Inlägg från: Anonym (Kr) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kr)

Behöver låna..var?

Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 07:44:53 följande:
    Behöver låna..var?

Har behövt på kort tid låna ganska mycket privatlån. Behöver låna ytterligare lite mer men nu nekade banken mig. Nåt tips att ge? Nån speciell bank?
    Är enklaste sättet att låna på bostaden?  Jag använder inte SMS-lån så det är uteslutet.

Ni behöver inte lägga tid på att läxa upp mig. Jag har full koll på min ekonomi om ni undrar. Jag vet vad jag gör.

Mindre summor. Pantbanken

Om du har låg belåningsgrad på fastighet eller brf, där du har bolånet
  • Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 11:32:35 följande:
    Det var alltså en random-bank som nekade privatlån. Bolånet ligger hos "min" bank och det ska finnas utlåningutrymme. Får prova. Om de nekar måste jag sälja lägenheten för jag måste ha in dessa pengar.
    Kolla med din bank. Har du låneutrymme kvar på lägenheten?

Är du kreditvärdig i övrigt, dvs jobb, inga anmärkningar, inte en massa andra lån?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 12:47:53 följande:
    Aldrig haft bet.anmärkningar. Fast jobb sedan 35 år sedan. Om två veckor nytt jobb med +20% löneökning (till 39.5 / mån). Bör ha låneutrymme kvar. Lght värd ca 900000kr. Har lån på 200kkr. Behöver 120kkr till.
    Har privatlån på 500kkr nu. De betalas av inom ett par månader men det hjälper ju inte mig nu. Tyvärr har jag tagit dessa lån på kort tid så jag har haft många kreditupplysningar.
    Men varför har du tagit en massa dyra privatlån på 500 kkr när du är kreditvärdig och har ungefär det låneutrymme på bostaden?

Att du har lån på 500 kkr kan definitivt påverka dina möjligheter att få ett bostadslån. Men kolla med banken

• Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 13:05:24 följande:
    Det uppkom kostnader som ingen var medveten om. De som var experter var inte riktigt fullt insatta i processen.
    Ja, lånen kan betalas av omgående när väl detta är i hamn.
    Det behövs ingen expert för att förstå att ett privatlån med över 10% ränta är sämre än ett bolån med en ränta kring 4%.

Du har tagit bolån förut och vet räntor, vilkor mm.

Men, för att lösa din rätt udda situation måste du kontakta din bank och höra vad de säger om att utöka bolånet
  • Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 13:32:46 följande:
    Nej, det är helt seriöst men okunskap fanns med från början.
    Du får ursäkta men det hela låter rätt skumt

Du har lånat 500 kkr med hög ränta. Det kan lämnas tillbaka rätt snart
    För att kunna göra det behöver du låna 120 kkr till!

Det är inga småsummor vi snackar om utan nästa två årsinkomster, netto.
  • Anonym (Kr)

Få loss ett arv från Liberia?
    Nätkärleken behöver bara lite mer pengar för att sälja sitt hus och flytta till Sverige?

Svar på tråden Behöver låna..var?