• Egon den stora

Förälder i klassen är pedofil

Självklart vill inte någon släppa iväg sitt barn för att leka i ett hus där det finns en pedofil. Det är väl  ren självbestämmande.  

Elin P skrev 2023-09-15 13:47:39 följande:
    Ja antagligen blir ju barnet helt utfryst i skolan och ingen kommer att få leka med barnet ifall alla vet. Det är därför jag menar att de kommer att få lov att flytta och det kan bli ännu värre för barnet då.självkl
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-15 10:10:42 följande:
    Det handlar inte om brottslingens känslor utan om dels hans eget barn, dels om att du kan bli dömd för förtal.
    Vad många som gör allt för att försvara pedofiler i dessa trådar. 
    Det är inte hela världen att bli misstänkt för förtal.  Att informera sina barns klasskompisar lär knappast räknas dit. 
    För han eget barns skull är det väl jättebra att många håller koll. 
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-15 23:30:30 följande:
    Kan du inte läsa innantill? Jag skrev ju att det var för att inte pedofilens eget barn skulle drabbas (av mobbning) och för att man kan bli dömd för förtal. Hur får du det till att jag "försvarar pedofiler"?

Inte ens om någon mördat är det tillåtet att berätta det.

Men det är klart om man är beredd att ta risken att bli dömd för förtal så...

Man kan tänka att pedofilen inte törs driva det till rättegång; då blir hans brott ännu mer känt.
    klart jag kan läsa innantill. Du fejkar en oro för förövarens barn och sprider en helt felaktig bild av hur man blir dömd för förtal för att skrämma folk att inte berätta om farliga pedofiler. 
    Visa gärna ett enda mål där någon blir dömd för att ha diskuterat en pedofil i en föräldragrupp eller informerat rektorn. 
    Det är givetvis också tillåtet att berätta att det finns en mördare i närheten. Inte en chans att en sådan diskussion leder till något förtal. 
  • Egon den stora
    AndreaBD skrev 2023-09-16 18:56:36 följande:
    Problemet är ju att man borde veta ännu lite mera säkert hur stor risken är och vad personens motiv var när han begick tidigare brott. Då kan man bedöma bättre om det skulle räcka att varna personen att sköta sig och att hålla sig borta från andras barn, eller om det verkligen vore läge att sprida det till alla. Det senare är ju olagligt. 
    Nej, sluta sprida det tramset. Det är inte olagligt att informera rektor eller föräldrar om att någon förgripit sig på barn. Du har fått det helt om bakfoten, eller har du själv möjligtvis något att dölja?
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2023-09-16 17:54:27 följande:
    Huvva, du känns väldigt läskig... Skickade du anonymt också? Det här är inte ditt jobb, dom har väl fallit med straff och andra saker som följd. Stackars vederbörandes familj, ffa barnet. Inte för att jag tror att personal på skolan straffar den familjen, men barnet lär ju inte få några kompisar. Grattis
    Du tror inte att sånt sprider sig ändå? Det är väl bra om flera håller koll på hur barnen mår och är vaksamma så att dom kan få hjälp?
  • Egon den stora
    AndreaBD skrev 2023-09-16 17:24:01 följande:
    Allvarligt?! Nej, självklart skulle jag inte det. Men där var inte diskussionen.

Poängen är att t.o.m. en majoritet av sexuella övergrepp mot barn begås av personer som inte är pedofiler. Nej, de gör det så klart inte för att möjligheten finns, utan t.ex.  för att det är inte lika stor risk. Ett barn kan inte försvara sig lika bra. Ett barn kan skrämmas till tystnad lättare också. En sån person är - enligt min mening - ett ännu värre svin. 

Varför kan det vara viktigt att konstatera att det kanske inte är en pedofil? För att det då inte finns samma risker. Det kanske finns risker, men kanske andra. Om man ska kunna bedöma vad det är för slags förövare, för att kunna bedöma risken, så måste man ju förstå vad han gärningsmannen är ute efter. 
    Det föräldrar behöver göra är att se till att barnen är säkra, inte analysera om en person som begått övergrepp mot barn är det ena eller andra.  Bättre att informera så att alla säkert vet.  Jag får uppdateringar när det flyttar in dömda personer eller om någon inom mitt postnummer döms för brott, men alla kanske inte har det så.
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-16 16:00:12 följande:
    Du förtalar och förolämpar mig. 

Jag "fejkar" inget. Det skrevs ett inlägg i tråden om en förövare som blivit avslöjad och hur hans barn mobbades. (Jag misstänker att du själv gärna skulle mobbat det barnet, du visar klara mobbartendenser.)

Om man blir dömd för förtal beror på om den "förtalade" väljer att driva en process. Du vet inte ett skit om hur det skulle gå i en domstol.

