Myten om kvinnofällan
Fast kvinnofällan handlar liksom inte bara om fördelningen vad män och kvinnor gör utan vilka förväntningar som läggs på mannen vs kvinnan i olika sammanhang. Ofta är detta väldigt starkt kopplat till vår könsidentitet. Vår känsla av att vara en riktig man vs en riktig kvinna.
Tex. Jag och min man jobbar heltid. Vi är högavlönade-jag tjänar lite mer då jag har mer ansvar. Varför är det jag som mår piss av att barnen går långa dagar på fritids och förskola? Varför är det jag som går hem tidigare för att hämta för att sedan jobba igen på kvällen och missa Netflix med maken i soffan? Är det för att jag älskar våra barn mer än han? Knappast. Det handlar om vår könsidentiteten. Moderskapet är direkt kopplat till min kvinnlighet. En dålig mamma är en dålig kvinna. Så är det inte för en man. Hans mansroll påverkar inte så mycket av hur han är som pappa. Han anses inte vara mindre man för att han valt att jobba heltid. Men som kvinna har jag inte samma acceptans. Så är den programmering som finns i samhället, och det försvinn inte bara för att vi delar lika på dammsugningen och gräsklippningen. samma är det för min man i andra sammanhang- han har MYCKET svårare att säga till sin chef att han inte kan ta kvällsmötet pga av barnen- medan jag inte har några problem med det och möts av högre acceptans av bolaget pga av att jag är mamma.
Långt utlägg :) men så kan fallet vara kring jul för er. Köket är fortfarande kvinnans domän. Oavsett om man är jämlika så är det hon som bedöms hårdare om det inte är tillräckligt städat eller finns mat så det räcker, eller är tillräckligt juligt och pyssligt. Och hon vet om dessa förväntningar på henne. Hennes kvinnlighet kommer bli omedvetet bedömd.
För när vi haft stökigt hemma så är det ju inte min man som får roliga gliringar från grannar och släkt. Det är inte han som får höra att -de här växterna verkar inte trivas så bra hos er-. Och skulle han får det så skiter han fullständigt i det. Men jag mår piss. Känner mig dålig. Men när grannarna kommenterar (min) skitiga bil. DÅ blir maken as stressad. Men jag kunde inte bry mig mindre om ett ostädat transportmedel. Jag är inte mindre kvinna för att min blir ser ut som skit.
Även underligt om folk omkring dig tycker att stök i hemmet eller mat bara är ditt ansvar, byt umgänge!