig synonymer, men då får man ju testa dem från andra hållet. Alltså att man ger dem ordet "fate", och sedan ska de kunna översätta det till svenska. Men att ge dem fel för att de översatt "öde" till ett annat - lika korrekt men mer ovanligt och avancerat - engelskt ord, ser jag som ogint. Och ett typexempel på att man bara lär barnen för skolan, och inte för livet. Tvärtom så borde barnen få beröm, för att de kan MER än vad som ingår i kurplanen på det stadiet!
    Din kritik visar bara din okunskap. Du kritiserar alltså en invandrare (jag kom hit när jag var 26 år) för att göra ETT litet språkfel som många svenskar också gör. Vilket dessutom bara var slarv, jag vet det generellt, men det här är fritid, det är ett forum, ingen officiell skrivelse.

Och då skriver du TVÅ inlägg för att kritisera det. Och nej, det är inte alls oroande med tanke på att jag är språklärare. Jag undervisar inte i svenska utan i tyska, mitt modersmål. Jag har träffat på lärare i franska och spanska som man knappt kunde förstå, som absolut inte skulle kunna skriva begriplig svenska. Jag har dessutom sett infödda, helt svenska lärare, som ska undervisa i svenska (lärarkandidater) som gör alla möjliga fel när de skriver, t.ex. särskrivningar. Jag har fått hem veckobrev ifrån mina barns lärare med såna fel i. Du kan vara säker - om jag skickar hem ett infobrev, så ser jag till att det inte finns fel. Och då behöver jag inte hjälp av andra - jag brukar tvärtom ofta provläsa andras.

Och du tror att du förstår lika mycket som en språklärare här vad som gäller inlärning av ord. Det gör du inte, helt enkelt. Det finns en anledning varför man studerar i flera år till det. Du missförstår en hel del där.  Glosförhör brukar INTE ingå i betyget. Det som ingår i betyget är om eleverna skriver text. Och där kan de ju använda sina ovanliga ord, OM det passar i sammanhanget. Det är nämligen med i betygskriterierna, för de högre betygen, att det ska passa med tanke på sammanhanget och mottagare. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-08 07:50:24 följande:
    TS skriver väldigt bra svenska jämfört med många av de lärare mina barn har haft i skolan. 

Sätter du kraven så högt kommer inga invandrare att kunna jobba som lärare. 
    Inga svenskar heller! Jag var minst sagt lite förfärrad av lärarkandidaterna som vi hade senast. De flesta var "etniska svenskar", inte bara uppvuxna här med invandrarbakgrund. Men man märker också resultat av att det är så låga krav numera för att komma in på lärarutbildning. När jag gick var det höga krav. Men nu hittar man ju inte folk som vill bli lärare. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 00:56:29 följande:
    Jag anser att eleven ska ha full pott, om han har översatt "enorm" till ett engelskt ord som betyder mer eller mindre samma. Vill du specifikt ha fram ordet ""huge, så får du skriva att du söker "ett ord om börjar på h" eller "ett ord på fyra bokstäver". Annars belönar du ju bara plugghästar - de som har korvstoppat veckans läxa. Inte de som kan engelska. 
    OBS det ingår INTE i betyget, glosförhör. Det kan vara svårt att få elever att plugga när de inte ser omedelbara resultat. Glosförhör visar dem åtminstone - de här orden har du (inte) lärt dig, du kan (inte) dem. I engelska är det för många inte så farligt om de nu inte skulle läsa glosorna. Själv läste jag aldrig engelska  glosor i skolan. Jag hade ett stort ordförråd, jag låg oftast före. Och jag hade inga nackdelar av det vad jag minns, och det har inte nutidens elever heller. För att det inte är sånt som bedöms.

Dock såg jag själv till att läsa franska glosor när jag läste franska från 7:an då. Där var det inte lika lätt att lära sig språket ändå. Tyvärr så fattar ju inte alla elever när det verkligen är nödvändigt att läsa glosor. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 04:03:58 följande:
    Nej, hon gör samma fel på två ställen. Hur ska hon kunna förklara skillnaderna mellan tysk och svensk grammatik om hon inte behärskar dem själv?

"Som sagt, det finns ett syfte med att skriva just dem orden på ett glosförhör som man haft i läxa." (Ska vara "de orden".)

"Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa!" (Ska vara "de orden".)

Och det märkliga är att det blir ackusativ även på tyska, så jag förstår inte hur hon tänkte där: 

Es geht darum, dass der Schüler DIE Wörter gelernt haben muss, die er in den Hausaufgaben hatte.

