Inlägg från: Anonym (Gitt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gitt)

Julångest, hur ha råd med allt

Ja jag vet, lååångt kvar till julen. Men i år landar det på oss, att ha heeeela släkten här. För oss blir det många, totalt 20 personer. 

Har ångest över all mat som ska köpas in mm mm. Vi kör inte knytis utan traditionen är att den man åker till fixar allt. Och nu är det vår tur.  

Förutom att min man kommer hjälpa till väldigt lite med planering och matlagning och det känns stressigt så har jag ångest över vad allt kommer kosta. Ska vara riktigt julbord, efterrätt och fika, och dessutom dricka till på det, typ öl, vin, nubbe. Och godis såklart.

Sen dukningen. Måste hitta dukar och glas. Har det andra. Min man tycker vi kan köra papptallrikar men jag vägrar. Skulle skämmas så inför alla andra som alltid anstränger sig massor när vi är hos dom.

Ska börja den här månaden med Systembolaget. Men svårt att köpa maten nu då mycket ju är färskvaror.

Nån som har tips på mat man kan ha till jul som inte är så dyr? Tyvärr uppskattas inte vegetarisk mat. Försökte förra gången med några rätter men allt var orört kvar.

• Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt
  • Anonym (Gitt)
    Anonym skrev 2023-09-27 22:20:29 följande:

Om ni själva har varit på de andras julbord och ätit och druckit så är det er tur att bjuda tillbaka.
    Men efter det kan ni säga att ni inte deltar längre. 
    Låter helt horribelt.
    En mer rimlig nivå med 20 pers är kaffe, must, fika och godis. Ej julklappar.

Det är ju släkten, en tradition sedan många år tillbaka. Skulle hellre se att det är knytis, varje år, försökt ta upp det men ingen vill. Håller med dig o det du skriver.

Och julklappar, ja?vi köper för 200kr till en person, så får alls en julklapp var. Men för oss som är 5 i familjen blir det 1000kr. Bara till släkten.
  • Anonym (Gitt)
    RaYzLeR skrev 2023-09-27 22:14:41 följande:

Varför öl, vin och nubbe? Julen ska ju vara en nykter högtid. Möjligtvis en liten julglögg.

Själva dricker vi max en öl var. Det är inget supande, men makens pappa vill absolut ha en nubbe, går inte att förhandla bort. Nån vill ha ett glas vin Osv.
  • Anonym (Gitt)
    Tow2Mater skrev 2023-09-27 23:41:39 följande:

Handlar det om din familj, mannens familj eller bådas era familjer?

Oavsett ska ju han hjälpa till!

Det är bara mannens familj?min brukar vi träffa på juldagen, då har vi knytis.
  • Anonym (Gitt)
    Hjelm skrev 2023-09-27 22:53:41 följande:

Vilken otroligt konstig och stressande tradition.

Ni säger att ni inte längre vill göra detta och firar bara den närmaste familjen. 

Men om det är er tur att stå värdar fattar jag att det blir svårt. Har man själv blivit bjuden i fem år drar man sig väl inte ur när det är ens tur att bjuda igen.

Nej precis. Och det ÄR mysigt att träffas alla, men ja, stressande.
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Anna) skrev 2023-09-28 08:14:07 följande:
    Då har ni ju vetat detta i många år att det är er tur i år. Så ni hade ju kunnat lägga undan lite varje månad, ni vet ju att julen alltid kommer. 

Känns konstigt att ni deltar när andra bjuder men knorrar när det är er tur. 

Har inte knorrat gentemot släkten. Skulle aldrig göra det. Har däremot ja - beklagat mig här. För jag känner mig väldigt stressad över detta.

Ja man vet att julen kommer, men har fullt sjå att lägga undan till barnens julklappar. Sen kommer januari då massa dyra räkningar dimper in, så lägger undan till dom också. 

Kommer spara lite nu varje månad för att ha att handla för, men det blir ändå ganska betungande för plånboken.

• Anonym (Gitt)
    Dexter dot com skrev 2023-09-28 08:54:19 följande:

Men du måste ju ha vetat om i flera år att det snart är er tur att julaftonen firas hos er med allt vad det innebär så varför har ni inte lagt undan pengar så ni kan bjuda igen?

