Anonym (Gitt) skrev 2023-09-28 18:41:51 följande:
Ja visst är det så. Men jag förstår de som skriver om alkoholen som något negativt. Är själv uppvuxen med föräldrar som gormade och skrek vid alla högtider, och drack mycket övriga året också.
Jag själv dricker alkohol i mycket måttliga mängder väldigt sällan. Finns ingen på makens sida som någonsin blivit full .Däremot på min sida. Därför träffas vi med minsläkt på juldagen och då bara över en fika, där inte alkohol är inblandad, eftersom de inte kan hantera den.
Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk.
Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!
Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!
Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.