• Anonym (Kan man?)

Kan banken dra tillbaka lån

Jag har lånat pengar av en bank. Ett privatlån. Ansökan blev godkänd och pengarna betaldes ut i förrgår. 

Nu ringde banken mig (jag missade deras samta) och de vill komma i kontakt med mig. Kan de dra tillbaka ett lån? Har inte fått en första faktura än.

• Svar på tråden Kan banken dra tillbaka lån
  • Anonym (Njä)

Nej det borde dom inte kunna göra. du har skrivit ett avtal med banken och fått lånet beviljat. De är nog av någon annan anledning. Många banker vill passa på med andra erbjudanden Som kreditkort och sånt. 

• Anonym (kr)
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 15:20:55 följande:
    Kan banken dra tillbaka lån

Jag har lånat pengar av en bank. Ett privatlån. Ansökan blev godkänd och pengarna betaldes ut i förrgår. 

Nu ringde banken mig (jag missade deras samta) och de vill komma i kontakt med mig. Kan de dra tillbaka ett lån? Har inte fått en första faktura än.

Nej, om du inte har ljugit eller undanhållt saker i din ansökan
  • Anonym (Kan man?)

Men har de godkänt lånet och tidigare gjort en kreditupplysning gör de väl inte ytterligare en efter lånet är utbetalt?

• Guldnovan

De kan vilja önska dig välkommen som kund, erbjuda autogiro osv. Att inte svara när banken ringer är ingen bra idé. Varför är du orolig? 

• Anonym (kr)
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 15:34:17 följande:

Men har de godkänt lånet och tidigare gjort en kreditupplysning gör de väl inte ytterligare en efter lånet är utbetalt?

Skulle det vara ett problem?
  • Guldnovan
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 15:34:17 följande:

Nej varför skulle de? Varför så orolig?
  • Anonym (merförsäljning)

Förmodligen är det inte ens banken som ringer, utan ett callcenterföretag. De ringer och vill erbjuda dig någon slags mertjänst, t ex en låneförsäkring. Det är min gissning. 

• EpicF

Ja, de kan dra tillbaka lånet. Men då är der för att man inte skött betalningarna eller inte angivit korrekt information vid ansökan.

• Anonym (Kan man?)

De skrev i ett sms

hej,

Vi vill gärna komma i kontakt med dig per telefon. Vänligen kontakta oss på telefonnummer xxxxxx.
  • EpicF
    Anonym (Kan man?) skrev 2023-09-28 18:12:09 följande:

De skrev i ett sms

hej,

Vi vill gärna komma i kontakt med dig per telefon. Vänligen kontakta oss på telefonnummer xxxxxx.
    Då ringer du de imorgon. 
Svar på tråden Kan banken dra tillbaka lån