Bejje skrev 2023-09-20 20:10:47 följande:
Elbilar
Jag har försökt skriva i forumet för "motor" vilket är ganska vagt, men det finns inget intresse för bilar där.
Mitt intresse är mer för elbilar, kan det passa in i den här delen av forumet annars?
Vad har ni för syn på elbilar vs bensin och diesel och om ni inte har elbil, men är för klimatet, varför inte? Ja elbilar är dyra, men i andra trådar verkar ju familjer på familjeliv dra in närmare 100k per månad, så det är väl inga problem att köpa en elbil eller?
Elbilar är av allt att döma inte bättre för miljön än andra bilar om man räknar över livscykeln. Det krävs mycket energi och naturresurser innan elbilen står på din parkering och livslängden är av allt att döma kortare än för fossilbilar. Dels på grund av att elbilarna fortfarande är i en utvecklingsfas och dels för att batterierna är så ohemult dyra att det skrämmer bort andrahandsköpare.
Sedan finns det en politisk risk eftersom vi inte vet hur elbilar kommer att beskattas eller hur politiska beslut kommer att påverka framtidens elmarknad.
Det område där jag tror elbilar kan komma bäst till sin rätt är som pendlarfordon och för leveranser i urbana miljöer. Det av två orsaker. För det första minskar utsläppen i städerna och därmed även risken för smog och andra hälsoproblem kopplade till avgaser från fossildrivna bilar. Den andra orsaken är att elbilar är tystare och skulle kunna leda till en bättre ljudmiljö i städerna.