Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

    Anonym (XXX) skrev 2023-10-07 15:36:37 följande:
    Jag känner att det är viktigt att läraren kontinuerligt förklarar att vetenskap inte är ofelbar utan är något som hela tiden förändras och utvecklas när vi lär oss mer, och att det mesta är teorier, varav vissa faktiskt är bevisade bortom allt tvivel (att tyngdkraften finns t.ex. går inte att missa, och att olika grundämnen smälter vid en viss temperatur går att visa med experiment, där resultatet alltid blir detsamma). Men att det även finns teorier som man kan använda som rimliga förklaringsmodeller, t.ex. till hur och varför arter förändras, men som ändå inte är bevisade fullt ut i alla delar. 

    ...och på proven kan man ha frågor som "hur utvecklades arterna enligt Darwin?" i stället för "hur utvecklades arterna?". Då kränker man ingen, för det hör till allmänbildningen att känna till Darwins evolutionsteori och kunna diskutera kring den, vare sig man själv tror på den eller inte. Kan då eleven redogöra korrekt för evolutionsteorin, men för sitt samvetes skull lägger till på slutet: "själv tror jag inte på detta; jag tror på beskrivningen i I:a Mosebok", så ska eleven naturligtvis inte få fel för det. För då har läraren ingripit i elevens religonsfrihet, och det är till och med brottsligt.
    Visst. Och lärarna brukar vara väldigt bra på detta. Man uttrycker sig försiktigt. Och just NO- och SO-lärarna måste vara bra på det. Jag kan inte föreställa mig någon sån lärare som inte är bra på detta. Därför är det här lite onödiga förslag. Lärarna vet sånt. Hur skulle man annars undervisa religion eller historia? 

    Men jag tror inte att det är så enkelt som i ditt exempel. Dvs. du kan göra så med en fråga, skriva "enligt Darwin". Men, om jag minns rätt ifrån min gymnasietid så finns det väldigt mycket som bygger på evolution. Själv hade jag en uppgift om evolution i studentexamen - som fortfarande finns i Tyskland - jag fick en uppgift (minns inte exakt frågan) och sedan fick jag ta hela bakgrunden och allt handlade om evolution. Det var alltså EN fråga för tentan i ämnet biologi. Men för att svara på den frågan fick man redovisa det mesta om evolutionen. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 16:13:50 följande:
    Det kanske känns relevant for eleven?
    Vad spelar det för roll på ett prov? Om man på ett prov i biologi skriver om sin religion så får man förstås inga poäng på det.
  • AndreaBD
    nihka skrev 2023-10-07 16:24:51 följande:

    Kör på med film och sedan skriftlig diskussion/reflektion så får alla säga sitt utan att någon tar över. Om vissa inte kan hålla tyst utan kommentarer under tiden filmen spelas, kör med gruppvisning eller så får de se hemma.


    Tack, det kan man säkert göra, i en annan situation. :) Alla filmer kan ju inte elever se hemifrån heller. Och beroende på skolans förhållningssätt - i regel får man inte utesluta en del av klassen. 

    Och i den situationen - så gott som alla vägra att ens se på den filmen för att den driver med religion - tror du de tittar på den hemma eller skriver om den? Aldrig. 

    Här i en grupp med tyska-elever, handlar det ju mest om att man ska ha någon slags "belöning" och att de får höra lite tyska (det ger inte så mycket med film, men ändå). Eleverna behöver helt enkelt ha en omväxling också. Andra serier som finns just på tyska är ganska tråkiga. Det skulle alltså drabba dem som inte klagar.  
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 16:46:10 följande:
    Menar inte det ska ge poäng. Det kanske känns relevant for eleven att lägga till det så att läraren forstår vad man anser, eller for att man känner man vill vara ärlig mot sig själv. Allt handlar inte om att forsoka få maxpoäng, det kan handla om att vilja stå upp for det man anser viktigt oavsett sammanhang.
    Jag har i alla mina år i skolan knappt sett någon som vill skriva något på ett prov som inte ens ger poäng. Och de få som jag har sett - då var det för att skoja. Plus en kille med Asperger som ville förklara varför frågan var fel ställd.

    Någon som vill uttrycka en "viktig övertygelse" - nej, jag har inte sett nån göra det på ett prov i nästan 30 år. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 16:40:26 följande:
    Jag har gått i skolan i Sverige. Och har vad jag kan minnas bara haft en enda fråga relaterat till evolution och världens uppkomst etc jag vägrat svara på enligt det svar läraren var ute efter. Allt annat har gått att svara på utan att jag känt jag ljuger.

