-
Spännande studie! Hoppas att de får ut vettiga resultat. Vad skönt att du har slutat, är ju inte roligaste medicinen direkt. Men samtidigt tycker jag att det känns som en trygghet, är lite rädd för att sluta. Kommer nog att hålla på tills de tar slut vilket är efter åtta veckor.grimaserar skrev 2023-10-10 10:51:10 följande:Tack, och ja det är lite konstigt, men håller tummarna att det ska landa och att allt ska gå bra :) Stort grattis till spontan graviditet! Jag började ta Cyklogest två dagar innan insätt och sedan har jag tagit det i tre veckor, tog min sista igår. Verkar dock vara väldigt olika hur länge en tar, på Sahlgrenska där jag går verkar standarden numera vara att en inte får det. Jag deltar i en studie där de undersök om det hjälper alls, (vilket de väl inte riktigt verkar tro att det gör)... Men där finns i alla fall tre grupper, en som inte får det alls, en som får det i tre veckor och en som tar det i sju veckor :) Så antar att du kan ta det så länge det känns bra, upp till vecka 7-8 typ i och med att embryot oftast fått växa i 5 dagar innan insätt :)
-
MimmiJo skrev 2023-10-11 10:04:19 följande:
#94 - jag har inte skrivit in mig på mvc än utan har kontakt med läkare på gynekologmottagningen istället (pga upprepade missfall) och de har bokat in mig på tidigt ultraljud redan vecka 6+0! Förhoppningsvis ser vi hjärtslag då, sen ska vi fortsätta komma på ultraljud varje vecka fram till vecka 12 bara för att få stilla vår oro. Känns otroligt skönt att de tar ens oro på allvar! <3
Vad jätteskönt att få den bekräftelsen varje vecka
Jag ska prata med min barnmorska om min oro, önskar att det fanns något mer sätt att kunna bekräfta att allt är bra. Jag har mindre än två veckor till ultraljud, vi verkar vara många som snart kommer att få se våra fantastiska små minibebisar och deras fina hjärtan -
Vilken fruktansvärd situation, våndas med dig! Att inte veta är tortyr. Hoppas att blodprovet ökar och att du får klarhet med ett till ultraljud, ska du ta ett till snart?
Vieer skrev 2023-10-12 09:19:17 följande:Hej ❤️
Jag har BF 2 juni men är osäker om jag har turen att det blir så..
Fick ett missfall 1/8 och plussade nu igen 25/9. Allt har varit bra fram tills 7/10 då jag fick en brun flytning vilket var exakt så mitt missfall började. Dagen efter klarrött.
Jag ställde in mig snabbt på att nu är det missfall men jag ville att vården skulle bekräfta för framtida eventuell missfallsutredning då det måste va dokumenterat.
Väl på VUL igår blir jag 0% klokare och nu fattar jag ingenting. Hon såg två ?fläckar? en ?falsk graviditet? och en riktig. Men den riktiga var ?placerad för nära livmoderhalstappen?. Jag fick ta blodprov som visade på ca 2500.
Nu behöver jag vänta några dagar för att ta nytt blodprov och se om det gått upp eller ner för att veta hur vi ska gå vidare framåt.
Någon som varit med om liknande?
ÄR så förvirrad och vet inte vad jag ska tro 🥺
-
Vad hemskt, förstår vad du menar att känna sig lurad av din kropp. Det är verkligen olidligt att vänta och jag har samma dilemma som du, funderar på att boka in för ultraljud bara för att få bekräftelse. Jag vill så gärna kunna njuta av och slappna av i graviditeten och jag vet inte om det skulle bli bättre eller egentligen mer stress av fler ultraljud.Tivolit skrev 2023-10-12 00:05:10 följande:
Hej på er!
jag smyger mig försiktigt in i tråden med mina fingrar hårt korsade att detta ska gå vägen.
Har en dotter sedan tidigare (22) med hjälp av IVF och gjorde ett syskonförsök nu i maj som vi trodde gick vägen, tills det tidiga ultraljudet som visade ofostrig graviditet.
