Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?

ClumsySmurf skrev 2023-10-05 13:38:18 följande:
    Det är vägledning för vuxna men att påstå att det handlar om sexualitet när små barn stoppar upp ett lego eller är nyfiken på pappas snopp.
    BARNS SEXUALITET ? en vägledning

Alla människor föds med en sexualitet. I barndomen kan det innebära en nyfikenhet på den egna och andras kroppar, eller ett intresse för att leka utforskande lekar. Den här skriften är ett stöd till föräldrar, förskolepersonal, lärare och andra som vill prata med barn om sexualitet, kroppsintegritet och relationer

rfsu.shop.brandfactory.se/product/12311

BARNS SEXUALITET ? en vägledning

Alla människor föds med en sexualitet. I barndomen kan det innebära en nyfikenhet på den egna och andras kroppar, eller ett intresse för att leka utforskande lekar. Den här skriften är ett stöd till föräldrar, förskolepersonal, lärare och andra som vill prata med barn om sexualitet, kroppsintegritet och relationer

Tja, man ser att det är svårt att uttrycka sig så att det på ena sidan inte förtrycker sexualiteten och på den andra sidan inte sexualiserar barn. En svår balansgång.
  • AndreaBD
    sportiva skrev 2023-10-05 13:51:41 följande:

Bästa är lära sig mer om islams seder, traditioner och heder genom att ta del av pålitliga källor som böcker, artiklar och dokumentärer som fokuserar på att ge en objektiv och korrekt bild av religionen. Det kan också vara till hjälp att delta i samtal med personer som praktiserar islam och har kunskap inom området.

Jag förstår att vissa människor kan ha felaktiga uppfattningar om islam på grund av felaktig information och fördomar. Det är viktigt att vara öppen för att lära sig och söka korrekt information för att förstå att islam är en mångfacetterad religion som inte kan generaliseras som bara terrorister.

Det var inte felaktiga uppfattningar i den här tråden dock vad jag har sett, så det är en onödig kommentar. 
  • AndreaBD
    ClumsySmurf skrev 2023-10-05 13:59:04 följande:
    De har också fått för sej att kön är ett spektrum, ideologisk psuedovetenskap är ingen bra kunslapskälla.
    En del har fått lära sig att det bara finns två biologiska  kön, kvinna och man, och att de är tydligt uppdelade.  Så är det inte. Idag vet vi att det finns variationer i  könshormoner, kromosomer och könsorganens utseende. Kroppar kan se ut och fungera på många

www.rfsu.se/globalassets/upos/pdf-filer/broschyrer/hbtqi-och-halsa.pdf
    Nja... det är en annan diskussion. Och man måste ju också tänka på att de ska vara till för att hjälpa ungdomar som har problem med sin sexuella orientering. Ska de då tala om för dessa att deras upplevda orientering inte finns? De kan behöva vara diplomatiska. 
  • AndreaBD
    Linnie skrev 2023-10-05 16:11:24 följande:
    Man kan faktiskt se kön som ett spektrum.

Tänk dej den mest feminina kvinna i ena änden och den hårigaste och mest maskulina man i andra änden, med en tydlig gräns i mitten mellan snopp/snipp-innehavare i mitten. 
    Precis vad jag tänkte. :) 
  • AndreaBD
    Anonym (Kosmopolit) skrev 2023-10-05 16:50:35 följande:
    Det var verkligen inte en onödig kommentar. I den här tråden är oerhört mycket fördomar och osanningar om muslimer.
    Exempel? 
  • AndreaBD
    fornminne skrev 2023-10-05 15:06:38 följande:
    Vi kan vara inkluderande utan att respektera vilka seder och traditioner som helst.

De som kommer till Sverige får anpassa sig till vår lagstiftning, inte tvärtom.
    Japp. Generellt är det så. 

Sedan har vi en slags konflikt mellan "västvärlden" och t.ex. den muslimska världen (men även andra) som har pågått ett tag. Jag tror i många andra delar av världen har man upplevt att vi i "väst" har tyckt att det finns inga andra värderingar som duger, förutom våra. Och att vi försöker tvinga dem på andra. Och att det oftast handlar om U-länder, ibland före detta kolonier, gör ju inte saken bättre. I värsta fall får vi då argumentet: Men ni har ju också försökt bestämma i vårt land! Inte exakt samma situation, men ändå. 

