• Anonym (TS)

Vad gör ni på vardagskvällarna?

Jag tycker att vår familj har sån "tråkig" fritid. Barnen går inga sporter och vill inte det heller. Varsdagskvällarna handlar om att de spelar och jag gör måsten. Minsta är 4 år så måste sova innan de större barnen. 

Vad gör ni på vardagskvällarna? Hur gör ni för att hinna med?
    Jag slutar 17 så är hemma tidigast 17.30, men oftast 17.45. Sen laga middag och äta denna samt städa undan, sen känns det som att kvällen är slut.

• Svar på tråden Vad gör ni på vardagskvällarna?
  • Mimosa86

Barnen leker ofta med sina vänner, eller är på aktiviteter. Däremellan försöker vi få till 15 min varje kväll med kortspel/brädspel eller så ligger vi bredvid varandra och läser böcker.

• Anonym (Olika)

Kommer hem lite tidigare än dig, brukar ha hunnit hämta på fsk och komma hem till 15:45-16 må-to och fredagar 14:45-15. Maken kommer ca 17:30-18.

Vi har tre barn, 2 av dom bor vv, tonåringar. Vårt gemensamma är den som går på fsk.

Det ena större har 3 träningar på vardagar då det behöver hämtas. Det andra är ofta med kompisar där hennes mamma bor, ca en mil från oss, och behöver också hämtas 2-3 kvällar i veckan.

När yngsta o jag kommer hem går vi ibland till en lekpark, ibland till skogen eller cyklar en sväng. Ibland leker vi tex med Lego, eller spelar tvspel eller ett vanligt spel, eller ritar. Jag lagar middag, vi äter när maken kommer hem. Ibland hittar vi på ngt efter maten, tar en cykeltur eller går och spelar fotboll. Ibland har maken ngt han behöver göra och ibland jag och den andra tar då yngsta. Han är en liten nattuggla och lägger sig vid 20, så finns lite tid att hinna med saker efter maten också. Men ofta ser vi på tv, tar det lugnt efter maten då vi ofta hunnit göra andra saker innan, han leker i sitt rum en stund, jag grejar med tvätt etc. 

Men visst skulle man vilja ha mer tid?.

• Plupp73
    Anonym (TS) skrev 2023-09-24 18:44:55 följande:

Jag tycker att vår familj har sån "tråkig" fritid. Barnen går inga sporter och vill inte det heller. Varsdagskvällarna handlar om att de spelar och jag gör måsten. Minsta är 4 år så måste sova innan de större barnen. 

Jag slutar 17 så är hemma tidigast 17.30, men oftast 17.45. Sen laga middag och äta denna samt städa undan, sen känns det som att kvällen är slut.

Numera har vi unga vuxna barn+en tonåring. Vi gjorde ingenting specifikt på vardagskvällarna när de var yngre barn. Inga kompisar med hem och vice versa - just på vardagskvällarna. Det enda vi gjorde var att äta middag med tända ljus (alltid) och läsa läxor. Ibland något spel tillsammans.
    På helgerna fick våra barn leka med andra, då gjorde vi olika aktiviteter med familjen osv.
    Mina barn haf aldrig saknat kompisar, men de har varit väldigt tighta med varandra i alla år. Att vi sagt att vi inte tar hem folk vardagskvällar är ju för att heldagsjobb och heldagsstudier tar på energin för alla. Vi upplevde att samtliga i familjen behövde varva ner. Inte heller vi vuxna tog hem vänner vardag förstås (samma regler för alla).
    Inget barn har motsatt sig denna regel under alla år.
  • Anonym (blossom)

Du måste hitta aktiviteter för dem. Annars blir det förstås bara datorn/tv-spelet/mobilen hela eftermiddagen och kvällen. Självklart jättetråkigt i längden. 

Det finns ju massor att göra som inte är sport. Där jag bor finns frimärksklubb, musikinstrument, körer, ungdomsförbund mm.

• Ascendere

Begränsa speltiden till max 30 minuter på vardagarna och låt de aktivera sig med annat. Är de vana att spela mer så blir det ett ramaskri i början men var konsekvent så vänjer de sig så småningom. 
  • Jemp

Det varierar. 7åringen har aktiviteter 1-2 kvällar. Kompislek emellanåt. Jag tränar 2 kvällar/vecka. Läsläxa, lite spelande,lite fri lek. Ta hand om djuren. En dag i veckan hämtar mormor och gör nån utflykt med barnen, då brukar vi vuxna passa på att få lite partid. Och såklart hushållsarbete och förbereda för nästa dag.

• Anonym (Klara)

Tonåringen som går på gymnasiet pluggar på kvällarna. Efter vi ätit går jag ut och går en promenad, sen blir det nån film eller program på tv:n. Älskar lugna kvällar, har ett krävande jobb mentalt så behöver vila hjärnan. 

• Agda90

Vi tränar, lagar mat, fixar med lite hushållsarbete, spelar spel och tittar på Tv. Inte allt på samma kväll men fördelat under veckan. 

Barnen har sina fritidsaktiviteter som de älskar och vi har varit väldigt måna om att de ska hitta en sport som de tycker om då vi inte vill att de ska sitta hemma. 

• Anonym (Trebarnsmamman)

Man måste ju inte syssla med sport, har dom inget annat dom är intresserade av? Scouter, teater, musik? Blir dom inte uttråkade om dom inte har något alls efter skolan?

Vi har späckat schema som rullar på i veckorna. Mina tonåringar har träning 4-5 dagar per vecka och tävling ibland på helgerna. 11-åringen har träning tre dagar /vecka + scouter en dag. Dom har fått testa olika saker genom åren och gillar verkligen det som de sysslar med nu.