Jag kände mig så brutalt lurad av min egen kropp.
Alla mina test (hade en hög billiga test hemma jag använde upp) ökade fint i styrka och jag hade precis samma symptom som med dottern.
Nu har vi precis gjort ett nytt syskonförsök och jag har plussat igen med BF 11juni 24.
Vågar verkligen inte bli glad. Trodde att jag skulle bli det men istället är jag livrädd. livrädd för att bli lurad än en gång.
Min officiella testdag är den 18, då ska jag ringa kliniken och få ett datum för tidigt ultraljud.
Där vi går så får man ultraljud så sent, iallafall min erfarenhet båda gångerna, tror det varit v.9
Hur tidigt kan man egentligen se hjärtljud? Funderar på att boka ett privat innan ändå.. eller är det dumt?
åh jag Vet inte :(
inte meningen att sprida negativitet i tråden men jag behövde verkligen bara ventilera lite då vi ännu inte gått ut med detta för familj och vänner.
Hoppas såklart på att se ett litet hjärta slå, och följer era uppdateringar med spänning.
hoppas hoppas att vi alla får följas åt hela vägen❤️
Med din bakgrund i och med den ofostriga graviditeten kanske det är skönt att få ett ultraljud lite tidigare. Jag har också gjort ivf och då har det varit ultraljud 7+6 och 7+2. -
Har hört många historier om envisa barnmorskor som absolut ska gå på dagen för senaste mensen trots att kvinnan vet att ägglossningen var sen.
Jag är lika envis och typ vägrar säga vilket datum min senaste mens var utan säger när jag hade ägglossning. Jag vet att mina cykel är oregelbundna och fick ett klockrent positivt äl-test, då tycker jag att det får styra. Inte för att några dagar hit eller dit egentligen spelar roll men känner jag mig säker på när jag hade ägglossning så tycker jag att man ska gå på det.
Carmarr skrev 2023-10-17 14:46:08 följande:Vill också göra tidigt ultraljud men behöver vänta iaf 3 veckor till fram tills dess. Låånga veckor kommer det bli. Är det någon av er som vet hur de räknar bf när man har sen ägglossning? Med förra barnet hade jag en rätt standard cykel men nu är min ägglossning ganska sen. Jag fick positivt ägglossningstest på cykeldag 16 🤔
Min cykel är 25 dagar som oftast med äl på dag 15-18. Räknar dom ändå från mensens sista dag även fast embryot blev till senare än normalt?
-
Jag får kub via vården ( tror att det bara gäller kvinnor över 35 dock) och skulle det visa sannolikhet högre än 1:200 (tror jag det var) då får man även nipt via regionen. Tror att det är lite ovanligt att få nipt på en gång via regionen, men jag kan ha fel.
Mololo skrev 2023-10-17 21:20:02 följande:Ni som gör kub och nipt, får ni bekosta det själva eller erbjuds det hos er till alla?
-
Vad härligt att få dela med sig av de fantastiska nyheterna! Vi ska ?komma ut? för föräldrarna nästa vecka efter ultraljud och jag är så himla taggad.
Låter jättebra att ni ser positivt på det, se till att fira ordentligt
Villblimamma98 skrev 2023-10-19 08:58:47 följande:Jag har fortfarande tyvärr en väldigt dålig magkänsla över denna graviditet. MEN jag har bestämt mig för att sluta testa och försöka lägga ångesten åt sidan. Jag ska försöka njuta av graviditeten oavsett om den går hela vägen eller inte. Jag är ju gravid bara det är värt att fira!!! Nu tänker jag att jag väntar bebis och inte missfall. Ev missfall är en del av livet och skulle det ske tar jag det då
jag har därför bestämt mig för att ändå berätta för mina föräldrar att jag är gravid nu i helgen. Alla graviditeter är värda att fira och jag håller såklart alla tummar och tår och den lilla i magen stannar ända till midsommarhelgen ❤️
-
Jag tog ett cellprov en tidigare graviditet och barnmorskan förbannade att det kunde blöda. Inte för att det kom jättemycket men det var lite väl för min del. Det är egentligen dags igen nu men min barnmorska tyckte att jag skulle vänta till efter förlossningen för att slippa bli stressad. Det kanske är en idé?
