Anonym (+++) skrev 2023-10-01 08:01:37 följande:
Jag arbetar inom skolan själv, sen många år. Jag har svårt att förstå att du tycker detta är så svårt. Jag förstod vad du menade - att det är eleverna som läst in saker som inte ens fanns filmen och det var det jag kommenterade på.
Är det så att du själv tycker det är krångligt att ta just de bitarna med eleverna? Finns studier som visar att många lärare är osäkra just på hur de ska tackla områden kopplade till sex/samlevnad, så att det inte ska landa fel. Jag tycker du ska prata med din rektor, med ditt arbetslag, be EHT om hjälp hur ni alla ska hantera detta. Inte du ensam utan ni som arbetar tillsammans så att ni känner stöd i ryggen. Det här måste ju dessa elever visa även på andra lektioner än dina. Kan vara så att tex skolsköterskan eller kuratorn ska prata med dessa elever och förklara mer i vad som är sex osv vad som inte är sex.
Under rokoko-eran var det totalt förbjudet med sex och det ledde till tex de utsvängda sirliga bords- och stolsbenen på möbler, för det var i sådant fantasin kom ut. Kvinnor fick inte visa benen och man fick knappt ens visa bordsben utan hängde långa dukar över (ja jag vet det låter knasigt). Man kan tänka sig en jämförelse här, att dina elever som du nämner har liknande uppfostran (även om det inte handlar om kristendomen) och "ser" sexrelaterat i saker vi andra inte tänker så om.
Vitsen med allt är att eleverna ska träna i att diskutera, att lära sig om världen på olika sätt. Om du vill visa "Life of Brian" så gör du det, förklarar vad syftet är, vilket moment i kursen filmen passar till, vad arbetet ska mynna ut i kopplat till målen i kursplanen. Om någon elev har problem med det får du hänvisa denne till rektorn.
Exemplet om dödsstraff är inget konstigt. Ungdomar både förr och nu har funderat på det. I många unga hjärnor är saker mer svartvita, tills de mognat och fått lära sig om flera olika synpunkter och infallsvinklar. Det är skolans uppdrag. Vi ska inte tala om för dem vad de ska tycka, men vi ska ge dem all kunskap vi kan, så att de som vuxna kan ta välgrundade beslut.
Och visst bör vi alla oroa oss för den högervridning som pågår just nu och i värsta fall leder till inskränkningar på demokratin. Vi i skolan ska fortsätta att enligt skollagen diskutera, resonera, informera, förklara hur saker i samhället fungerar, i Sverige/andra länder, historiskt, ekonomiskt etc, så att ungdomarna får med sig så mycket som möjligt inför framtiden. Mer kan vi inte göra.
Ja, det är det jag är orolig för, högervridning. Och det kan ju komma både ifrån svenska högern, dvs. SD, och ifrån relativt radikala muslimer.
Jo, jag fick faktiskt avbryta just "Life of Brian"- filmen för att flera elever hotade gå ut. Och tyvärr, just av den rektorn hade jag inte fått hjälp. Ska inte gå in på detaljerna nu.
Nej, jag vet, det där med dödsstraff dyker upp igen och igen. Och att jag tycker det är svårt - jag menar inte att det är särskilt svårt att hantera just i situationen. Det är väl mer att jag fortfarande hoppas att det skulle kunna finnas ett mer långsiktigt koncept för att jobba med detta. Men det är väl som med allt annat , det finns ingen snabb-fix.
Nej, jag tycker inte sex och samlevnad är något problem, det handlar inte om det, utan just om att jag uppfattar det som en potentiell högervridning. Jag tycker inte om att de här killarna kanske om några år kommer att ge jämnåriga tjejer intrycket att de är slampor. Det stannar inte bara hos de muslimska killarna, det sprids, och plötsligt ska alla vara så konservativa.