Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?
...och på proven kan man ha frågor som "hur utvecklades arterna enligt Darwin?" i stället för "hur utvecklades arterna?". Då kränker man ingen, för det hör till allmänbildningen att känna till Darwins evolutionsteori och kunna diskutera kring den, vare sig man själv tror på den eller inte. Kan då eleven redogöra korrekt för evolutionsteorin, men för sitt samvetes skull lägger till på slutet: "själv tror jag inte på detta; jag tror på beskrivningen i I:a Mosebok", så ska eleven naturligtvis inte få fel för det. För då har läraren ingripit i elevens religonsfrihet, och det är till och med brottsligt.
Men jag tror inte att det är så enkelt som i ditt exempel. Dvs. du kan göra så med en fråga, skriva "enligt Darwin". Men, om jag minns rätt ifrån min gymnasietid så finns det väldigt mycket som bygger på evolution. Själv hade jag en uppgift om evolution i studentexamen - som fortfarande finns i Tyskland - jag fick en uppgift (minns inte exakt frågan) och sedan fick jag ta hela bakgrunden och allt handlade om evolution. Det var alltså EN fråga för tentan i ämnet biologi. Men för att svara på den frågan fick man redovisa det mesta om evolutionen.