De tar sig själva till träning och ibland hämtar jag, ibland tar de sig hem själva. Vi äter middag när alla kommit hem, brukar bli runt 20. Ibland spelar vi något brädspel på kvällen eller ser film. Eller så tar alla det lugnt.
  • Räkan77

Om barnen inte vill gå på egna aktiviteter så finns ju tid att hitta på gemensamma aktiviteter med barnen. Gå till badhuset, utegymmet, biblioteket, ut och cykla, skogen osv.

Det är viktigt att ni föräldrar är goda förebilder för en aktiv vardag så det är inte fel att ni vuxna skaffar er varsin hobby att utföra minst en gång i veckan. Det sänder ut signaler att även ni vuxna har behov och önskningar om att göra roliga grejer, det kan smitta av sig på barnen att vilja prova på olika aktiviteter. 

• Anonym (En bäver i Gränna)

Jag har ett par drönare med hd-kameror. Många fina grannar här tycker jag.

• Agda90
    Räkan77 skrev 2023-09-25 09:12:29 följande:

Om barnen inte vill gå på egna aktiviteter så finns ju tid att hitta på gemensamma aktiviteter med barnen. Gå till badhuset, utegymmet, biblioteket, ut och cykla, skogen osv.

Det är viktigt att ni föräldrar är goda förebilder för en aktiv vardag så det är inte fel att ni vuxna skaffar er varsin hobby att utföra minst en gång i veckan. Det sänder ut signaler att även ni vuxna har behov och önskningar om att göra roliga grejer, det kan smitta av sig på barnen att vilja prova på olika aktiviteter. 

Cykla!!
    Det hade jag glömt. Vi har haft det som familjeaktivitet under många år. Vi cyklade familjevasan på 3 mil tillsammans och vi har varit i fjällen och cyklat under semestrar. Detta underhåller vi på hemmaplan när vi har tid.
  • Anonym (Borderlina)

3 av 5 vardagar lagar jag mat så den är klar tills han kommer hem. Andra dagar lagar vi ihop. Sedan ser vi på något ihop serie, film, program, gosar i soffan, har sex och sedan sover. 

• Anonym (Mannen)

1. Lagar mat

2. Äter

3. Nattar barn

4. Snyggar till i köket, startar nattprogrammet på diskmaskinen och laddar kaffebryggaren inför morgondagen.

5. Vill helst umgås med min sambo men oftast vill hon inte det så då blir det något spel eller hobbyprojekt. 

• Anonym (I)

Vi kommer hem vid 17 varje dag. Det är tre timmar tills dottern måste sova så vi hinner inte med så mycket. Vi fixar mat, äter, plockar undan efter maten, tittar lite på tv, gosar, gör läxor och sen är det dags för att förbereda för natt. Efter att dottern gått och lagt sig förbereder jag lunch till jobbet, duschar, plockar lite och tittar på serier. 

Vi trivs med det. Dottern är med kompisar på skola och fritids 9 timmar om dagen och är aktiv där. Fritidsaktiviteter kan hon börja med när hon blivit stor nog att inte gå på fritids och kan gå själv. Många familjer har förmodligen onödigt stressig vardag med fritidsaktiviteter, umgängen och annat, för normen ser ut så. 

• Räkan77
    Anonym (I) skrev 2023-09-25 18:11:08 följande:

Vi kommer hem vid 17 varje dag. Det är tre timmar tills dottern måste sova så vi hinner inte med så mycket. Vi fixar mat, äter, plockar undan efter maten, tittar lite på tv, gosar, gör läxor och sen är det dags för att förbereda för natt. Efter att dottern gått och lagt sig förbereder jag lunch till jobbet, duschar, plockar lite och tittar på serier. 

Vi trivs med det. Dottern är med kompisar på skola och fritids 9 timmar om dagen och är aktiv där. Fritidsaktiviteter kan hon börja med när hon blivit stor nog att inte gå på fritids och kan gå själv. Många familjer har förmodligen onödigt stressig vardag med fritidsaktiviteter, umgängen och annat, för normen ser ut så. 

Det beror ju även på vilket typ av barn man har. Ni verkar trivas med ert upplägg, det hade inte funkat hos oss då barnen behövde röra på sig fysiskt även efter en dag i sloka och på fritids. Och för barn som bara vill spela från sekunden de kommer innanför dörren så behövs uppstyrda aktiviteter. 
  • Anonym (blossom)
    Räkan77 skrev 2023-09-25 20:21:30 följande:
    Det beror ju även på vilket typ av barn man har. Ni verkar trivas med ert upplägg, det hade inte funkat hos oss då barnen behövde röra på sig fysiskt även efter en dag i sloka och på fritids. Och för barn som bara vill spela från sekunden de kommer innanför dörren så behövs uppstyrda aktiviteter. 
    En del som svarar i tråden verkar inte ha barn som är stora nog att hålla på med tv-spel och då är det förstås en helt annan sak med aktiviteter mm. Är man 3 år gammal kanske man inte behöver en aktivitet, men är man 10 eller 14 behöver man någonting mer än bara skolan. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Räkan77 skrev 2023-09-25 20:21:30 följande:
    Håller med. Detta hade inte fungerat för oss heller,
    Min son hade bara spelat dataspel och aldrig rört på sig och inte utvecklat sin fysik. Min dotter hade nog inte utvecklats så väl socialt som hon gjort, hon behövde de strukturerade aktiviteterna för sin sociala utveckling. Men alla familjer är olika. 
Svar på tråden Vad gör ni på vardagskvällarna?