Inlägg från: Anonym (Idden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idden)

Vem gör fel, gäst eller värd?

Det är inte supersvårt att klämma in 4 personer till om man vill. Du skriver att maten räcker och blir över, så då är det kanske bara för 2 till du egentligen måste fixa.

Tex:

Gör en till stor sallad med mättande grejer i. 
    Gör fler kokta grönsaker som passar in i övrig mat.

Detta går ganska snabbt och gör att övrig mat räcker längre.

Till fikat går det att baka något mer, tex bullar, muffins, sockerkaka, kladdkaka osv.
    Jag erbjuder alltid mer fika än bara tårta eftersom alla inte gillar/äter tårta. Och med mer fika så tar man ju en mindre tårtbit.

Gästerna har krånglat till det så du har din fulla rätt att säga nej. Det är ju inte heller säkert att de velade fram och tillbaka för att det andra var roligare - det kanske var mer tvingande, något de inte kunde avstå om det inte blivit inställt.
    Men jag hade nog klämt in dem på sättet jag beskriver ovan. 

• Anonym (Idden)
    LFF skrev 2023-09-22 09:16:23 följande:
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-09-22 09:08:18 följande:

Precis. Visst är det drygt när gästerna inte kan bestämma sig, men det är väl bara att göra det bästa av situationen? Köp eller baka lite småkakor, muffins eller vad som helst och säg att den andra familjen är så välkommen ändå.

Det känns ju väldigt trist och fyrkantigt att inte kunna fixa lite extra så det räcker till alla. Finns det så att det räcker och BLIR ÖVER till alla förutom de fyra i den andra familjen känns det inte som att man behöver fixa särskilt mycket mer för att det ska räcka till dem med.

Så ni tycker det är ok att bara duga om det inte dyker upp något bättre? Att vara andrahandsvalet? Jag hade blivit skitbesviken på mina vänner om de betett sig som familjen TS hade bjudit in. Att först tacka ja, sen dyker något annat upp och man tackar nej och så ställs det roligare in och då duger man igen. 

Jag hade funderat över vår vänskap rätt rejält då kan jag säga. 
    För min del skulle det bero på anledningen.

Jag har tex syskon jag träffar väldigt sällan pga att de bor i ett annat land. Skulle de säga att de kommer skulle jag släppa det mesta för att få en chans att träffa dem. Och skulle de då ändra tiden igen, skulle det vara superhemskt att förklara det för mina vänner som bjudit in mig?

För min del skulle jag förstå om någon ställde in för något sådant.  Om de ställde in för något roligare är det såklart tråkigt och ouppfostrat. Så som sagt det beror ju helt på, vissa saker måste man helt enkelt välja före andra.
  • Anonym (Idden)
    Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 09:27:25 följande:
    Nu är det inget sånt det handlar om. 
    Jag skrev det inte innan men jag tycker inte att du är otrevlig eller ogin som inte vill att de ska komma.

Jag skrev lite tips om vad du kan göra om du ändå känner att du vill det men att maten ställer till det.

Det är fullt förståeligt om du säger tyvärr, det går inte. OSA-datum finns ju av en anledning och det är ju för att mycket måste fixas innan en tillställning.

Är det denna familj som kallar dig tråkig och ogin förstår jag ännu mer att du inte vill göra extra just för dem. Så det finns enligt min mening inga rätt eller fel här, du gör helt rätt hur du än tacklar situationen, oavsett om du fixar fram mer mat eller om du säger tyvärr, allt är ordnat så ni kan inte komma eftersom ni tackade nej och ändrade er för sent.

Så som sagt: du har rätt i det hela hur du än agerar nu.
  • Anonym (Idden)
    EpicF skrev 2023-09-22 10:06:01 följande:

Fast å andra sidan om du har mat som "räcker och blir över" till alla så räcker det troligen också till ytterligare fyra personer. Men ja, det kanske inte "räcker och blir över" till ytterligare fyra personer, men ska det verkligen bli mat över? Personligen tycker jag att man har för mycket mat om det blir över. Bättre att alla för, inkl de fyra till än att det ska bli mat över. 

Men som sagt, du har inte gjort fel. Men du hade kunnat lösa det smidigare. 

Lite mat över vill jag alltid att det ska bli. 2 portioner kanske.

Då är det tillräckligt mycket över för att jag ska veta att gästerna är mätta och nöjda, och tillräckligt mycket för att gästerna ska ha vågat ta det som de vill ha.
    För lite mat så vågar kanske gästerna inte ta de portioner de vill ha, eller att ingen vill ta det sista även om de gärna skulle vilja ha.

Mat som blir över går ju att äta dagen efter, tycker ofta det är skönt efter en bjudning att slippa tänka på matlahning dagen efter.
  • Anonym (Idden)

Ts det låter som att det är mer bakom än att de bara ändrade sig om att komma eller inte.

Det är kanske på tiden att de får en konsekvens av sitt handlande? 

Svar på tråden Vem gör fel, gäst eller värd?