• Anonym (qqq)

13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan

Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 14:45:46 följande:

Är det inegn som har en konkret ide på vad man kan ge som skäl till att säga nej??

Hon är bra på att argumentera... Sitter här och stressar upp mig, och vet iten åt vilket håll som diskussionen kommer gå... Vill itne halka in på att jag inte tycker om denna kompisen...

Men nu får ni inte vara så "veka". 
    Visst vill man att de ska förstå men man får också tänka att en 13-åring inte är så mogen (även om de ofta tycker det själva). Hon tog en chansning med att ta med kompis - ni säger att det inte passar. De testar så klart gränser. Om syskonet skulle åkt med hade väl aldrig denna ide uppstått, eller hur? Hon tog en chans. 

Överlåt diskussion åt pappan, om ni vill diskutera. I det här fallet kanske det är bättre att inte inbjuda till diskussion, utan mer bara informera. 

"Inga kompisar tas med på resan. Vi ska ha familjeresa. Ditt syskon har ingen kompis med, då blir det konstigt om du ska ha en med. Vi kan inte ta med 2 extra på resan". 

Sedan är det liksom slut. Ingen diskussion. 
  • Anonym (qqq)
    Anonym (Styvmamma) skrev 2023-09-27 16:02:13 följande:
    Pappan är vekare än jag, lol. Och vi har familjediskussioner i vår familj, jag utesluts normalt inte (varför skulle jag??).

Men du sätter fingret på en öm punkt. HUR får man slut på de eviga diskussionerna??? Hon fortsätter ju ställa frågor eller komma med argument, även om vi säger att det är färdigdiskuterat... Även om vi upprepar vårt beslut gång på gång. Hon trycker stenhårt på att få veta mer, flera 'varför' liksom. Hon kan börja skrika och gråta om vi försöker gå därifrån (har vi testat en gång). Det kändes dessutom respektlöst...

"Ingen diskussion". Fattar itne hur man får till det med en tonåring?
    Nej, det är inte lätt med vissa. Har haft 5 stycken här och de har varit olika lugna/hetsiga Flört

Jag menade inte att du skulle vara utesluten. Jag lever också i bonusfamilj och jag är med, jag också. Tänkte bara om det är pappans barn och hon tjafsar, så kan det ibland vara bra att det är föräldern som tar det, liksom.

Jag tror det är lite som en kollegas dotter sa en gång när de skulle göra något. Hon sa ungefär "Ja för vi bestämmer ju alla 4 tillsammans (alltså föräldrarna och de 2 barnen)", medan min kollega lite häpet hade sagt "nej det är ju jag och pappa som bestämmer det här". 
    Så ungdomar idag ( i Sverige i af) är ju mycket mer "med" än barn fick vara förr. Det är nog därför hon ställer fler frågor och vill ha argument. 
Svar på tråden 13-åring vill ha med kompis på höstlovsresan