Anonym (Funderar) skrev 2023-09-30 17:04:46 följande:
Tack för alla svar! Det ger ändå lite inblick i hur det är "på andra sidan", jag har både mött människor i sexlösa förhållanden och befunnit mig i det själv. Jag är lite förbryllad över hur lite kommunikation det verkar finnas kring detta. Ofta verkar den som plötsligt blir utan sex stå som ett frågetecken, så även jag, och när man lyfter frågan blir den antingen avskrivet som tjat eller att man, bara för att man vill ha ett fungerande sexliv, skulle uppskatta resten av förhållandet mindre.
Som du beskriver kan man ha det i några veckor. Men inte i månad efter månad, eller år efter år. Förr eller senare måste man prata om det, precis som man pratar om andra relationsproblem. Det är inte detsamma som att "kräva" sex, utan det handlar om att försöka hitta en lösning.
Delvis beror det nog också på hur man lägger fram det. Det är bättre att inte bara fokusera på sexuella, utan närhet och intimitet öht. Sex är ju inte frikopplat från annat i relationen. Allt hänger ihop. Man kan t ex säga att man inte vill leva bara som vänner, samt mår dåligt av att bli avvisad och bortvald av sin partner.
Vid behov måste man också våga ställa sin partner mot väggen. Kräva svar, inte låta partnern fortsätta slingra sig och förhala. Vilken slags relation vill partnern ha? Trivs partnern som det är eller inte?