Haft fullt sjå med att gå runt, höga räntor, höga matkostnader, svindyr el, dyr diesel? har inte tänkt i flera års tid att lägga undan till julen. 
  • Anonym (Gitt)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-28 09:31:29 följande:
    Ni måste våga ta upp att ni måste göra om julen. För det första ska ni införa knytis, att alla tar med sig något. När det väl är gjort behöver du inte lika mycket hjälp inför julafton, eftersom en stor del av matlagningen försvinner. Vi brukar göra så att de som är värdar tar hand om de största grejerna, t ex skinkan och potatis och sånt som är lite knepigt att ta med sig. Någon som är dålig på att laga mat köper dricka eller mandariner, nötter och godis mm. De äldre kvinnorna som är bra på att laga mat gör köttbullar och Janssons etc. 

Du får trycka på att det är samvaron som är viktigast, inte att få komma 20 pers och sätta sig vid dukat bord utan att bidra med något. 
    Tack, bra tankar.
  • Anonym (Gitt)
    Agda90 skrev 2023-09-28 09:16:37 följande:
    Så för att man tar 1-2 nubbar eller ett glas vin så är man askalas?

Att just julen ska vara alkoholfri är något som provocerar mig. Det finns ganska många andra dagar på året då det är likaviktigt att vara nykter!

Om föräldrarna håller sig nyktra just på julafton är en piss i Mississippi och de väljer att vara fulla större delen av året för övrigt!
    Ja visst är det så. Men jag förstår de som skriver om alkoholen som något negativt. Är själv uppvuxen med föräldrar som gormade och skrek vid alla högtider, och drack mycket övriga året också.

Jag själv dricker alkohol i mycket måttliga mängder väldigt sällan. Finns ingen på makens sida som någonsin blivit full .Däremot på min sida. Därför träffas vi med minsläkt på juldagen och då bara över en fika, där inte alkohol är inblandad, eftersom de inte kan hantera den.
  • Anonym (Gitt)
    Aniiee skrev 2023-09-29 10:47:17 följande:

Här är några grejer du kan göra för att få ner julstressen från en som fixat ett större antal julmiddagar för ett större antal gäster:

1: Sparka karln i arslet. INGENTING händer som han inte har varit med och planerat och ni är överens om vad du, han eller ni gemensamt gör.

2: Ni har, vad då, 10 veckor på er? Använd dem. Sätt en summa ni kan lägga på detta varje vecka, och inhandla saker ni behöver varje vecka, för att sprida ut kostnaden och arbetet.

3: Planera! TILLSAMMANS! Och fördela arbetet. Sätt av en dag i veckan till förberedelser

4: Gör plats i frysen. Ingen märker om du gör köttbullarna imorgon och fryser in. Ingen vet heller att ni köpte 5 burkar sill i oktober och ställde i kylskåpet.

5: Ge er lite höst- och vinterlyx. Avrunda jul-fixardagarna med en fika ute om ni ändå är på språng, lite nallande på julmaten, ett set Rituals-produkter (eller, heck, kalender, men den är snart slutsåld), gemensamt bad, en kopp lyxchhoklad framför tvn, eller vad ni nu tycker är mysigt och lyxigt. Ta hand om er själva OCH varandra.

Tack, så kloka ord, ditt inlägg värmer!
  • Anonym (Gitt)
    Agda90 skrev 2023-09-29 09:56:43 följande:
    Det har aldrig varit på högtider som jag har blivit drabbad av att min morfar var full. Det har varit midsommar, födelsedagar (även mina egna) och av någon anledning påsk. 
    Min svärfar blev dunderpackad på sin egen födelsedag så att dottern som var 4-5 år vid tillfället blev drabbad och kan prata om det än idag och hon är 16!

Så det som stör mig är folk som gör ett himla liv över att julen ska vara vit för att det är barnens högtid. Barn ska ALDRIG bli utsatta för fulla vuxna. De ska känna sig trygga alla dagar om året och inte enbart till jul!

