• buskar

Föräldraledig en dag i veckan

Har ett schema med många olika typer av arbetspass spritt över en 6 veckors period där jag ibland är ledig mitt i veckan, och ibland jobbar helg.

Kan jag pga hur mitt schema ser ut, ansöka om föräldraledighet ungefär en dag i veckan, som sedan repeteras nästa schema period, exempelvis, v1 ledig onsdag, v2 ledig fredag, v3 ledig tis, osv. Och efter v6, lägga in samma föräldraledighet igen. Under låt säga 8 månaders tid. 

Får man göra så, eller har chefen rätt att neka mig detta? Det blir ju krångligare för honom att fixa vikarier för att täcka upp enstaka pass utspridda under lång tid. Tänker mig att han föredragit att jag tog föräldraledigt veckovis med hela veckor i stället för enstaka utspridda dagar som för visso är återkommande i ett mönster inom en 6 veckors-period.

• Svar på tråden Föräldraledig en dag i veckan
  • Anonym (Ellen)

Enligt föräldraledighetslagen så är det arbetstagarens önskemål om förläggning som ska gälla. Så länge det inte innebär påtaglig störning för verksamheten, vilket åligger arbetsgivaren att i så fall bevisa.
    Och det är inte jättelätt att få igenom det som arbetsgivare, det är få verksamheter som har så pass specifika turer/scheman osv så att man under inga omständigheter kan tillåta någon att förlägga sin tid (under partiell föräldraledighet) så som man önskar.
    Det kan till exempel vara inom räddningstjänst där det inte är rimligt att en brandman i utryckningstjänst slutar kl 15 när skiftet löper till 1730. För det finns inte timavlönade medarbetare som kan tjänstgöra dessa 2,5 timmarr, bemanningen ser inte ut så. Det får för stor påverkan på arbetslaget och på verksamheten.

De flesta verksamheter jag har erfarenhet av där man önskar förlägga arbetstid så som du beskriver gör så att man börjar med att ta det ordinarie schemat och se hur många veckor det rullar på.
    Sen plockar man bort de pass man önskar vara ledig. Säg att på 6v rullande schema sjunker då din sysselsättningsgrad från 100% till 92%. Du är alltså föräldraledig på 8%.
    Då gör medarbetaren så att hen ansöker om 8% föräldraledighet för en period på kanske ett år eller vad det nu kan vara och sedan går man in och schemalägger 92%. Medarbetaren får varje månad ett löneavdrag motsvarande 8%, oavsett hur många lediga dagar som infaller den specifika månaden.

Alternativet vore att lägga ledighet dag för dag men det kan vissa verksamheter anse utgör nya ansökningar varje gång, vilket inte är okej enligt lag. Då lagen säger att du har rätt till tre perioder per år. Räknar man då varje ledig dag som en period (vilket vissa har stöd för att göra) så täcker det bara tre lediga dagar, sen tillåts man inte vara mer ledig.

Det kan också finnas skrivningar i kollektivavtalet som säger hur längre frånvaro på deltid ska beräknas och hanteras så det måste man kolla upp med HR eller lönekontoret.

Sen är det upp till arbetsgivaren att lösa bemanningen. Kanske finns det någon kollega som vill passa på att ta sig an dessa pass eller att man ändrar schemat för flera. Och sen ser man vilka pass som finns kvar att bemanna. Men det är inte den föräldralediges sak att lösa.

• buskar

Tack för utförligt svar. 

Du säger att du har erfarenhet av att anställda förlagt arbetstid så som jag önskar. Har det då gällt specifikt föräldraledighet, eller har det gällt annat?

För om det gällt annat (exempelvis arbetsträning/sjukskrivning osv) kanske det inte riktigt går att jämföra?

Annars verkar det sättet som du beskriver i första exemplet, det som jag skall föreslå, om arbetsgivaren får för sig att tolka det som du beskriver i sista stycken, dvs som flera ansökningstillfällen, vilket ju skulle omöjliggöra mina önskningar hur jag vill lägga upp min föräldraledighet. 

