Konstant dåligt samvete
Alltså hur gör man för att inte konstant ha dåligt samvete att man är helt otillräcklig som tvåbarnsmamma?
Fick andra barnet för en dryg månad sen och har en tvååring. Ammar på heltid och har därför ofta en mini i knät just nu
Känner mig typ konstant helt otillräcklig för båda barnen. Det stora för att jag inte kan leka som innan det lilla kom nu när jag ammar. Det lilla för att jag inte kan ge hela mitt fokus till det på det vis jag kunde med första barnet.
Känner mig verkligen SÅ dålig som mamma fast jag sliter som en tokig för att hinna ge dem så mkt jag kan. Pappan tar just nu det stora barnet (plus hälften av alla hushållssysslor) när han är hemma så det stora barnet får ju massor av uppmärksamhet och pappatid på kvällar och helger. Vi har också bokat in lite aktiviteter som pappan tar bara med honom så han ska känna sig att han får fullt fokus med ibland.
Men jag som är just nu föräldraledig och har den stora på halvtid när han inte är på förskola - JAG känner mig så otillräcklig,
Otillräcklig som inte kan lyfta den stora när jag håller den lilla (vilket jag ser att den stora blir besviken på), Otillräcklig som inte bara kan busa runt med den stora när han kommer springandes med bus i blicken och vill det, inte kan göra så mkt aktiva saker eftersom jag bär den lilla (som är ett sånt barn som måste bäras hela tiden, lägger jag ned är det illvrål) och hela tiden också måste ha koll på den lilla. Otillräcklig som sover med det lilla barnet så jag kan nattamma och vi alla får några timmar ostörd sömn per natt.
Jag saknar att mysa med mitt stora lilla barn med och kunna ge honom hela mitt fokus. Försöker verkligen konstant göra det jag kan, ammar jag i soffan försöker jag samtidigt lägga pussel eller titta bilderbok med den stora. Äter vi vid bordet prioriterar jag bort min egen mat för att kunna amma och samtidigt hjälpa den stora. Men det är svårt eftersom en tvååring inte är så självgående. Har som mål att mitt stora barn ska skratta och vara glad för något varje dag så han ska känna sig sedd.
Och då kommer det dåliga samvetet mot det nya barnet som jag inte kan ge samma fokus som det större fick som spädbarn. Amningen blir hattigare. (Kan inte amma i sele pga amningsnapp). Det är ofta att den lilla får knorra med i en vagga nån minut medan jag avbryter något akut med den stora, som att klättra på en hög soffa.
Känns som jag blir den här tråkiga mamman som bara säger nej och akta. Vill vara en mamma de båda minns som omtänksam och rolig.
Hur GÖR MAN för att finnas där och räcka till och vara en bra mamma? Hur gör man???