Inlägg från: Anonym (flexibel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (flexibel)

Vem gör fel, gäst eller värd?

Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 08:24:00 följande:
    Vem gör fel, gäst eller värd?

Jag ska hålla en tillställning. En familj tackade ja, men tackade sen nej tätt inpå eftersom de insåg att de fått en krock. Ett par dygn senare tackade de åter ja, eftersom de man skulle träffat istället fått förhinder. Jag hade då hunnit förbereda allt ätbart. Att förbereda samma så att det räckte till ytterligare en familj hade inte varit möjligt (jag valde till exempel modell och storlek på tårta utefter antal gäster). Det finns nu så det räcker och blir över till alla, men inte så att det räcker och blir över till ytterligare fyra personer. Jag hade kunnat bjuda den familjen på något annat, men det hade känts jättekonstigt för alla inblandade. 

Nu utmålas jag som ogin, tråkig och dum som lät meddela att det faktiskt inte var möjligt att ändra sig gång på gång. 

Vem har gjort fel här, jag eller gästerna?

Om du vill ha gästerna så kan du vara lite mer flexibel. Om du inte vill att de kommer så fortsätter du att vara oflexibel. 

Visst, de har varit osmidiga, men du har också varit lite osmidig. Det går ju att göra en till tårta, mer mat av en annan sort eller nåt om det nu är omöjligt att göra samma mat i större mängder. 
  • Anonym (flexibel)
    LFF skrev 2023-09-22 09:16:23 följande:
    Anonym (Alexandra) skrev 2023-09-22 09:08:18 följande:

Precis. Visst är det drygt när gästerna inte kan bestämma sig, men det är väl bara att göra det bästa av situationen? Köp eller baka lite småkakor, muffins eller vad som helst och säg att den andra familjen är så välkommen ändå.

Det känns ju väldigt trist och fyrkantigt att inte kunna fixa lite extra så det räcker till alla. Finns det så att det räcker och BLIR ÖVER till alla förutom de fyra i den andra familjen känns det inte som att man behöver fixa särskilt mycket mer för att det ska räcka till dem med.

Så ni tycker det är ok att bara duga om det inte dyker upp något bättre? Att vara andrahandsvalet? Jag hade blivit skitbesviken på mina vänner om de betett sig som familjen TS hade bjudit in. Att först tacka ja, sen dyker något annat upp och man tackar nej och så ställs det roligare in och då duger man igen. 

Jag hade funderat över vår vänskap rätt rejält då kan jag säga. 
    Ja, det kan vara helt okej, om det är personer man vill umgås med och vet orsak till att de bokade av och sedan ville komma trots allt. 

Låt säga att bokningen de hade var att hjälpa svärmor med flytt till äldreboende, men att den flytten sen blev flyttad till en annan helg. Eller en fotbollscup i annan stad men som sen blev inställd eller nån annan familj tog körningen. Och då kan man komma på bjudningen som man gärna vill gå på men hade förhinder enligt tidigare planering. 

Allt behöver inte handla om att man blev bortvald för nåt roligare. Men om man har känslan att de valt nåt roligare så kanske man inte vill vara vänner alls, och det är ju också helt okej. 
  • Anonym (flexibel)
    Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 09:27:25 följande:
    Nu är det inget sånt det handlar om. 
    Om du inte vill ordna extra för att de ska komma så är det helt okej. Du behöver ju inte heller bry dig om vad andra tycker om dig och ditt agerande. 

Om du däremot vill att de kommer trots sitt velande, så kan du ju ordna så att det blir en bra bjudning med bra mat och tårta trots att det inte blir exakt som du planerat. 

Så det handlar ju om hur gärna eller ogärna du ser att den här familjen kommer. 
  • Anonym (flexibel)
    Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 09:59:11 följande:
    Förlåt, men jag serverar inte sådan mat att ett fat korv passar sig att ställa fram.

Det är en släkting det handlar om ja. Och nej, det var inga ursäkter för strul eller när de sen återkom med att de visst kunde. Det framstod snarast som att vi skulle vara tacksamma att de kunde vara med. 
    Men då låter det ju som att du inte är så himla angelägen om att umgås med dem, ni kanske främst umgås pga att ni är släkt, inte för att ni egentligen gillar varann.

Låt det vara då, men att andra tycker att du är ogin eller så, kommer du nog inte undan. Folk tycker saker, du kan välja om du vill bry dig eller inte. 

