• Anonym (Värdinna)

Vem gör fel, gäst eller värd?

Jag ska hålla en tillställning. En familj tackade ja, men tackade sen nej tätt inpå eftersom de insåg att de fått en krock. Ett par dygn senare tackade de åter ja, eftersom de man skulle träffat istället fått förhinder. Jag hade då hunnit förbereda allt ätbart. Att förbereda samma så att det räckte till ytterligare en familj hade inte varit möjligt (jag valde till exempel modell och storlek på tårta utefter antal gäster). Det finns nu så det räcker och blir över till alla, men inte så att det räcker och blir över till ytterligare fyra personer. Jag hade kunnat bjuda den familjen på något annat, men det hade känts jättekonstigt för alla inblandade. 

Nu utmålas jag som ogin, tråkig och dum som lät meddela att det faktiskt inte var möjligt att ändra sig gång på gång. 

Vem har gjort fel här, jag eller gästerna?

• Svar på tråden Vem gör fel, gäst eller värd?
  • Jemp

Du har inte gjort fel. Gästerna får stå sitt kast. Fråga går väl, även om det hade känts sådär, men definitivt inte att bli upprörda för att du planerat vidare.

• Mandel

Gästerna har gjort fel, men om du ville ha dem på besök så kunde man gjort det bästa av det och köpt till något och sedan sagt att vi får dela på det som finns. Även om det blivit en bytta glass till tårtan osv.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Em)

Du låter faktiskt tråkig. Hade det varit jag hade jag sagt att de självklart är välkomna ändå och fixat mat och tårta så att det räcker till alla. Det viktigaste är ju ändå att umgås, inte hur stor bit tårta man kan ta. Släng ihop en till kaka så tar man en liten bit tårta och en bit kaka. Men alla är ju tydligen inte lika flexibla, viktigare att det blir som man tänkt sig. Säger inte att du har gjort fel, men håller med om att du är tråkig.

• LFF

Gästerna har betett sig fel på två punkter: 

1) De hattar fram och tillbaks genom att först tacka nej och sen ändra sig.
    2) Ni duger för att det inte blev som de tänkt sig med förstahandsalternativet.

Du däremot hade ju kunnat göra smärre ändringar gällande tex tårta om du verkligen hade velat att de ska komma. Det är sällan jag sett att en 12-bitars tårta (för att ta ett exempel) inte räckt till fler än 12 personer. De flesta tar inte så stora bitar som "man ska". 

• Anonym (Värdinna)
    Anonym (Em) skrev 2023-09-22 08:42:02 följande:

Du låter faktiskt tråkig. Hade det varit jag hade jag sagt att de självklart är välkomna ändå och fixat mat och tårta så att det räcker till alla. Det viktigaste är ju ändå att umgås, inte hur stor bit tårta man kan ta. Släng ihop en till kaka så tar man en liten bit tårta och en bit kaka. Men alla är ju tydligen inte lika flexibla, viktigare att det blir som man tänkt sig. Säger inte att du har gjort fel, men håller med om att du är tråkig.

Anledningen till att jag förberett på förhand, är att jag inte har tid att tillaga och ordna precis innan. Det är så klart inte enbart tårta det gäller. 

Jag är inte oflexibel, men jag känner också att någon måtta får det vara med hoppande också. De fick upp något roligare, det blev inställt och de förväntar sig sen att jag ska stå i givakt. 
  • Gryntroll

Som flera sagt innan går ju saker att lösa om man vill, och ingen blir upprörd över att det blir lite mer spretig meny pga sent tillkomna extra rätter.

MEN

Att som gäst tacka ja, och sedan nej och sedan ja igen... vem gör så?
    Me myself and I... Det är ju lite pinsamt av dem kan jag tycka, deras kompisar eller om det var släkt? (som gästerna uppenbarligen tycker är roligare umgås med och prioriterar högst) bjuder in så tackar de nej till redan lagda planer för att sedan, när det ändras igen så duger er middagsinbjudan. Lite som att när inget roligare finns så går det bra. Känns sunkigt i mitt tycke.