Dativ skulle ha varit "den Wörtern". "in den Hausaufgaben" är dock dativ, för att "in" är en av de prepositioner som styr dativ. 
    Tyvärr så visar du bara din okunskap här.

"in" är inte en av de/dem prepositionerna som styr dativ, utan det är en preposition som styr ackusav ELLER dativ, beroende på om det är befintlighet eller riktning. Här är det befintlighet - därför dativ. Men det är ju oväsentligt här när det gäller svenskan.

prepositionerna som styr dativ är: aus, ausser, gegenüber, nach, mit, seit, von, zu. 

Ja, i meningen ovan kan man se det som objekt (det finns ju ingen ackusativ i svenska egentligen), men då borde det ju vara DEM - tvärtom till det som du säger. Men meningen fortsätter ju, så att det egentligen kan ses som subjekt ELLER objekt. Det är det som är det knepiga här. Och jag hade i bakhuvudet att man då kan VÄLJA, antigen DE eller DEM.  Och när jag dubbelkollar det nu så hade jag rätt:

www.iklartext.se/de-som-eller-dem-som/

XXX: Du har fel, jag har rätt. Invandrare som jag är. Skäms! 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:25:42 följande:
    Mitt i natten hänger du upp dig på detta. Eller bor du i ett annat land med andra tider?

Tycker du verkligen att detta är relevant för tråden?

Fast med tanke på många av dina andra inlägg, blir man ju inte förvånad. Du skriver att du är högbegåvad och kunskapstörstande, vilket är mycket möjligt, grattis till dig. Men den sociala begåvningen verkar det vara sämre ställt med.

Är du bara språkpolis, eller snöar du ofta in på oväsentligheter? Har du möjligen autism?
    Dessutom har han fel. 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:28:36 följande:
    Bry dig inte om Anonym XXX. Nåt är galet där.

Självklart måste höga språkkrav och kunskapskrav ställas på lärare, men det beror också på vad man undervisar i.

Du har rätt i att det idag ofta ställs för låga krav pga lärarbristen. Att även en del med svenska som modersmål skriver usel svenska, inte bara småfel som alla gör.
    Det roliga är att han har fel. Man kan använda både "de" och "dem". Och jag vet även att det heter "vanligt språk" med T, men det är lättare att göra slarvfel när det inte är ens eget språk. Det låter inte lika fel då. ;) 

Förresten så undrar jag vad han ville visa med exemplet på tyska där "de" och "dem" båda blir "sie". Då kan man ju inte se någon skillnad. 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-08 11:43:14 följande:
    Personer som Anonym XXX har ofta rätt i sak, men inte alltid, vilket gör det hela värre.

Numera talas ju även om en dom-reform i det svenska skriftspråket, vilket jag själv ställer mig tveksam till, men det är ingen stor fråga för mig.
    Jag kan själv tycka att man kan ha "de" och "dem". Vi har ju också "they" och "them" på engelska. Inte så svårt att skilja på.

MEN.... när det kommer till såna här svåra fall, där det är både subjekt och objekt, eller där det inte är pronomen utan bestämd artikel. Och nu blir jag förvirrad igen, om det kanske gäller i det fallet, med glosorna. Och om det då kanske ska vara "de"?  Kanske.... men som sagt, det där är något för en lärare i svenska. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-08 16:49:32 följande:
    Ja, "in" är en växelpreposition, det visste jag egentligen! :) Det viktiga är att det blir rätt när jag skriver på tyska, och det blir det. Jag har övat upp min tyska språkkänsla genom att titta på tyska TV-serier. Just nu tittar jag på "Forsthaus Falkenau"! :)

"dem som" funkar bara om orden står alldeles bredvid varandra utan något emellan, och om uttrycket följs av en bestämning av vilka "dem" är eller var, alltså t.ex. "det var dags att köra ut dem som fortfarande var kvar vid den tidpunkten." Då är det egentligen mer rätt än "de som", men "de som" räknas numera också som godkänt.

Men man kan aldrig ha "dem" före ett substantiv. 
    Ja, i det här fallet var det en artikel, inte ett pronomen, och därför måste det vara "de". Det är dock inget som man måste veta om man inte precis är lärare i svenska. Det är exakt som du säger - jag visste det egentligen.  
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-10-08 16:53:02 följande:

Precis, man kan aldrig i någon mening skriva tex dem glosorna. Artikeln ska alltid vara de. I andra sammanhang kan man använda antingen de eller dem, men inte i detta fall. 

Japp, jag missade att det var en artikel här, inte ett pronomen. Då skulle man kunna välja - när det både är subjekt och objekt. Men nu har vi kommit långt ifrån ämnet. 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?