• Anonym (P)

Gifta sig en fördel juridiskt?

Det ska vara en fördel man för om man gifter sig men vilka är de fördelarna?

Jag har inga egna barn och kommer inte skaffa, den andre har egna barn.

Är det bra eller kan det vara dåligt att gifta sig?

• Svar på tråden Gifta sig en fördel juridiskt?
  • Anonym (P)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-18 12:06:10 följande:

3. I och med att det finns särkullsbarn, så kommer dessa att få ut sitt arv direkt när din man dör - vare sig ni är gifta eller inte. MEN som gift får du alltid ut din giftorätt, som är hälften av allting i boet (se punkt 1). Så om han är den rikare parten, så innebär det att du får ut mer ur boet vid hans dödsfall.

Men då ärver jag ju inte min man utan hans barn ärver honom medan jag ärver min egen del, 50 %
  • Anonym (P)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-18 15:53:59 följande:
    Det stämmer. I detta läge, när han har barn sedan förr men ni inte har några gemensamma, så har du ingen arvsrätt. Utan det du får ut är din giftorätt, vilket är hälften av allt i boet. Om han inte hade haft barn, så hade du ärvt den andra halvan av boet också. Men vid din bortgång hade hans syskon, syskonbarn m.fl. biologiska släktingar haft rätt till efterarv. Men FÖRST hade du fått allting, och du hade kunnat leva upp allt innan du dör så att det inte bleve något kvar till hans nevöer och nicer! 
    Då är det märkligt att kalla det för att jag ärver honom, för det kommer jag ju inte alls att göra. Hans barn ärver hans del.

Efterarv har jag al hört talas om, man håller reda på vilka pengar jag hade ärvt och vilka pengar jag tjänat efter hans död? Får jag inte ha några egna arvingar vid det laget, utan hans släkt har alltså rätten?
  • Anonym (P)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-09-18 16:46:09 följande:

Huruvida äktenskap är en fördel, beror ju helt på paret. För mig och min man var det en juridisk fördel att gifta oss, men det behöver det inte vara för er. 

Prata igenom vad ni vill ska hända vid t.ex. dödsfall, skilsmässa men också om någon av er blir väldigt sjuk. Vem vill du ska ta beslut åt dig om du t.ex. hamnar i en koma? Vem vill du ska vara din juridiskt närmast anhörig?

Det är just det jag menar, jag förstår nog inte hur det kan bli en fördel för båda? Hur var det en fördel för er?

Men allt det du räknar upp behöver man väl inte äktenskap till? De delarna kan man väl lösa ändå?
  • Anonym (P)
    Xenia skrev 2023-09-18 17:10:13 följande:
    Det var just änka hon inte var eftersom de inte var gifta. Därför gick arvet till hans far och bror i stället.

De kunde förstås ha skrivit ett inbördes testamente men tänkte inte på det. Hade de gift sig så hade det varit enklare - i deras fall. Där kan man säga att det varit fördelaktigt för bägge.
    Men hur var det en fördel för honom? Han var ju död så han märker ju inget.
Svar på tråden Gifta sig en fördel juridiskt?