Jag tycker att du/ni har löst den biten bra. Du anser att din familj inte kan hantera alkohol och då har du valt att skydda dina barn genom att inte utsätta dem för det.

Ja, håller med. Givetvis är alla dagar lika viktiga. En full vuxen är lika otrevligt alla dagar på året. 

Tråkigt med din svärfar och att din dotter behövda märka. Hur är er/deras relation idag?

Som det skrivits mycket om senaste tiden så är alkohol ett gift både för kropp och sinne och kan kopplas till många sjukdomar, men att en vuxen tar en öl eller ett glas vin gör ingen skillnad för barnet varken på julafton eller någon annan dag. 

• Anonym (Gitt)

Flera har reagerat på att jag skrivit att mannen kommer hjälpa till väldigt lite. Och så är det.

Jag vill inte göra julen till ett tråkigt bråk, och accepterar att det är så. När vi väl står där kan jag ge honom uppgifter som att skala potatis osv, men eftersom vi har olika ambitioner, han tycker papptallrikar funkar osv och jag gör det inte, så får jag ta på mig detta. Visserligen är det hans släktsida men för mig betyder dom mycket också, ser det inte som att bördan är hans bara för att det är hans släkt. Han hade varken gjort mer eller mindre om det var min släkt. Men visst skulle jag önska att han var mer engagerad. För honom är inte julen så viktig, vore det inte för mig skulle nog inte ha en julgran och knappt något pynt, men jag gillar julen och att göra det mysigt.

Vi har haft jul hos oss med hela släkten tidigare, men det porslin vi hade då lånade jag av en släkting som inte finns kvar i livet, och inte porslinet heller. Ska kolla runt på loppisar och second hand och se vad jag hittar. Tycker det är en bra idé att blanda. Kanske köpa vita billiga lakan på Ikea och dekorera med grankvistar, röda kulor osv.

• Anonym (Gitt)
    Anonym (Man) skrev 2023-10-01 08:46:02 följande:

Men ta ett andetag, kan ju inte va meningen att ha ångest i två månader för en dag, då e de väl något som e fel, hemma hos er sätter ni väl ribban alla har väl inte samma förutsättningar i livet, de kan väl va mysig å trevligt med lite enklare med.
    Å om vuxna människor i er närheten pikar å ser ner på de säger de väl mer om dem. 
    Ta en en öl extra å slappa av på julen 
    , lycka till !

Tack, så sant. Måste försöka släppa de tankarna, tror att många är i den situationen där man har fullt sjå att gå runt i vardagen. Mannens ribba ligger betydligt lägre, men ska nog chilla lite mer som han gör
  • Anonym (Gitt)

Den här traditionen har varit sedan jag träffade min man för snart 20 år sedan. Så det är inte första gången vi är hos oss. Har flera gånger föreslagit knytis men ingen har nappat på det. 

Tidigare har vår ekonomi varit bättre, nu har vi tre barn och jag jobbar inte heltid längre. Egentligen skulle den här julen varit hos svärföräldrarna, men en av dom har blivit sjuk och julen kanade på oss. En självklarhet att vi skulle ta julen istället för dom, verkligen inget vi muttrar över. 

Vet inte om det brukar vara pompöst hos de andra, beror på vems perspektiv man ser saken ur. Men traditionellt julbord med fika först, sen efterrätt på det, godis, kakor, nötter mm. Och dricka/alkohol. Nu dricka det inga stora mängder alkohol men nubben ska ändå köpas in, vin och öl. Läsk däremot går det åt massvis av. Vi brukar ses mellan ca 14-21 tiden. 

Ska börja i tid, göra så mycket hemlagat det går, och skippa gravad/rökt lax som blir dyrt bara det. Kanske göra inkokt lax istället som är gott och traditionsenlig. 

Jag tycker om att göra fint och god mat, men känner mig stressad över allt som ska göras, och vad det kommer att kosta. Håller tummarna att elen ligger på en rimlig nivå. Har dubbla räntekostnader jämfört med förra året, flera tusen varje månad som vi inte hade tidigare. Vi klarar oss, men det är klart att det känns i plånboken. Men vill bjuda tilllbaka, och känna mig stolt över det vi bjuder på.

