Inlägg från: FuckGoggleAskMe |Visa alla inlägg
  • FuckGoggleAskMe

Myten om kvinnofällan

Mimosa86 skrev 2023-10-01 00:44:12 följande:

Fast kvinnofällan handlar liksom inte bara om fördelningen vad män och kvinnor gör utan vilka förväntningar som läggs på mannen vs kvinnan i olika sammanhang. Ofta är detta väldigt starkt kopplat till vår könsidentitet. Vår känsla av att vara en riktig man vs en riktig kvinna.

Tex. Jag och min man jobbar heltid. Vi är högavlönade-jag tjänar lite mer då jag har mer ansvar. Varför är det jag som mår piss av att barnen går långa dagar på fritids och förskola? Varför är det jag som går hem tidigare för att hämta för att sedan jobba igen på kvällen och missa Netflix med maken i soffan? Är det för att jag älskar våra barn mer än han? Knappast. Det handlar om vår könsidentiteten. Moderskapet är direkt kopplat till min kvinnlighet. En dålig mamma är en dålig kvinna. Så är det inte för en man. Hans mansroll påverkar inte så mycket av hur han är som pappa. Han anses inte vara mindre man för att han valt att jobba heltid. Men som kvinna har jag inte samma acceptans. Så är den programmering som finns i samhället, och det försvinn inte bara för att vi delar lika på dammsugningen och gräsklippningen. samma är det för min man i andra sammanhang- han har MYCKET svårare att säga till sin chef att han inte kan ta kvällsmötet pga av barnen- medan jag inte har några problem med det och möts av högre acceptans av bolaget pga av att jag är mamma.

Långt utlägg :) men så kan fallet vara kring jul för er. Köket är fortfarande kvinnans domän. Oavsett om man är jämlika så är det hon som bedöms hårdare om det inte är tillräckligt städat eller finns mat så det räcker, eller är tillräckligt juligt och pyssligt. Och hon vet om dessa förväntningar på henne. Hennes kvinnlighet kommer bli omedvetet bedömd. 

För när vi haft stökigt hemma så är det ju inte min man som får roliga gliringar från grannar och släkt. Det är inte han som får höra att -de här växterna verkar inte trivas så bra hos er-. Och skulle han får det så skiter han fullständigt i det. Men jag mår piss. Känner mig dålig. Men när grannarna kommenterar (min) skitiga bil. DÅ blir maken as stressad. Men jag kunde inte bry mig mindre om ett ostädat transportmedel. Jag är inte mindre kvinna för att min blir ser ut som skit.

Acceptans, kvinnlighet och könsidentitet? Låter som om det är därför du går hem tidigare för att vara med barnen, för att det förväntas av dig och inte för att du just vill vara med barnen. Så underligt. Min unge, manliga kollega brukar vara den första att lämna sena jobbmöten för han säger att han ska hem till sina småttingar. Ingen ifrågasätter det. När mitt barn var litet slutade jag alltid jobba i någorlunda hyfsad tid för att kunna vara med honom, för att jag ville, inte för att det förväntades. Sen jobbade jag mer när han somnat.  

Även underligt om folk omkring dig tycker att stök i hemmet eller mat bara är ditt ansvar, byt umgänge!
  • FuckGoggleAskMe
    Mimosa86 skrev 2023-10-01 11:09:53 följande:
    Jag är den av oss som får dåligt samvete om barnen är sist på förskolan, och den känslan delar jag nog med ganska många kvinnor. Och självklart påverkar det mig och många andra att hämta tidigare. Vänd på ditt resonemang- vill män inte vara med sina barn för att de inte jobbar deltid i samma utsträckning som kvinnor? Är DET orsaken till att de inte byter jobb eller blir hemmapappor? För att de inte vill umgås med barnen?

Knappast, de jobbar 100% och lite till för att de har en förväntan på att göra det. En man blir i större utsträckning bedömd utifrån vad han gör- det är del av hans könsidentitet. Hans manlighet. Hade män känt att deras manlighet stod i korrelation med hans papparoll så hade ju många män krigat för att vara hemma med barnen. Nu är det inte så.  

Och jag erkänner. Ofta vill jag faktiskt vara kvar en timme extra på jobbet. Och ofta är jag det istället för att hämta barnen tidigare. Hemskt va? jag trivs med mitt jobb. och barnen har kul även om de är sist kvar. En man hade inte fått skit alls för att säga så men jag gissar att du nu när du läser detta instinktivt tycker att jag är lite sämre kvinna för att jag faktiskt vill prioritera jobbet. Eller hur :) 

I proved my case
    Det är naturligtvis inte bara fråga om huruvida man vill vara med sina barn eller inte, alla har sina begränsningar pga jobbsituation, ekonomi och annat som styr om någon kan jobba deltid etc, och det är likadant för män och kvinnor. Enligt statistiken har väl oftast mamman mindre lön än pappan och pga familjens ekonomi blir det ofta då kvinnan som går ner i arbetstid, om nu någon av dem kan göra det.

Jag tror att det är oftare pga ekonomi än könsidentitet som det blir så. Hans manliga könsidentitet? Det låter förlegat, känner inte alls igen detta. Tror du att de flesta går omkring och oroar sig för om andra tycker de är väldigt manliga, eller kvinnliga? De allra flesta män och kvinnor tänker nog på vad som är bra för barnen, för familjen i stort och för ekonomin. 

Vill du vara kvar längre på jobbet, ok, var det då, utan att koppla det till din kvinnlighet. Man prioriterar det man kan och vill, själv har jag alltid jobbat mycket över fulltid och mitt barn har haft långa dagar på förskola och fritids. Men jag har haft viss möjlighet att hämta lite tidigare ibland för att sedan jobba hemifrån på kvällen när barnet somnat (det kan kanske inte alla). Det har jag gjort för att jag velat träffa mitt barn, inte pga att det förväntas av mig. Och med hämta tidigare menar jag kl. 17.30, i stället för 18.30. 

Jag dömer inte föräldrar olika pga om de är kvinnor eller män men jag har svårt att förstå varför någon tar hand om barn, jobb eller hem på ett sätt som styrs av upplevda förväntningar från omvärlden kopplade till könsroller. 
  • FuckGoggleAskMe
    Jemp skrev 2023-10-01 12:57:05 följande:
    Fast när kvinnan tjänar mest syns ofta samma tendenser trots annan lönefördelning. 
    Jasså, ja det är ju lite konstigt 2023. Bor inte i Sverige så har bara några släktingar och vänner att jämföra med där.  
Svar på tråden Myten om kvinnofällan