Visst, det finns bra anledningar att tycka att demokrati och männskliga rättigheter är något som man inte ens behöver diskutera, att det är något som alla bara bör acceptera. Men grejen är att de kanske gör saker och ting i sin tid och i sin ordning. De kanske kommer fram till det också, men vill inte bara acceptera det rakt av? Samma sak hände också när Tyskland återförenades. Då tyckte politikerna i Västtyskland att det var enklast att öst bara får finna sig i deras lagar, deras sätt att göra. Trots att man hade kunnat kolla om det fanns fördelar med DDRs lagar eller organisationer och om man kunde ha dem. Men det hade ju tagit mer tid, det hade ju varit jobbigt. 
  • AndreaBD
    Anonym (O) skrev 2023-10-05 17:24:44 följande:
    Fast ? att skriva som du gör ?den mest feminina kvinna? och ?mest maskulina man? innebär ju att säga att det finns ett idealt sätt att ?vara sitt kön? på. Så jag vet inte om du löser problemet med att se det på det sättet, snarare att du förstärker det?
    ??? Så du menar att det är liksom en fördom att kvinnor kan se mer eller mindre feminina ut och män mer eller mindre maskulina? Även om det finns lite tyckande med i bilden så finns det ju ändå en uppfattning om hur man ser maskulin eller feminin ut. Ingen säger att något är ett ideal. Därför tycker jag inte heller att det förstärker. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-05 18:01:21 följande:
    I sina hemländer får de ju utvecklas i sin egen takt. Men i Sverige är demokrati och mänskliga rättigheter lagstadgat och fundamentet i vårt samhälle. Alla som vill flytta hit bör informeras om vad som gäller, innan de bestämmer sig för att bo just här. Då skulle partiet Nyans inte behöva kämpa för att få bort LVU-missbruket som de kallar det. 
    Många ser det inte så. Att de får utvecklas i sin egen takt i sina länder. Utan de tycker att de får press och kritik hela tiden från Västvärlden. Sanktioner t.ex. Saudiarabien, Iran, osv. 

Jag tyckte redan när jag kom hit för över 30 år sedan, att det var märkligt att man inte ställde såna krav. Om de är flyktingar, så bestämmer de ju inte alltid att bo här. De bara flyr till ett land som tar emot dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 18:41:35 följande:
    Går inte att jämföra. Västtyskarna bestämde ju plötsligt vilka lagar, organisationer o.s.v. som skulle gälla i DDR, på östtyskarnas territorium, och där många dessutom var födda under eller efter kriget och inte kunde minnas något annat än DDR! Muslimerna däremot är invandrare på VÅRT territorium, de har inget att säga till om här ALLS!
    Men vi på deras? Vi lägger sanktioner på dem, om de inte följer mänskliga rättigheterna och liknande. När de är i sina länder. Och jag vill inte ens ta ställning om det är rätt eller fel att vi gör det. Poängen är att de känner att vi blandar oss i. Jag misstänker att det är därför en del tycker att man även kan påverka hur samhället ska se ut i andra länder. T.ex. om man flyttar dit. Jag håller absolut inte med dem där. Men jag tror de tänker så. Och kanske borde vi ha tagit det en aning lugnare där också. De tycker nog att vi rika länder i Västvärlden bara kör över deras länder. 
  • AndreaBD
    Anonym (XXX) skrev 2023-10-05 18:41:35 följande:
    Går inte att jämföra. Västtyskarna bestämde ju plötsligt vilka lagar, organisationer o.s.v. som skulle gälla i DDR, på östtyskarnas territorium, och där många dessutom var födda under eller efter kriget och inte kunde minnas något annat än DDR! Muslimerna däremot är invandrare på VÅRT territorium, de har inget att säga till om här ALLS!
    Jag har inte heller jämfört det så generellt, utan bara från aspekten att man hade kunnat lyssna på den "andra sidan". Och nu menar jag inte när de kommer till vårt land, utan när vi kritiserar och sanktionierar vad de gör i sina länder. 
Svar på tråden Hur skulle ni bemöta barn som har med sig extrema åsikter hemifrån?