• Anonym (M)

Byta namn utan att stalker vet?

Som rubriken lyder, går det?

Hur länge kommer man se det nya namnet när man googlar det gamla och går det att göra så det inte går att se alls? Kan man "försvinna" så att säga?

• Svar på tråden Byta namn utan att stalker vet?
  • Anonym (Nej)

INGET försvinner från google. Och när det gäller namnbyte så räcker ett samtal till SKV så får hen reda på allt om dig ändå.

• Anonym (Nej)

Det jag menar är alltså att om någon söker på ditt namn och du är omnämnd eller har bild eller är omskriven på något sätt så kommer det alltid finnas kvar. Däremot sidor som hitta.se osv borde uppdatera ditt namn, men då är frågan om du tänkte byta både för- och efternamn samtidigt så du blir svårare att hitta? Men, som sagt, ett samtal till SKV så är du avslöjad ändå.

Varför göra något så drastiskt pga en idiot? Vad gör hen egentligen mot dig? Hur är hen störande? Kan du inte polisanmäla?

• Anonym (M)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-15 20:45:29 följande:

INGET försvinner från google. Och när det gäller namnbyte så räcker ett samtal till SKV så får hen reda på allt om dig ändå.

Jag har bytt namn två gånger tidigare och söker man på mina gamla namn får man inte upp något om vad jag heter idag... men det tog ett tag och minns inte hur länge.

Finns det verkligen inget sätt att "försvinna"?
  • Anonym (M)

Hen har inte gjort något olagligt (än?), men folk som känner personen misstänker att hen potentiellt kan bli farlig.

• Anonym (Lilja)
    Anonym (M) skrev 2023-09-15 20:48:09 följande:
    Jag har bytt namn två gånger tidigare och söker man på mina gamla namn får man inte upp något om vad jag heter idag... men det tog ett tag och minns inte hur länge.

Egentligen inte. I dagens samhälle. Men jo, undvik allt vad nätet heter. Skaffa ingen form av sociala medier. Var inte med i några tävlingar. Engagera dig inte i något föreningsliv osv osv. Snart är det bara hitta och likande sidor som har dig och de kommer inte upp särskilt ofta. 
  • Sunflora
    Anonym (M) skrev 2023-09-15 20:48:09 följande:

Det går att få skyddad identitet om hotet från personen är tillräckligt allvarligt men då måste du prata med polisen. Det finns inget du kan göra själv, skriva dig på fel adress möjligen det är olagligt (brott mot folkbokföringen) men riskerar du att bli skadad och polisen inte vill hjälpa är det en möjlighet. 
  • Anonym (Sluta fly från problemen istället)
    Sunflora skrev 2023-09-16 01:34:12 följande:
    Det går att få skyddad identitet om hotet från personen är tillräckligt allvarligt men då måste du prata med polisen. Det finns inget du kan göra själv, skriva dig på fel adress möjligen det är olagligt (brott mot folkbokföringen) men riskerar du att bli skadad och polisen inte vill hjälpa är det en möjlighet. 
    Fast enligt personen som startat diskussionen så har inga direkta hot yttrats från den han benämner som stalker. Tror inte simpla rykten om att stalkern kan bli farlig räcker för att beviljas skyddad identitet.

Ser inte heller meningen med att byta namn. Blir ju lätt att hitta det nya namnet också om man bara söker på personnumret. Trådskaparen kanske skulle sluta noja istället. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta fly från problemen istället) skrev 2023-09-16 04:08:04 följande:
    Fast enligt personen som startat diskussionen så har inga direkta hot yttrats från den han benämner som stalker. Tror inte simpla rykten om att stalkern kan bli farlig räcker för att beviljas skyddad identitet.

Ser inte heller meningen med att byta namn. Blir ju lätt att hitta det nya namnet också om man bara söker på personnumret. Trådskaparen kanske skulle sluta noja istället. 
    Riskerna är reella och har aldrig flytt. Personen i fråga är en sån som tex skulle kunna ge sig på djur. Vet inte om hen har koll på personnumret. Finns barn och djur med i bilden och det är främst dem oron gäller.
  • Anonym (M)

Personen har allvarliga psykiska problem.

Anonym (M) skrev 2023-09-16 04:23:18 följande:

Personen har allvarliga psykiska problem.

Då kan det inte handla om mig iaf. Jag skulle aldrig bära hand på någon, vare sig djur eller barn. 

Du kanske skulle ta och göra vad som redan föreslagits i tråden och kontakta farbror blå då?
  • Anonym (M)
    Anonym (Sluta fly från problemen istället) skrev 2023-09-16 04:33:26 följande:
    Då kan det inte handla om mig iaf. Jag skulle aldrig bära hand på någon, vare sig djur eller barn. 

Du kanske skulle ta och göra vad som redan föreslagits i tråden och kontakta farbror blå då?
    Och ... du kände dig träffad fram tills dess?

Finns ju inget att anmäla i nuläget.
  • Anonym (Världen är naiv)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-15 20:47:25 följande:

Det jag menar är alltså att om någon söker på ditt namn och du är omnämnd eller har bild eller är omskriven på något sätt så kommer det alltid finnas kvar. Däremot sidor som hitta.se osv borde uppdatera ditt namn, men då är frågan om du tänkte byta både för- och efternamn samtidigt så du blir svårare att hitta? Men, som sagt, ett samtal till SKV så är du avslöjad ändå.

Varför göra något så drastiskt pga en idiot? Vad gör hen egentligen mot dig? Hur är hen störande? Kan du inte polisanmäla?

