• Agda90

Julångest, hur ha råd med allt

RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:14:41 följande:

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

Så för att man tar 1-2 nubbar eller ett glas vin så är man askalas?

Att just julen ska vara alkoholfri är något som provocerar mig. Det finns ganska många andra dagar på året då det är likaviktigt att vara nykter!

Om föräldrarna håller sig nyktra just på julafton är en piss i Mississippi och de väljer att vara fulla större delen av året för övrigt!
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:37:33 följande:

Julafton är barnens högtid och bör vara nykter. Supa kan man göra på nyårsafton, midsommar eller annan högtid.

Så du menar att barnen blir mindre ledsna om föräldrarna super sig askalas på nyårsafton eller midsommar?
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-28 00:33:28 följande:
    Nej, julen är främst till för barnen, att få julklappar och så. I min familj så dricker vi julmust till julbordet.

Förr så kunde man dricka en liten nubbe starkglögg på kvällen, men vi har slutat med det med. Vi kör med alkoholfri glögg med mandlar och russin.

Vi har ett barn i släkten och vill inte dricka då.
    Nej, julen är en familjehögtid. Man umgås, äter gott, spelar spel, tittar på Kalle. och någon gång under dagen går man en lång härlig promenad i skogen.  Någonstans på vägen är det lite julklappar. Om någon tar ett glas vin eller en nubbe till maten är inga problem. 

I vår släkt som firar finns det 6 st barn. Alla är numera tonåringar. 
  • Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 08:06:39 följande:
    Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
    Och han ska bara göra LITE???
    Och du låter det vara på det viset?
    Förlåt, men han är lat och du är mesig!
    Ge han en spark i röven (mentalt). Antingen får han dra sitt strå till stacken eller så blir det INGET julfirande hemma hos er!
  • Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 18:41:51 följande:
    Ja visst är det så. Men jag förstår de som skriver om alkoholen som något negativt. Är själv uppvuxen med föräldrar som gormade och skrek vid alla högtider, och drack mycket övriga året också.

Jag själv dricker alkohol i mycket måttliga mängder väldigt sällan. Finns ingen på makens sida som någonsin blivit full .Däremot på min sida. Därför träffas vi med minsläkt på juldagen och då bara över en fika, där inte alkohol är inblandad, eftersom de inte kan hantera den.
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.
  • Agda90
    Anonym (hopp) skrev 2023-09-29 10:38:02 följande:
    Hoppar in här lite från sidan.

Man måste komma ihåg också att alkoholanvändning inte är detsamma som att bli aspackad, förstöra dagen och kräkas i rabatten. Många vuxna kan hantera alkohol och dricker lagom, både på en vanlig fredag och på julen. 

Jag skulle vilja påstå att jag är en sån vuxen. Jag och min man dricker nåt glas vin på fredagen och eventuell på lördagen. Blir inte berusade, mer än kanske lite glada sådär. Har aldrig varit något otäckt för barnen. 

På julen gillar jag inte att dricka, mest för att vi äter julbordet tidigt på dagen så det känns konstigt. Men de vuxna vi firar jul med tar en nubbe, nån öl. Ingen är berusad, ingen beter sig konstigt, alla har trevligt. Inget trauma för några barn. 

Jag har aldrig varit märkbart berusad när mina eller andra barn varit närvarande. Sånt gjorde jag när jag var ung och barnlös. Även på en 30-årsfest när barnen hade barnvakt och inte var med. 
    Samma här. Jag gillar inte nubbe eller öl. Men ett par glas vin under en middag är inget konstigt. Det händer mer sällan för jag är ganska kräsen när det gäller vin
    Men jag har råkat ut för askalas fulla släktingar som barn och jag gillar inte det. 
  • Agda90
    Anonym (Gitt) skrev 2023-09-29 14:57:25 följande:

Ja, håller med. Givetvis är alla dagar lika viktiga. En full vuxen är lika otrevligt alla dagar på året. 

Tråkigt med din svärfar och att din dotter behövda märka. Hur är er/deras relation idag?

Som det skrivits mycket om senaste tiden så är alkohol ett gift både för kropp och sinne och kan kopplas till många sjukdomar, men att en vuxen tar en öl eller ett glas vin gör ingen skillnad för barnet varken på julafton eller någon annan dag. 

Deras relation är bra. Hon har inte sett svärfar full sedan dess.
  • Agda90
    RaYzLeR skrev 2023-09-29 22:10:04 följande:
    Varför ska man supa sig full på julafton? Det är en familjehögtid.
    I någon annan tråd läste jag att du har gått på antabus för ditt alkoholmissbruk. Om det stämmer så är det inte konstigt att du har noll tolerans mot alkohol. Men det är inte alla som super bara de får en möjlighet eller som inte kan nöja sig med en nubbe eller ett glas vin.
Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt