Inlägg från: Bis mis |Visa alla inlägg
  • Bis mis

Myten om kvinnofällan

Core skrev 2023-09-30 11:01:19 följande:
    Myten om kvinnofällan
    Först vill jag belysa att jag är fullt medveten om att i det forna patriarkala samhället fanns det på riktigt.

Nu pratar jag om den moderna varianten, den kvinnofälla man hör om idag, här inne inte minst.

Om vi tar julen, till exempel. Tidigare är det bara frun hemma hos oss som styrt jul, jag har tyckt att det läggs för mycket energi på något så enkelt, och då har jag så klart fått höra hur hon gör allt.

Senaste åren har jag varit den som tagit över det mesta, och det är för att jag inte börjar tänka en månad i förväg, det kan bli lite spontant och låta ödet vara med och styra utgången istället för att vi ska springa runt som hysteriska psykfall från mitten av november. Visst, nu raljerar jag, men faktum är att kvinnor ofta har en tendens att överdriva, att lägga oproportionerligt mycke verksamhet för en dag som exempelvis julafton.

Jag tar tag i det två dagar före, en dag med en podd i öronen åker jag och handlar, systemet , Ica maxi, kanske rusta eller dylikt för dukning och detaljer.

Dag två har jag ett par kylda, förbereder fem-sex olika rätter och överdriver inte, jan köpa nått halvfabrikat om det blir för mycket variation med behov av både veg och glutenanpassad mat.

Morgonen  snabbstädar jag och dukar på en timme, klart!!

Samma sammanhang har hon hållit på i veckor med, dragit vår relation till det yttersta och vi har levt i gränsen till en toxisk miljö. Visst, hon har fått det top notch, men är det verkligen viktigare än familjens välmående och hälsa?

Samma sak går att applicera på det mesta i vardagen, jag har tagit över (tidigare hade jag ett jobb som gjorde det svårare att vara lika delaktig) matlagning, dammsugning och torkning av golv, disk och allt som ska undan i köket, och det är inte längre ett problem, för män gör inte problem av enkla saker. Hon tar plocket i huset och tvätten. Jag gör fortfarande de traditionellt manliga sakerna också som handling, skottning, renovering, tar barn på aktiviteter etc.

Med det sagt är kvinnan underbar och absolut inte så passiv som det kanske verkar när jag skriver, hon är trädet i familjen och vi andra grenarna, vill inte leva ett liv utan henne. MEN gnället om kvinnofällan är en myt, det är så enkelt avhjälpta hinder och man har ändå tid med familj, träning och karriär.

Rent praktiskt hade det inte varit ett bekymmer för mig att vara ensamstående, men känslomässigt förödande så klart.

Sluta vara hysteriska och göra hönor av fjädrar, lägg dig på soffan en stund och lös saker när de dyker upp istället för att gå runt som en radioaktiv smittspridare, släpp efter och män kommer hitta sitt naturliga sätt att hjälpa till.

Och kom ihåg, kvinnan är en otrolig fantastisk varelse, men det faller i glömska när ni fastnar i påhittade problem.
    Jag kan delvis hålla med om vissa saker. Jag lever på ett annat sätt än min mamma som höll hemmet fläckfritt och jobbade heltid, har lovat mig själv att mitt eget välbefinnande är viktigare än att allt ska vara perfekt. Vet inte hur lycklig min mamma blev av sin perfektionism, minns henne som ofta irriterat städandes. Min pappa bidrog med i stort sett ingenting förutom gräsklipp och hjulskiftande. Jag nöjer mig med en helt ok städad nivå men inte det där perfekta, umgås hellre med tonåringarna här hemma den tiden. Jo, jag är skild pga. att det var en trist belastning med en man som betedde sig som min pappa efter att barnen föddes, det tog död på mina känslor.