Ska fundera mer på vad som kan skippas eller bytas ut mot billigare men fortfarande gott alternativ.

• Anonym (Gitt)
    Rivjärnet92 skrev 2023-10-02 23:13:48 följande:

Varför har du gått ned i tid? Den röda tråden i alla dina inlägg är att din kära man inte drar sitt strå till stacken och använder sin ekonomi som en hållhake mot dig. Men du kanske mår bra av att vara en hushållsslav och att din man alltid kommer dra det längre strået om ni separerar?

Jag gick ner i tid när vi fick barn, inget konstigt med det, många gör så eller hur. Man vill ha mer tid med barnen och kortare dagar. 

Någon hushållsslav är jag dock inte. För en som verkar vilja läsa mellan raderna så är du ganska dålig på det.

• Anonym (Gitt)
    Sunflora skrev 2023-10-03 15:24:37 följande:

Dukar och annat pynt finns billigt på Myrorna och andra second hand butiker. Glas skulle jag köpa på IKEA. Behöver ni tallrikar också? Eftersom din man nämner papptallrikar. Kolla om du kan få låna av någon. 

Titta på extrapriser och köp mat när det är billigt. Julbord är väldigt traditionellt så det blir svårt att tipsa om billiga rätter. 

Tack 🌸
  • Anonym (Gitt)
    molly50 skrev 2023-10-02 15:02:25 följande:

TS: Kanske kan du föreslå att ni börjar införa att ni har knytkalas?
    När tiderna är som nu så har kanske inte alla råd att stå för stora kalas.
    Annars så finns ju alternativet att titta på loppisar eller försäljningssidor på facebook eller blocket t ex.
    Eller Tradera.
    Där kan du hitta både porslin och pynt osv.
    Det finns även billiga kedjor på nätet där man kan beställa hem billig mat och dricka. Framförallt då torrvaror. 
    Mat går ju även att börja laga lite tidigare och frysa in. 
    Och man kan passa på att handla då affärerna har extraerbjudanden så kan man få tag på lite billigare mat.

Tack för tips 🙏🏻 
  • Anonym (Gitt)
    Kaede skrev 2023-10-02 10:12:20 följande:

Några alternativ.

ni meddelar alla att ni inte kommer att ha råd att ställa till med det förväntade julbordet i år. Därför får alla ta med tex egen dryck för det har ni rationaliserat bort. Ni leasar även ut vissa rätter på andra. Ny tradition från och med i år. Faller det inte i god jord får ni be så mkt om ursäkt ock förklara att ni givetvis förstår att de blir irriterade när de stått för allt tidigare och kommer att sluta fira jul med hela släkten. Har man inte råd har man inte och om ens familj och släkt inte fattar det kan man inte delta. 

ni meddelar att från och med i år kommer ni inte att erbjuda alkohol till jul då det är barnens högtid och den som vill dricka tar med eget. Ni slutar då givetvis dricka hos andra.

ni biter under sura äpplet och ställer till med det kalas som förväntas. Ni vet ju att detta kommer med ett visst antal års mellanrum. Då måste man ju budgetera för det. Själv hade jag gjort en uppskattning av vad allt kommer att kosta ungefär ock så slagit ut det på antal år på snurren. Säg att det kostar 7000kr i mat och dryck och pynt vart femte år. då hade jag lagt av 120 i månaden året runt till just vår tur. Jag hade aldrig gått med på det konceptet om vi inte var minst två vuxna som roddande dagen. Alternativt köpt precis allt färdigt.

Däremot hade jag ändå tagit upp problemet med släkten. Jag hade sagt att det här blir sista året vi kommer att ställa till med julbord på det här sättet. Nästa gång det är vår tur kommer det att bli samarbete kring allting. Knytis. Varje deltagande vuxen kommer att få göra ngt till julbordet eller ta med ngt. Alltså. Inte bara mormor som rullar köttbullar mormor och morfar tar med sig två grejer.  Dels för att jag i år fått rodda allt själv och jag är helt slut. Kunde knappt njuta av att ni var här och längtade faktiskt bara tills dagen skulle vara över. Jag vill kunna njuta av vår tid tillsammans så nästa gång det är vår tur blir det knytis där alla hjälps åt. Värdparet dukar, pyntar, projektleder och ordnar tomte samt fixar alkoholfri dryck. Resten delas upp och egen dryck medtages.  Dels för att det blir en stor utgift det år man har det och det tycker jag är ett kasst upplägg. Livet kan skeva och ändras och det vore bättre om alla hjälps åt varje år.