    OT, men jag har också svarat kismet som svar på ett engelskt ord till svenskans öde, där läraren bara godkände fate. Fick 0 poäng.
    En fråga är en fråga, men det är otroligt mycket som bygger på evolutionen. Jag minns inte om vi höll på med det en termin eller ett helt år. Lite annat var väl säkert inblandad, men det mesta var evolution. Minst en termin. Kanske har du då missat att det hängde ihop med evolutionen. 

    Jag har aldrig hört ordet "kismet", och jag är lärare för engelska också. Google känner inte heller igen det.........förutom som ett turkiskt ord. Oavsett, om man ger glosor i läxan så ska eleverna kunna just det ordet, inte något synomym. Poängen är ju att man så småningom ska kunna olika ord också.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 19:36:59 följande:
    Jag ser bara en punkt om evolution for årskurs 1?3 och en for årskurs 4?6 en i  årskurs 7?9 i Biologi (av 10-13 punter vardera):

    Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Lgr22:

    www.google.com/url&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiu1JX0uuSBAxUlFFkFHVheCQQ4FBAWegQIBBAB&url=https%3A%2F%2Fwww.skolverket.se%2Fdownload%2F18.2cb9d0c18340c7dae31dd%2F1663664935672%2Fpdf9718.pdf&usg=AOvVaw0jwtKZZcfEq5-MIaEmY7T1&opi=89978449
    Jag pratar om gymnasiet. Och då i Tyskland, så du kan ju inte utgå ifrån att det ska vara exakt likadant i Sverige. Dock bör ju också en högre nivå ingå i Sverige. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 19:24:20 följande:
    Himmel!

    www.merriam-webster.com/dictionary/kismet
    Tssss.... jag har inget behov av att känna till alla religiösa ord. Engelska är det inte.  Och ingen känner till alla engelska ord heller. Inte engelsmännen själva heller. Knappt något språk har så många ord som engelskan.
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-07 19:40:18 följande:

    Jag kände till det, för det förekommer i en dikt av Karin Boye. Hur etablerat det är i engelskan, vet jag dock inte. Men om ett ord är att betrakta som ett införlivat ord i engelska språket, så tycker jag att eleven borde få rätt för det. Det är ju inte fel att skaffa kunskaper utanför kursboken... det är till och med så, att de som gör det förmodligen kommer att ha ett större ordförråd i framtiden, på alla möjliga språk!

    Jag minns att jag själv (högbegåvad, nyfiken, kunskapssökande) hade sådana här problem med mina lärare i skolan, nämligen. De visste inget annat än det lilla som de själva skulle lära ut, och försökte man säga/skriva någonting det allra minsta utanför det underlaget - så sa de att det var fel. Vissa blev till och med arga, och skulle hämnas på olika omogna sätt efter det.


    Men förstår du inte vad syftet med ett glosförhör är? Det är att eleven ska ha lärt sig DEM orden som har varit i läxa! Inga andra. Varför? Jo, för att eleven ska lära sig FLER ord. Folk brukar kunna flera ord för samma sak, det är vanligt att kunna flera synonymer. Om lärarna skulle nöja sig med att eleverna kan ETT ord för en sak - då är vi verkligen på väg mot ett fattigt språk. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-07 19:40:18 följande:

    Jag kände till det, för det förekommer i en dikt av Karin Boye. Hur etablerat det är i engelskan, vet jag dock inte. Men om ett ord är att betrakta som ett införlivat ord i engelska språket, så tycker jag att eleven borde få rätt för det. Det är ju inte fel att skaffa kunskaper utanför kursboken... det är till och med så, att de som gör det förmodligen kommer att ha ett större ordförråd i framtiden, på alla möjliga språk!


    För att göra det ännu tydligare: Tänk dig att en elev har haft ordet "huge" som glosa och skriver istället "big". Duger det? Självklart inte. Hur skulle det bli om man inte kan något mer specifikt ord för något stort än bara "big". 

    Gigantic, enormous, immense, large....... osv, osv.... men eleven säger: "Men jag kan ju säga big?"  Förstår du skillnaden? 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2023-10-07 23:56:15 följande:
    Klart det är engelska. Inte religiöst heller. Som engelskalärare borde man känna till mer än det mest basala.

    Du känner inte igen lyriken? Elvis Presley sjöng den.
    When you meet by chance, it's not by chance
    It's kismet
    When two hearts stand still, it's destiny's will
    It's kismet
    The wheel of fortune spins
    Round and around it goes
    Who will the arrow point to
    Only kismet knows
    Google translate känner inte till det. Google säger att det är turkiska/arabiska. Och jag känner inte till just den låten av Elvis. 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?