På jobbet gör jag på samma sätt, håller en hög nivå men är ingen perfektionist oftast. Nåt som inte sällan stör är hur en del män gör bara det minsta, kallar till möten som drar viktig tid och freestylar sig sen igenom utan att vara förberedda. Jag löser det genom att tacka nej till en del möteskallelser som inte är viktiga när jag vet att en sån där glidarpelle ligger bakom. Men dom flesta håller hög nivå oavsett kön.
  • Bis mis
    ClumsySmurf skrev 2023-09-30 18:30:27 följande:
    det är ju väldigt bekvämt att slippa jobba och bara sköta hushållet, en sån kvinnofälla är ju lite självförvållad

"Den här "kvinnofällan" ni skriver om handlar om de förväntningar som kvinnan känner att hon måste leva upp till där tiden och krafterna egentligen inte räcker till."

Hur blir mottagandet om män skulle resonera lika?
    Man behöver minst lika fin gräsmatta som grannen, svindyr hemmabio, stor altan, häftigt garage och diskoljus moddad dator, det inget man måste men om folk ska bli imponerade av 'drömkåken' kan man ju inte ligga på latsidan hur mycket ansvar kan man förvänta sej att kvinnan ska ta även om hon tycker att det mesta är helt onödigt?
    På vilket sätt menar du att det skulle vara bekvämt att sköta ett hushåll med ett visst antal barn plus en passiv partner och noll ekonomisk trygghet? Det är oändligt mkt lättare att sköta sin karriär väl och inget av hemarbetet. Bara satsa på sig själv och ingenting annat överhuvudtaget. Vad som än händer framöver så har man gott om pengar. Eller att man gjorde sitt jobb och hade en partner som delade på hälften. Men det existerar inte för majoriteten kvinnor. Om jag hade levt om mitt liv så...hade jag nog skaffat barn ensam faktiskt för det hade varit lättare.
  • Bis mis
    ClumsySmurf skrev 2023-09-30 20:52:25 följande:
    hur mycket finns det att göra i ett hushåll?
    Hur ska man få en hög inkomst för framtiden genom att sköta ett hushåll?
  • Bis mis
    ClumsySmurf skrev 2023-09-30 23:09:16 följande:
    Varför frågar du mej?
    För att du skrev såhär: 
    "det är ju väldigt bekvämt att slippa jobba och bara sköta hushållet, en sån kvinnofälla är ju lite självförvållad"

Jag svarade med kontentan att det är väldigt obekvämt ekonomiskt resten av livet för den som gör det du tycker är så bekvämt. Om man nu inte är ekonomiskt oberoende själv men det är försvinnande få.
  • Bis mis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-01 09:26:44 följande:

Det här förstår jag inte. De flesta lär väl känna varandra innan man väljer att försöka få barn tillsammans? Då hinner man ju se om man har liknande värderingar och ungefär samma nivå på renlighetskrav och kost. Hur kan det komma som en överraskning? Jag tycker inte att kvinnan har rätt att diktera vad som är en rimlig nivå, inte mannen heller. 

Titta på hur mannen beter sig innan man väljer att ha barn med honom. 

För vissa ändras när barnen kommer. Det viktigaste beslutet i livet är den man skaffar barn med, det gör man inte lättvindigt.
  • Bis mis
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-10-01 10:30:34 följande:

Ja, inte vet jag. Min man är faktiskt lite mer engagerad i hemmet än vad jag är. Blommorna skulle kanske dö om han inte vattnade dem. Många väninnor frågar hur jag gjort för att få honom så engagerad , som om jag hade dresserat honom på något sätt.
    Men vi är bara naturligt jämställda, utan millimeterrrättvisa. Han sköter bilarna. Jag sköter kläderna tex. Men vi delar lika, på ett ungefär, vi hjälper och stöttar varandra och vi betalar utgifter efter förmåga. För mig är det så självklart bara och han kommer från ett lantbrukarhem där alla alltid bidrar till det gemensamma.

En skillnad jämfört med mina väninnor är att jag aldrig skulle säga till honom att göra saker och aldrig klaga på det han gör. Många av mina väninnor klagar och beordrar sina män. Om min man beordrade mig att göra saker i hemmet och sen klagade på hur jag utförde det, jag skulle nog också strejka i protest. 

Det är sådär man förväntar sig att det ska vara imo, att man gör det tillsammans naturligt som ett team. Men alla funkar tyvärr inte så när kidsen kommer. I mitt fall var det superbra innan, vi hjälptes åt och hade kul.
Svar på tråden Myten om kvinnofällan