Byta namn utan att stalker vet?
Som rubriken lyder, går det?
Hur länge kommer man se det nya namnet när man googlar det gamla och går det att göra så det inte går att se alls? Kan man "försvinna" så att säga?
Som rubriken lyder, går det?
Hur länge kommer man se det nya namnet när man googlar det gamla och går det att göra så det inte går att se alls? Kan man "försvinna" så att säga?
INGET försvinner från google. Och när det gäller namnbyte så räcker ett samtal till SKV så får hen reda på allt om dig ändå.
Det jag menar är alltså att om någon söker på ditt namn och du är omnämnd eller har bild eller är omskriven på något sätt så kommer det alltid finnas kvar. Däremot sidor som hitta.se osv borde uppdatera ditt namn, men då är frågan om du tänkte byta både för- och efternamn samtidigt så du blir svårare att hitta? Men, som sagt, ett samtal till SKV så är du avslöjad ändå.
Varför göra något så drastiskt pga en idiot? Vad gör hen egentligen mot dig? Hur är hen störande? Kan du inte polisanmäla?
INGET försvinner från google. Och när det gäller namnbyte så räcker ett samtal till SKV så får hen reda på allt om dig ändå.
Hen har inte gjort något olagligt (än?), men folk som känner personen misstänker att hen potentiellt kan bli farlig.
Personen har allvarliga psykiska problem.
Personen har allvarliga psykiska problem.
Det jag menar är alltså att om någon söker på ditt namn och du är omnämnd eller har bild eller är omskriven på något sätt så kommer det alltid finnas kvar. Däremot sidor som hitta.se osv borde uppdatera ditt namn, men då är frågan om du tänkte byta både för- och efternamn samtidigt så du blir svårare att hitta? Men, som sagt, ett samtal till SKV så är du avslöjad ändå.
Varför göra något så drastiskt pga en idiot? Vad gör hen egentligen mot dig? Hur är hen störande? Kan du inte polisanmäla?
Det gamla namnet visas i flera år på nätet. T.ex på MrKoll kan man under en egen rubrik ?Namnbyte för (personens namn)? se personens gamla namn under 4 år efter namnbyte.
Jag har bytt namn och googlar på mig själv då och då, både nya och gamla namnet. På de flesta ställen är det helt borta, men ibland om man söker på mitt gamla namn, vilket tyvärr är ganska ovanligt, så kommer man till mitt nya. Bla Mr koll skriver ju vad man hette tidigare. Kanske går att kringgå om man har rätt till hjälp med bytet. Men annars verkar det svårt tyvärr. Skulle säga att man får göra typ 3 byten och då till extremt vanliga namn för att "försvinna". Men adresser, nummer, person nr... Det är ju väldigt lätt att söka den vägen.
På MrKoll kan man se namnbyten fem år tillbaka i tiden, både för- och efternamn. Dessutom antar jag att din stalker har antecknat ditt personnummer för länge sedan, så han behöver bara ringa Folkbokföringen och uppge det så får han ut ditt nya namn och adress.
Det är nog bäst att du flyttar utomlands ett tag - till något land där folkbokföringen inte är offentliga uppgifter. Så kanske han glömmer bort dig och börjar om med någon annan.
Om du VERKLIGEN är i fara ska du naturligtvis tala med polisen. Du kan få ett larmpaket, och om de bedömer att det är nödvändigt även skyddat boende och en ny identitet.