Mololo skrev 2023-10-22 17:51:15 följande:Jag ska ta cellprov under min graviditet här framöver. Har försökt läsa på lite och det ska tydligen gå bra under graviditetens tidigare del. Men känns ju som att man inte vill dit och peta i onödan.. Någon som har erfarenhet?
Blir också lite orolig att man kan blöda lite efter ett cellprov, och då kommer jag ju få panik över det.. 😬
-
Har samma problem, har också redan betat av det vanliga. Du får hojta om du kommer på någon bra 😅
Jag har dragit till med bankärenden också. Annars försöker jag att smussla lite, mailar chefen att jag har läkarbesök och hoppas att kollegorna inte märker att jag är borta 😛
Mololo skrev 2023-10-23 09:28:29 följande:Vad säger ni för anledning till jobbet när ni ska åka till BM eller för att göra VUL? Känns ju alldeles för tidigt för att berätta om graviditeten, så måste ha en bra lögn redo haha. Har redan nyligen varit hos tandläkaren, inbokat cellprov, och allt sånt som man annars kan skylla på.. 😬 😂
Folk är så nyfikna, och de vet att jag har barnlängtan, så de kommer börja spekulera ifall jag bara säger att jag har ett läkarbesök.. 🙄
-
Jag tänkte berätta för min chef efter kub (slutet på november) sen har jag en töntig bild av att inte berätta för kollegor i år utan glida in på jobbet i januari med en liten bula 😊 Men vissa dagar har jag redan en liten bula så vi får se om det går att dölja 😛
våra föräldrar och syskon får veta i helgen, längtar såååå 🙂
grimaserar skrev 2023-10-23 11:13:21 följande:Haha jag tycker också att det är svårt. Har bara sagt läkarbesök till mina kollegor, men har gjort IVF så har meddelat min chef sedan tidigare så hon vet. Säger inte att jag ska på ultraljud, utan bara jag ska på läkarbesök kopplat till IVF. Antar att mina kollegor tror att det är något allvarligt fel på mig med tanke på alla läkarbesök jag springer på men tänker att det får vara så... När tänker ni att ni kommer berätta för folk? Jag har berättat för min mamma och pappa och min syster. Min sambos pappa och bror vet också samt hans två bästa vänner. Har tänkt att jag kommer berätta för mina vänner runt vecka 12, är dock bara i vecka 7+5 än, så är ett tag kvar. Kollegor och chef känns som att jag inte vet om jag kommer berätta förrän vid jul typ... Men jag vet inte, är det konstigt? -
Tungt! Hoppas på det bästa, håller tummar och tår!
MimmiJo skrev 2023-10-23 12:21:14 följande:Jag och min man var på tidigt VUL idag, vecka 6+0. Jag hade lite blödningar i fredags natt och lördags kväll så är ganska orolig att det är början på ännu ett missfall. På ultraljudet såg läkaren tydligt en graviditet (en hinnsäck och gulesäck) och hon sa att storleken motsvarade vilken vecka jag är i. Men hon såg inget embryo :( Hon sa att det kan vara för att det är så tidigt än. Men jag tänker att det måste vara början på ett missfall.
Jag hade så hoppats på att kanske få se hjärtslag så jag kunde få lite lugn i kroppen, men hon bokade in mig på ett nytt besök nästa tisdag (v. 7+1). Har dock börjat blöda igen nu efter VUL så jag ställer in mig på det värsta //
-
Idag fick jag och mannen se en 16 mm lång sötnos med hjärtat på full gång 🥰
Hoppas att jag äntligen ska kunna landa lite i att jag faktiskt är gravid och ska föda en liten bebis i juni!