Eller vad tror du?

• EpicF
    buskar skrev 2023-09-27 21:57:08 följande:

Tack för utförligt svar. 

Du säger att du har erfarenhet av att anställda förlagt arbetstid så som jag önskar. Har det då gällt specifikt föräldraledighet, eller har det gällt annat?

För om det gällt annat (exempelvis arbetsträning/sjukskrivning osv) kanske det inte riktigt går att jämföra?

Annars verkar det sättet som du beskriver i första exemplet, det som jag skall föreslå, om arbetsgivaren får för sig att tolka det som du beskriver i sista stycken, dvs som flera ansökningstillfällen, vilket ju skulle omöjliggöra mina önskningar hur jag vill lägga upp min föräldraledighet. 

Eller vad tror du?

Du får fråga DIN arbetsgivare om du får göra så. Ingen hör ver vad din arbetsgivare tycker eller om det skulle fungera med den verksamheten du jobbar i. 
  • buskar

Du behöver inte prata för alla andra, har en dialog med en annan medlem här på forumet.

• Anonym (Chef)

Säger AG nej kan de förhindra det upplägget du vill ha då det  blir flera perioder. De måsta bara säga ok till tre perioder per år.

• buskar
    Anonym (Chef) skrev 2023-09-28 09:40:59 följande:

Säger AG nej kan de förhindra det upplägget du vill ha då det  blir flera perioder. De måsta bara säga ok till tre perioder per år.

Ja, men som tidigare diskuterats i tråden, det beror ju på hur man definierar perioder.

Skulle det inte gå att se det som den första personen som svarade på min fråga resonerade kring? Dvs att man går ner i tid under en längre period, och sedan placerar ut passen i ett återkommande mönster i en sex-veckors-period, och sedan söker för exempelvis ett år?
    Då blir det ju bara en period.
  • EpicF
    buskar skrev 2023-09-28 10:19:50 följande:
    Ja, men som tidigare diskuterats i tråden, det beror ju på hur man definierar perioder.

Skulle det inte gå att se det som den första personen som svarade på min fråga resonerade kring? Dvs att man går ner i tid under en längre period, och sedan placerar ut passen i ett återkommande mönster i en sex-veckors-period, och sedan söker för exempelvis ett år?
    Eller flera perioder. Det är din arbetsgivare som vad denne tillåter. Inte medlemmar på familjeliv. 
  • Anonym (Chef)
    buskar skrev 2023-09-28 10:19:50 följande:

Det är flera perioder.

Men om du vill kan du ta hjälp av facket och driva frågan till AD om AG säger nej.
  • Anonym (Ellen)
    buskar skrev 2023-09-27 21:57:08 följande:

Tack för utförligt svar. 

Eller vad tror du?

Gör man ansökan för en längre period så utgör det EN period. Man behöver skilja på rätt till ledighet och ansökan om nedsättning av tid (i exemplet 8%) och hur man sen skapar ett schema för när arbetet ska utföras. Det är två skilda saker.

Och det ser också olika ut beroende på vad för sorts ledighet/frånvaro det gäller. Sjukfrånvaro på deltid/partiellt ska grunda sig i varför arbetsförmågan är nedsatt och hur man bäst förlägger tiden under sjukskrivningen. Oftast anser man att tiden ska fördelas över veckans alla dagar. Men Försäkringskassans regelverk har förändrats något på senare år. Så det kan också styrkas i läkarintyg att en individ kan må bättre av att lägga arbete koncentrerat 2,5 dagar och sen få en längre återhämning. Till exempel.
  • buskar
    Anonym (Chef) skrev 2023-09-28 10:55:11 följande:
    Det är flera perioder.

Men om du vill kan du ta hjälp av facket och driva frågan till AD om AG säger nej.
    Enligt en annan kunnig här i tråden, verkar det som om att det räknas som en period om man ansöker för en längre period.

Hoppas att det inte behöver gå så långt som till AD. 
Svar på tråden Föräldraledig en dag i veckan