Polisanmäla hjälper inte ens om man blivit våldtagen, hur naiv är du egentligen?

Jag har en bekant som efter uppbrott från relation fått sin bil vandad upprepade gånger, sina konton hackade, killen har tagit stryptag och strypt henne tills hon blev medvetslös när hon släppte in honom för att hämta sina sista prylar, han har knivhotat hennes barn, han har suttit på jobbet på arbetstid och dödshotat henne från sin jobbdator, hennes chef har också sett detta och man har fått ta försiktighetsåtgärder för att han inte ska lyckas ta sig in där och skada henne eller stå och lurka utanför.

Polisen gör ingenting alls. De utreder inte ens den här killens av flera personer bevittnade dödshot per mail, för då heter det " det är ju inom vården och det är så jobbigt med sekretessen, vi kan inte komma åt deras datorer".

Och den mannen jobbar då med psykiskt sköra kvinnor som varit inlagda - känns det bra eller?

Jag hade inte gått till polisen idag om jag hade problem med en man.
    Jag hade betalat vem som helst för att lösa problemet.
  • Anonym (q)

Det gamla namnet visas i flera år på nätet. T.ex på MrKoll kan man under en egen rubrik ?Namnbyte för (personens namn)? se personens gamla namn under 4 år efter namnbyte.

• Lönnsirap
    Anonym (Lilja) skrev 2023-09-16 00:46:27 följande:
    Egentligen inte. I dagens samhälle. Men jo, undvik allt vad nätet heter. Skaffa ingen form av sociala medier. Var inte med i några tävlingar. Engagera dig inte i något föreningsliv osv osv. Snart är det bara hitta och likande sidor som har dig och de kommer inte upp särskilt ofta. 
    Jag tänker att man snarare ska göra tvärtom. Dvs se till att informationen om dig blir dränkt i massan av information om allt möjligt irrelevant. Och byt verkligen namn till något vanligt, där andra människors namn blir ditt skydd.

Gärna också ett namn som också är ett substantiv.... Och som har 3-10 andra människor i samma område.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (M) skrev 2023-09-16 04:22:38 följande:
    Riskerna är reella och har aldrig flytt. Personen i fråga är en sån som tex skulle kunna ge sig på djur. Vet inte om hen har koll på personnumret. Finns barn och djur med i bilden och det är främst dem oron gäller.
    Vi börjar från början. Hur vet du att personen stalkar dig? Vad gör hen egentligen?

Man behöver inte ha koll på andras personnummer, sånt sköter SKV åt en. Jag skulle bara ringa och fråga efter den jag söker, berätta att hen senast bodde på en viss adress och då kommer det fram både nytt namn, ny adress och personnummer. Du kommer inte undan. Och varför skulle hen fortsätta söka efter dig om du försvann?
  • Anonym (Världen är naiv)
    Anonym (Nej) skrev 2023-09-16 10:41:15 följande:
    Vi börjar från början. Hur vet du att personen stalkar dig? Vad gör hen egentligen?

Man behöver inte ha koll på andras personnummer, sånt sköter SKV åt en. Jag skulle bara ringa och fråga efter den jag söker, berätta att hen senast bodde på en viss adress och då kommer det fram både nytt namn, ny adress och personnummer. Du kommer inte undan. Och varför skulle hen fortsätta söka efter dig om du försvann?
    För att tyvärr vissa män är sjuka i huvet, that´s why.

Min bekant blev trackad i princip på veckobasis i 2,5 år efter uppbrottet. Och då hade han ändå redan börjat misshandla en ny kvinna.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Världen är naiv) skrev 2023-09-16 12:55:07 följande:
    För att tyvärr vissa män är sjuka i huvet, that´s why.

Min bekant blev trackad i princip på veckobasis i 2,5 år efter uppbrottet. Och då hade han ändå redan börjat misshandla en ny kvinna.
    Fast nu frågade jag om just ts situation. Det är väldigt olika vad man råkar ut för.
    Anonym (M) skrev 2023-09-16 08:34:40 följande:
    Och ... du kände dig träffad fram tills dess?

Finns ju inget att anmäla i nuläget.
    Ja, lite kanske. Fast inte nu längre. Är människan våldsbenägen mot barn och djur så bör du nog kontakta polisen om det hela. För din egen säkerhet.
  • Anonym (Svårt)

Jag har bytt namn och googlar på mig själv då och då, både nya och gamla namnet. På de flesta ställen är det helt borta, men ibland om man söker på mitt gamla namn, vilket tyvärr är ganska ovanligt, så kommer man till mitt nya. Bla Mr koll skriver ju vad man hette tidigare. Kanske går att kringgå om man har rätt till hjälp med bytet. Men annars verkar det svårt tyvärr. Skulle säga att man får göra typ 3 byten och då till extremt vanliga namn för att "försvinna". Men adresser, nummer, person nr... Det är ju väldigt lätt att söka den vägen.

• Anonym (XXX)

På MrKoll kan man se namnbyten fem år tillbaka i tiden, både för- och efternamn. Dessutom antar jag att din stalker har antecknat ditt personnummer för länge sedan, så han behöver bara ringa Folkbokföringen och uppge det så får han ut ditt nya namn och adress. 

Det är nog bäst att du flyttar utomlands ett tag - till något land där folkbokföringen inte är offentliga uppgifter. Så kanske han glömmer bort dig och börjar om med någon annan.

Om du VERKLIGEN är i fara ska du naturligtvis tala med polisen. Du kan få ett larmpaket, och om de bedömer att det är nödvändigt även skyddat boende och en ny identitet.

Svar på tråden Byta namn utan att stalker vet?