• Anonym (flexibel)
    Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 08:24:00 följande:
    Vem gör fel, gäst eller värd?

Jag ska hålla en tillställning. En familj tackade ja, men tackade sen nej tätt inpå eftersom de insåg att de fått en krock. Ett par dygn senare tackade de åter ja, eftersom de man skulle träffat istället fått förhinder. Jag hade då hunnit förbereda allt ätbart. Att förbereda samma så att det räckte till ytterligare en familj hade inte varit möjligt (jag valde till exempel modell och storlek på tårta utefter antal gäster). Det finns nu så det räcker och blir över till alla, men inte så att det räcker och blir över till ytterligare fyra personer. Jag hade kunnat bjuda den familjen på något annat, men det hade känts jättekonstigt för alla inblandade. 

Nu utmålas jag som ogin, tråkig och dum som lät meddela att det faktiskt inte var möjligt att ändra sig gång på gång. 

Vem har gjort fel här, jag eller gästerna?

Om du vill ha gästerna så kan du vara lite mer flexibel. Om du inte vill att de kommer så fortsätter du att vara oflexibel. 

Visst, de har varit osmidiga, men du har också varit lite osmidig. Det går ju att göra en till tårta, mer mat av en annan sort eller nåt om det nu är omöjligt att göra samma mat i större mängder. 
  • Anonym (Alexandra)

Precis. Visst är det drygt när gästerna inte kan bestämma sig, men det är väl bara att göra det bästa av situationen? Köp eller baka lite småkakor, muffins eller vad som helst och säg att den andra familjen är så välkommen ändå.

Det känns ju väldigt trist och fyrkantigt att inte kunna fixa lite extra så det räcker till alla. Finns det så att det räcker och BLIR ÖVER till alla förutom de fyra i den andra familjen känns det inte som att man behöver fixa särskilt mycket mer för att det ska räcka till dem med.

• Anonym (Idden)

Det är inte supersvårt att klämma in 4 personer till om man vill. Du skriver att maten räcker och blir över, så då är det kanske bara för 2 till du egentligen måste fixa.

Tex:

Gör en till stor sallad med mättande grejer i. 
    Gör fler kokta grönsaker som passar in i övrig mat.

Detta går ganska snabbt och gör att övrig mat räcker längre.

Till fikat går det att baka något mer, tex bullar, muffins, sockerkaka, kladdkaka osv.
    Jag erbjuder alltid mer fika än bara tårta eftersom alla inte gillar/äter tårta. Och med mer fika så tar man ju en mindre tårtbit.

Gästerna har krånglat till det så du har din fulla rätt att säga nej. Det är ju inte heller säkert att de velade fram och tillbaka för att det andra var roligare - det kanske var mer tvingande, något de inte kunde avstå om det inte blivit inställt.
    Men jag hade nog klämt in dem på sättet jag beskriver ovan. 

• LFF

Anonym (Alexandra) skrev 2023-09-22 09:08:18 följande:

Precis. Visst är det drygt när gästerna inte kan bestämma sig, men det är väl bara att göra det bästa av situationen? Köp eller baka lite småkakor, muffins eller vad som helst och säg att den andra familjen är så välkommen ändå.

Det känns ju väldigt trist och fyrkantigt att inte kunna fixa lite extra så det räcker till alla. Finns det så att det räcker och BLIR ÖVER till alla förutom de fyra i den andra familjen känns det inte som att man behöver fixa särskilt mycket mer för att det ska räcka till dem med.

Så ni tycker det är ok att bara duga om det inte dyker upp något bättre? Att vara andrahandsvalet? Jag hade blivit skitbesviken på mina vänner om de betett sig som familjen TS hade bjudit in. Att först tacka ja, sen dyker något annat upp och man tackar nej och så ställs det roligare in och då duger man igen. 

Jag hade funderat över vår vänskap rätt rejält då kan jag säga. 
Svar på tråden Vem gör fel, gäst eller värd?