Elbilar
Jag kör en Kia Ev6 Gt Line. Den är 4-hjulsderiven och gör 0-100 på 4 sek. En rolig bil att köra och på autobahn hade jag sjukt skoj när jag rastade de tyska "sportbilarna" för ingen av de jag mötte där och då kunde accelerera så snabbt som min el bil. Det var lite kul men det är inte därför jag valde den bilen.
Att dra med den är inga problem. Ja, förbrukningen ökar men den ORKAR.
Jag har tältat i det fria ett par gånger och då kunnat ladda telefon och använda el från bilen till det som jag har behövt. Smidigt!!
När det var strömavbrott i vårt kvarter en gång gick det ingen nöd på oss. Vi kopplade in ett element, några lampor och en liten induksitonshäll (med 1 platta) för att fixa middagen. Allt med tack av vår bil.
Det har blivit x antal långa turer med familjen och det var inga problem. Vi hinner inte fika färdigt innan bilen har laddat klart!
Men det roligaste var när jag skulle köra tonåringar till en tävling. 66 mil var turen på. Det skulle bli en laddning. Den hade jag planerat in till 11.30 så att vi skulle kunna käka lunch samtidigt. Och just 11.30 för ju närmare kl 12 desto fler som vill ladda och jag var inte sugen på att stå i kö. Snabbladdningen tog exakt 17 min. Tonåringarna hann inte äta färdigt!
En annan tränare från klubben körde samtidigt som mig och skrattade att med elbillen skulle det ta sååå lång tid.
Vi rullade in till tävlingen SAMTIDIGT!
Då hade jag ändå fått göra två toalettstopp och en "vi har ont i ryggen, vi måste röra på oss" stopp UTÖVER laddningen. Och nej, jag kör inte för fort. Håller mig ganska hyfsat till hastighetsbegränsningen.
Förr hade jag och gubben inga problem att sträckköra Barcelona-Malmö. Men det är inget vi hade gjort frivilligt idag. Visst, vi stannade för att tanka och äta men nej inga såna turer igen. Med åren har man blivit klokare. Det är så korkat att sträckköra så långa sträckor. Att folk skryter med det är för mig en gåta. Det är inget att skryta med.
Visst är bilen dyr i inköp. Men när pendlingen gick på en 3 000 kr för dirvmeldet så var det lagom så roligt. Numera kostar min mans pendling oss strax under 1000 i månaden.