Kan banken dra tillbaka lån
Ja, de kan dra tillbaka lånet. Men då är der för att man inte skött betalningarna eller inte angivit korrekt information vid ansökan.
Ja, de kan dra tillbaka lånet. Men då är der för att man inte skött betalningarna eller inte angivit korrekt information vid ansökan.
De skrev i ett sms
hej,
Goneril: Så var i mitt inlägg skrev jag fel?
Jag svarade på gs fråga om banken kam ta tillbaka lånet, och ja det kan de. Om de ska göra det med ts vet ingen.
Är det inge självklart att hon ska kontakta banken? Dvs, ringa bankens nr som hon förmodligen också har i sina lånepapper.
Gonerli: "Ring de" som i ring banken, den bank hon har lån i. Är det nu den banken som skickat sms så överensstämmer numret med numret hon har på lånehandlingar samt även på bankens hemsida. Trodde det var en självklarhet att man tar kontakt med BANKEN i sådana fall? Men tydligen inte...
Nej, jag tror inte heller att banken skickar ut sms. Därför ska ts ringa, ringa banken. Ingen annan. Utan just banken.
Agda90: Kan vara kundtjänstnr de angivit i smset. Bara för att man får ett sms som säger att det är från sin bank så behöver det inte vara bedrägeri.
Googla "Skickar banken sms" och det kommer upp länkar om bluffsms. Som regel skickar banken ett meddelande där det står typ "Du har ett meddelande på Mina Sidor, vänligen logga in på banken" Där kan de sedan be dig ringa dem eller uppdatera/komplettera information.
Anonym (XXX): Många banker, även seriösa, kommunicerar via sms. Men de ber inte om personliga sensitiva uppgifter, att man ska klicka på länkarna där man ska logga in via bank-id eller att man ska uppge kontonr etc.
Men att se skickar sms och ber en ta kontakt eller att se ringer sina kunder är normalt och inte bedrägeri.
Däremot kan det absolut förekomma bedrägei-sms som ser ut att komma från banken. Men de brukar innehålla information om det jag skrev ovan.