• Anonym (JagÄrTS)

Behöver låna..var?

Har behövt på kort tid låna ganska mycket privatlån. Behöver låna ytterligare lite mer men nu nekade banken mig. Nåt tips att ge? Nån speciell bank?
    Är enklaste sättet att låna på bostaden?  Jag använder inte SMS-lån så det är uteslutet.

Ni behöver inte lägga tid på att läxa upp mig. Jag har full koll på min ekonomi om ni undrar. Jag vet vad jag gör.

• Svar på tråden Behöver låna..var?
  • Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 07:44:53 följande:
    Behöver låna..var?

Har behövt på kort tid låna ganska mycket privatlån. Behöver låna ytterligare lite mer men nu nekade banken mig. Nåt tips att ge? Nån speciell bank?
    Är enklaste sättet att låna på bostaden?  Jag använder inte SMS-lån så det är uteslutet.

Ni behöver inte lägga tid på att läxa upp mig. Jag har full koll på min ekonomi om ni undrar. Jag vet vad jag gör.

Mindre summor. Pantbanken

Om du har låg belåningsgrad på fastighet eller brf, där du har bolånet
  • LFF

Om banken nekar så är det inte säkert att de skulle godkänna ett tilläggslån på din bostad. Men ja, som regel är det den enklaste vägen att gå om man har belåningsutrymme istället för att ta privatlån. 

Vi har tagit tilläggslån i olika omgångar på olika bostäder för tex köp av fritidshus och bil. Även på ett tilläggslån kan du välja hur lång återbetalningstid du vill ha etc. 

• Anonym (JagÄrTS)
    LFF skrev 2023-09-29 08:25:52 följande:

Om banken nekar så är det inte säkert att de skulle godkänna ett tilläggslån på din bostad. Men ja, som regel är det den enklaste vägen att gå om man har belåningsutrymme istället för att ta privatlån. 

Vi har tagit tilläggslån i olika omgångar på olika bostäder för tex köp av fritidshus och bil. Även på ett tilläggslån kan du välja hur lång återbetalningstid du vill ha etc. 

Det var alltså en random-bank som nekade privatlån. Bolånet ligger hos "min" bank och det ska finnas utlåningutrymme. Får prova. Om de nekar måste jag sälja lägenheten för jag måste ha in dessa pengar.
  • LFF
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 11:32:35 följande:
    Det var alltså en random-bank som nekade privatlån. Bolånet ligger hos "min" bank och det ska finnas utlåningutrymme. Får prova. Om de nekar måste jag sälja lägenheten för jag måste ha in dessa pengar.
    Det spelar egentligen ingen roll om det var en random bank eller din befintliga eftersom de kollar på mängden lån kontra din inkomst och om du har möjlighet att betala mer. 

Att behöva få in så stora summor pengar att man behöver sälja sin bostad om man inte får in dem låter inte bra, oavsett om du säger att du har koll eller ej.
  • Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 11:32:35 följande:
    Kolla med din bank. Har du låneutrymme kvar på lägenheten?

Är du kreditvärdig i övrigt, dvs jobb, inga anmärkningar, inte en massa andra lån?
  • LFF
    Anonym (Kr) skrev 2023-09-29 12:23:50 följande:

Är du kreditvärdig i övrigt, dvs jobb, inga anmärkningar, inte en massa andra lån?
    TS skriver ju i sitt huvudinlägg att hen har behövt låna ganska mycket i form av privatlån på kort tid. Det är antagligen det som gör att den andra banken dragit åt sig öronen. 
  • Anonym (JagÄrTS)
    Anonym (Kr) skrev 2023-09-29 12:23:50 följande:

Aldrig haft bet.anmärkningar. Fast jobb sedan 35 år sedan. Om två veckor nytt jobb med +20% löneökning (till 39.5 / mån). Bör ha låneutrymme kvar. Lght värd ca 900000kr. Har lån på 200kkr. Behöver 120kkr till.
    Har privatlån på 500kkr nu. De betalas av inom ett par månader men det hjälper ju inte mig nu. Tyvärr har jag tagit dessa lån på kort tid så jag har haft många kreditupplysningar.

• Anonym (Kr)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 12:47:53 följande:
    Aldrig haft bet.anmärkningar. Fast jobb sedan 35 år sedan. Om två veckor nytt jobb med +20% löneökning (till 39.5 / mån). Bör ha låneutrymme kvar. Lght värd ca 900000kr. Har lån på 200kkr. Behöver 120kkr till.
    Har privatlån på 500kkr nu. De betalas av inom ett par månader men det hjälper ju inte mig nu. Tyvärr har jag tagit dessa lån på kort tid så jag har haft många kreditupplysningar.
    Men varför har du tagit en massa dyra privatlån på 500 kkr när du är kreditvärdig och har ungefär det låneutrymme på bostaden?

Att du har lån på 500 kkr kan definitivt påverka dina möjligheter att få ett bostadslån. Men kolla med banken

• Anonym (Casanova)
    Anonym (JagÄrTS) skrev 2023-09-29 12:47:53 följande:
    Har du någon bra förklaring till varför du har tagit många lån på så kort tid? Utifrån låter det ju väldigt märkligt. Låter även märkligt att lån på 500.000kr bara skulle försvinna på ett par månader.

Prata med din bank där du har bostaden om du kan höja det lånet. Var beredd med svar på frågorna jag hade.
  • Anonym (JagÄrTS)
    Anonym (Kr) skrev 2023-09-29 12:57:15 följande:
    Men varför har du tagit en massa dyra privatlån på 500 kkr när du är kreditvärdig och har ungefär det låneutrymme på bostaden?

Att du har lån på 500 kkr kan definitivt påverka dina möjligheter att få ett bostadslån. Men kolla med banken

Det uppkom kostnader som ingen var medveten om. De som var experter var inte riktigt fullt insatta i processen.
    Ja, lånen kan betalas av omgående när väl detta är i hamn.
Svar på tråden Behöver låna..var?