• Anonym (tips)

Hur ska man orka själv?

När det gäller träning kanske du kan få till träning på lunchen några dagar i veckan? Annars kan man göra som min granne som är ensam med tre barn och går till vårt utegym och tränar tillsammans med alla barnen. 

Mat och handling: beställ online och gör veckomenyer så att du inte glömmer något. Eventuellt kan du ställa dig på söndagen och laga x antal kycklingfiléer, lite köttfärssås och ugnsbaka potatis, koka ris mm så att du har att ta fram under veckan. Vissa måltider kan ju vara enklare såsom korv eller ugnspannkaka. Mitt barn gillar soppa, så jag brukar göra en soppa också samt en stor sallad som räcker i många dagar.

Kalla mig lat, men min son har idrottskläder i en påse i skolan. Så jäkla svettiga blir dom inte att dom måste ha fräscha kläder varje vecka. Jag tar hem dem då och då för tvätt. 

Handla kläder inför varje säsong och gör en lista på vad som måste köpas. Jag brukar handla vid skolstart i augusti och sedan en gång på hösten inför vintern osv. 

• Anonym (tips)
    Anonym (Ensamma mamman) skrev 2023-09-20 18:05:19 följande:

Tack för bra svar!

Flytt är inte aktuell eftersom han inte godkänner det. Vi har delad vårdnad. 
    Helgerna är heliga för mig och barnen. Vi hittar på mycket saker och har många fina vänner vi umgås med. Så jag känner inte behov av att lämna bort barnen på helgen.

Det är vardagen med allt vad det innebär som stressar mig. Jag har liksom inte tillräckligt med tid. Ett litet exempel är att jag förra veckan skulle hämta ett paket och posta ett paket, men lyckas inte hitta tid alls till att göra det. Jag kan inte göra det efter jobbet för då måste jag stressa till förskolan. Barnen är trötta och hungriga och jag har sällan maten klar före 18, sedan lägger sig yngsta barnet kl 19. Det finns liksom inte marginal någonstans. Träna på lunchen hinner jag inte, eftersom jag dragit ner på lunchen för att kunna hämta iaf lite innan 17. 

Vet inte hur andra gör, men även om jag kommer 16.15 nån gång ibland är alltid min son kvar sist. Försöker att inte lägga prestige i det, men det är svårt. Särskilt äldsta dottern ifrågasätter ofta varför hon aldrig få gå hem tidigt som sina klasskompisar?

sen ska det ju duschas, tvättas, handlas, diskas, städas, umgås, skjutsa, packas osv. 

jag vet ju att jag inte är ensam om att leva såhär men känner mig helt slutkörd. 

Det blir i alla fall lättare när dina barn kan gå hem själva om några år och därmed får mer vila hemma plus att man inte är så stressad att hinna hit o dit. Tuffa år, men de går snabbt förbi. 
Svar på tråden Hur ska man orka själv?