Hade det varit kära vänner som du verkligen vill träffa så hade nog inte detta känts som ett problem, utan du hade löst maten och det andra för att du ville att de skulle komma. Och du hade accepterat eventuellt velande för att du vetat att de är fina personer som vill dig väl. Typ finns det hjärterum.. osv. 
  • Anonym (flexibel)
    Anonym (Värdinna) skrev 2023-09-22 10:08:16 följande:
    Oavsett relation hade jag blivit besviken över detta hattande och över att inte ens få en ursäkt över det inträffade. De hade dessutom kunnat lösa det, eftersom bjudningarna inte ens var samma tid, men det hade blivit något krångligare för dem. Låt oss konstatera att det inte är första gången universum ska kretsa kring den här familjen.
    Ja, och där är man ju olika som personer. Du har rätt till dina känslor och du har rätt att agera som du vill utifrån situationen. Andra skulle kunna känna och välja annorlunda i en liknande situation. 

Men detta låter som att du har en hel del otalt med just den här familjen, så kanske att du inte skulle reagerat exat på samma sätt med en annan familj. 
  • Anonym (flexibel)
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-22 11:37:23 följande:
    Men - skulle du inte själv bli störd, om du insåg att din tillställning (och därmed du själv och din familj) bara var ett andrahandsalternativ? Något man kan gå på när de roliga och vackra och spännande och coola vännerna inte är tillgängliga?
    Jag har redan förklarat att för mig skulle det bero på. Bero på situationen, relationen och annat som kan påverka dem. 

Är det störande för dig om jag inte blir störd? 
  • Anonym (flexibel)
    Anonym (xxx) skrev 2023-09-23 11:47:03 följande:

Jag har överlag sett på senare år, att folk har blivit sämre på det här med vett och etikett. Sådant som var självklart förr, verkar de inte känna till eller inte bry sig om. Exempel på sådant som jag har varit med om personligen, antingen som värd eller gäst:

- de svarar inte på inbjudan, eller svarar inte inom tidsfristen som jag har angett (OSA-datumet). Ibland svarar de efter det, ibland inte alls. Och det är jämnt skägg om de kommer att komma eller inte - man får gissa! Vilket blir speciellt jobbigt om det handlar om en formell tillställning i en cateringvåning med bordsplacering och höga kuvertpriser

- ibland tackar de ja men tackar nej precis innan (och man får höra på omvägar att de varit på någon annan tillställning, som tydligen var mycket coolare), eller så tackar de inte ens nej utan dyker bara inte upp

- de klagar på att det inte finns alkohol, trots att jag har skrivit ut tydligt på inbjudningskorten att det handlar om en alkoholfri fest. Sedan går de tidigt, och man får höra efteråt att de har stannat vid macken och köpt på sig folköl, som de åkt hem och druckit, för "får man inget dricka så har det inte varit helg"

- de tar inte med någon värdinnepresent, när de ser att andra har med så säger de "kan inte jag också få vara med på din present, snälla?". En gång blev vi fyra vuxna kvinnor på en liten Noisette-ask som jag hade köpt, och jag höll på att skämmas ihjäl. Det hade varit bättre att inte ha gett något alls...

- de respekterar inte klädkoden. Typexemplet är folk som dyker upp i jeans, eller kvinnor som dyker upp i svart på bröllop. Förklaringen är "jag är inte mig själv i jeans/något annat än svart, jag MÅSTE få ha jeans/svart". Vad brudparet tycker är sekundärt. Eller så dyker man upp på begravning i väldigt vulgära kläder och/eller glada färger, fast man VET att de anhöriga önskar en traditionell begravning i svart/vitt/grått...

- de respekterar inte bordsplaceringen, utan byter plats med varandra, eller så går en person iväg från sin bordsdam eller -herre och tillbringar större delen av middagen ståendes bakom någon annans stol, som tydligen är mycket skojigare att prata med...

- de använder presentera som ett sätt att uppfostra eller skämma ut mottagaren. och skapa konflikt. T.ex. om man VET att någon är väldigt mycket emot HBTQ, så måste man ge personen något med regnbågsfärgerna, eller om man VET att ett föräldrapar vill att det ska vara traditionella könsroller, så måste man ge deras barn en leksak som traditionellt är för det andra könet i dopgåva eller födelsedagspresent, inslaget i ett regnbågsfärgat presentpapper...  

Det finns mer! Kanske ska vi börja ge bort etikettböcker till alla dopbarn..?

Tiderna förändras, snart kommer det mesta du räknar upp här inte ens existera. Folk får nya vanor, nya sätt att umgås. Helt naturligt i en föränderlig värld. 
Svar på tråden Vem gör fel, gäst eller värd?