Tack, flera tänkbara alternativ. Skönt med någon annans perspektiv!
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (.) skrev 2023-10-02 05:51:31 följande:

Lider för samma sak/ och för din skull.
    Blev med stressad bara av att läsa om 'vad som väntar dig!.. Herregud.
    Förstår din Julångest..

Lycka till.

Försöker släppa julångesten, därför jag startade tråden, vet att det finns många kloka och fina människor här inne!
  • Anonym (Gitt)
    Anonym (Frys in) skrev 2023-10-03 21:51:11 följande:
    Som jag skrev i ett inlägg så
    Blrja med att köpa köttbullar, korv m.m nu på tex Lidl som kan frysas in. Köp lite då och då.
    Var med varnen två helger och baka tillsammans och frys in.
    Köp ett vitt lakan och gör gummisnodds batik med röd färg.
    Ha det som aktivitet med din make och barn. Sy fast ett par jul kulor på sidorna och ha det som duk.

En plastgran som är färdig dekorerad kan vara ett alternativ.
    Kolla efter glitter  och juldekorationer redan nu på nätet.

Läsk m.m kan ni köpa på tex Lidl och ställa undan. Läsk och mineralvatten står sig länge.
    Kolla även på sidan matsmart när det gäller nötter m.m

Passa även på att köpa extra pasta, ris så att ni har under januari, orven och köttbullarna som blir över i frysen blir till middag. Julmaten som blir över gör ni till matlådor.

Gör en lista på vad som behövs och kolla runt på nätet.
    Hela familjen måste hjälpa till.
    Mannen och barnen får sätta upp juldekorationerna.
    Du ger mannen lista med saker på han ska göra fram till julen.

När det gäller julklappar till barnen så ge dem ett par presenter och säg att de får handla under mellandagarna. Det kommer massor av annonser i mellandagarna på saker som inte passade. På nätet brukar många butiker rea ut leksaker för att få plats med nya.

Tradera är en väldigt bra plats.
    Vad är viktigast just nu? Maten eller dekorationerna?

Egentligen maten. Julgrejer har vi massor av, men just inte dukar, tallrikar mm. Julgran också, även om jag tycker det är jättetrist med en i plast, men barnen bryr sig inte och det är huvudsaken.

Har planerat att gå till myrornas i helgen och köpa porslin, och vinglas.

Bra tips med duken och att hänga kulor i hörnorna. Behöver dock minst 4 dukar om det ska täcka borden, men tror det finns billigt på Ikea. Svärmor har alltid så fina linnedukar men dom är alltid dyra, även begagnade.

Har inte tänkt på matsmart, ska kolla där också, om inte annat så kan man handla sånt man behöver i januari som du säger, vilket kommer bli en fattig månad, men det är den väl för många. 

Typiskt under vintermånaderna är också att det ofta blir mycket vabbande särskilt med yngsta. Så man kan inte räkna med fulla löner. 

Ska faktiskt skriva en lista med vad som ska göras och låta mannen välja där, barnen också. De vill gärna göra julgodis och hittar man grädde till bra pris behöver det inte bli så dyrt med knäck, kola osv.

Julklappar började jag handla för en månad sedan, men brukar aldrig köpa i överflöd. Värst är det med äldsta som bara önskar sig pengar, då kan man inte fynda en fin julklapp till ett bra pris utan värdet blir ju vad det är.

Funderar om vi ska dra oss ur julklappsbytandet med släkten, blir 1000kr bara för oss då alla ska köpa för 200kr var. Barnen skulle absolut förstå varför. Orolig att de andra i släkten ska bli sura men mannen får ta den biten isåfall. 

Tack för ditt fina inlägg <3

Svar på tråden Julångest, hur ha råd med allt