Inlägg från: Anonym (hopp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hopp)

Julångest, hur ha råd med allt

Agda90 skrev 2023-09-29 09:56:43 följande:
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.
    Hoppar in här lite från sidan.

Man måste komma ihåg också att alkoholanvändning inte är detsamma som att bli aspackad, förstöra dagen och kräkas i rabatten. Många vuxna kan hantera alkohol och dricker lagom, både på en vanlig fredag och på julen. 

Jag skulle vilja påstå att jag är en sån vuxen. Jag och min man dricker nåt glas vin på fredagen och eventuell på lördagen. Blir inte berusade, mer än kanske lite glada sådär. Har aldrig varit något otäckt för barnen. 

På julen gillar jag inte att dricka, mest för att vi äter julbordet tidigt på dagen så det känns konstigt. Men de vuxna vi firar jul med tar en nubbe, nån öl. Ingen är berusad, ingen beter sig konstigt, alla har trevligt. Inget trauma för några barn. 

Jag har aldrig varit märkbart berusad när mina eller andra barn varit närvarande. Sånt gjorde jag när jag var ung och barnlös. Även på en 30-årsfest när barnen hade barnvakt och inte var med. 
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt