Inlägg från: Anonym (bakgrunden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (bakgrunden)

Att inte kunna träffa sina barnbarn

Låter på dig TS som att du till 100% lägger all skuld på nuvarande situation på svärdottern och att det skulle ha att göra med någon konstig konkurrens att göra. 

Normalt sätt vill man som mamma att ens barn ska känna sig så älskad som möjligt av båda familjer, att man binder samman familjerna. 

Jag kan berätta om min trista erfarenhet för dig. Det har varit min mans ena förälder som burit sig väldigt illa, manipulerande åt inte bara mot mig utan andra som gjort att vi gemensamt fattat beslutat att träffa den föräldern mer sällan än andra. Att den föräldern någonsin skulle ha kommit till någon insikt om sitt eget beteende finns inte på kartan, tyvärr. Den föräldern har också orsakat att jag upptäckt svagheter, sårbarheter hos min man som han har fått jobba på, för sin egen skull men också vår. Tillät sig själv bli helt överkörd men också mig, tillät mig bli illa behandlad och att jag skulle sköta det helt själv. Påverkade minst sagt mina känslor för honom. Sa att han inte var någon jag ville fortsätta med. Han var inte den jag kärat ner mig i en gång i tiden. Vi har alltså fått ta till terapi för att han skulle komma till botten med varför han var så feg som han var och inte hade hälsosamma gränser mot den destruktiva föräldern, varför han var så blind och tolererande mot det. Jag såg inte de här sidorna hos den här föräldern förrän en tid efter vårt barn var fött, det var som att det gjorde det fritt fram för föräldern att bete sig illa mot mig. Andra i familjen kan redogöra om detsamma mot dem. 

Jag vet inte vem som gjort fel här, du eller svärdottern, men ett pris som kommer med det är naturligtvis att behandlar man sin svärdotter dåligt som inte gjort något för att förtjäna detta så ska man inte ha fri åtkomst till det käraste hon har, hennes eget barn. Modersinstinkten är stark. Jag vill inte att människor som är dumma och elaka mot mig och mot andra ska vara i min barns närhet och förstöra det barnet också med sina sjukligheter. Räcker gott och väl med hur min ena svärförälder förstört min man innan + vårt förhållande och vår lilla familj. Vi har alltid varit närvarande när denne förälder är runt barnet och tar barnet sedan med oss. Skulle något sägas eller göras som är dumt påpekar vi det, och så tar vi bort barnet som denne ena förälder aldrig kommit tillräckligt nära ifrån situationen så att ingen skada skett mot barnet. 

Människor som är som min ena svärförälder saknar insikt om sitt eget beteende och har inget konsekvenstänk utan är då bara ett oskyldigt offer. Vår sanning är något helt annat. Är man så dum att man beter sig dumt mot sin svärdotter utan rim och reson och inte fattar att det påverkar relationen mellan sonen och hans val av partner, att man sabbar för sitt eget barn, och vidare tror att man ska ha full åtkomst till deras barn då har man ingen annan att skylla på än sig själv. 

• Anonym (bakgrunden)
    Anonym (Meeb) skrev 2023-09-30 07:49:42 följande:
    Snarare så är det så att en ny generation kvinnor har vuxit upp som vägrar ta ansvar för mannens släkt-gemenskap. Vill han att barnen ska ha en relation med hans föräldrar får han styra upp det. Det duger inte då att sitta på sitt arsle och vänta på att någon annan ska fixa. 
    Håller helt med dig här. Jag förundras fortfarande att år 2023 så tror även kvinnor från min egen generation att det är vi som ska göra deras mäns kontakter, jobb som ska göras i deras familj som om männen själva inte är kapabla till det. och än värre märker jag lite här och var i tråden att männen hålls helt utan ansvar för att då deras barn har sämre eller ingen alls kontakt med hans föräldrar, det är för sjutton hans ansvar och ska inte läggas på hans tjej. Om farföräldrarna är OK människor och behandlar sin svärdotter som sig bör människor emellan ställer sig inte en normalfuntat svärdotter sig emellan kontakt mellan farföräldrarna och barnet. Jag har alltid varit familjekär och blev det ännu mer efter jag blev mamma, är bara glad om normalfuntade människor på min mans sida visar kärlek till vårt barn, finns inget att stänga ute. Man stänger ute om någon som min svärföräldern betett sig illa helt utan grund och som man inte kan lösa det med och då istället får anpassa kontakten med. Jag har en hel del tjejkompisar och andra och aldrig har jag hört något om att man skulle ha intresse av att stänga ute farföräldrarna eller någon från mannens sida om denne beter sig normalt. Löjligt hur farförälder kan göra sin son helt ansvarslös i det hela och skylla allt på "onda häxan" till svärdotter. 
Svar på tråden Att inte kunna träffa sina barnbarn