TS kan givetvis välja att ta den risken, men det är flera som givit råd om hur hon göra något utan att riskera förtalsåtal.
    Tack för att du ger mig komplimanger.  Men jag förtalar dig inte, bara det att du påstår det gör att dina inlägg framstår som trams.  Skumma gärna igenom dom drygt 200 förtalsmål som kom till domstol förra året så får du ett hum. 
  • Egon den stora
    Anonym (Petra) skrev 2023-09-15 20:55:49 följande:
    Jag håller med dig om det där med att folk försvarar pedofiler. Det är skrämmande man blir mörkrädd faktiskt. Man börjar undra vad man har för folk omkring sig ärligt talat.

En del tycker säkert att ett brott är ett brott oavsett och skall behandlas lika men hade jag fått reda på att en förälder tidigare är dömd för exempelvis grovt narkotikabrott eller liknande hade jag inte reagerat på samma sätt, visst allvarligt men hade inte gjort en grej av det. Jag hade hållit öron och ögon öppna osv men inte haft i näääääääääärheten samma oro som om föräldern har en allvarlig störning som pedofili. En pedofil förstör små barns liv för en evig framtid och går aldrig att ta bort. Barnet är skadat för livet.
    Självklart spelar brottets art stor roll. Den som påstår annat fantiserar ju bara. För att ta något exempel från dom som sökt jobb hos mig. 
    En person var dömd till att köra rattfull han gick på behandling och jag anställde honom. En annan var dömd för bedrägeri och stöld.  Jag anställde honom givetvis inte.  
    Om en person som begått ett övergrepp mot barn på riktigt skulle inse vad han gjort och verkligen ångra sig så skulle han givetvis hålla sig undan just barn, det finns massa i samhället att göra som inte involverar barn. 
    Att han skaffar egna barn och sedan finns i sammanhang med barn visar att han totalt saknar självinsikt och det finns allt fog för att informera omgivningen. 
  • Egon den stora
    Agda90 skrev 2023-09-15 12:09:23 följande:
    Hur kan man bli dömd för förtal om det man säger är sant och dessutom finns svart på vitt?
    Antar att du läst om Ebba B som blev anmäld men inte dömd eftersom hon skrev på ett strafföreläggande om förtal då hon påpekat att motpartens företrädare hade begått övergrepp mot barn. Det hade inte med hennes mål att göra utan syftet var att sprida missaktning. 
    Att informera föräldrar med små barn att det det finns en dömd pedofil i området är relevant. 
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2023-09-16 23:13:38 följande:
    Jo om sånt sprider sig ändå, varför elda på ännu mer? För mig är det raka rör som gäller, gå till vederbörande själv och fråga om man behöver vara orolig. Hålla på att sprida saker anonymt är bara fegisar som gör enligt mig. Hade jag varit orolig, hade jag konfrontera personen ifråga utan massa skit snack inför andra. Jag tror man får det ärligaste svaret från ngn det gäller
    vad förväntar du dig att ett samtal med vederbörande?  Du frågar om han tänker begå fler övergrepp och han säger nej, då är allt lugnt? 
    Låter ju helt knäppt. 
  • Egon den stora
    AndreaBD skrev 2023-09-16 23:46:14 följande:
    Det låter iofs intressant - inte för mig, då mina barn är vuxna, men generellt. Jag är dock inte säker att det hjälper så mycket om du inte vet vem det är? Du får alltså bara veta att någon som är tidigare dömt har flyttat in i närheten, men inte vad personen heter? 

Njaa... jag kan tycka att riskbedömning är ganska användbar i såna situationer. Finns det så gott som ingen risk, så behöver man inte ta risken att orsaka en värre situation eller att bli straffad för förtal. Och jag säger inte att det inte finns risk just här, det har vi fortfarande inte tillräckligt med information för att kunna bedöma säkert. 
    Självklart får jag även personnummer och adress, inte bara namn. Du måste väl ändå vara medveten om att det finns sådana tjänster att prenumerera på? 
  • Egon den stora
    Anonym skrev 2023-09-17 22:31:34 följande:
    Ja eller hur.
    Eller att personen skulle erkänna att den tänker begå ett övergrepp?
    Det känns som att detta är en väldigt viktig fråga för denna användare och att denna person verkar sakna självinsikt.  Kanske någon som själv begått övergrepp och sedan försöker släta över det. 
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-18 16:04:28 följande:
    Du missar helt poängen, som är att han inser att andra vet om hans brott. Det kan få honom att tänka sig för om han inser att folk har ögonen på honom.
    Ja och ju fler desto bättre eller? Det är ju det vi pratar om.
  • Egon den stora
    Xenia skrev 2023-09-18 16:50:28 följande:
    Frågan gällde något som hände för flera år sedan, precis som mannen TS berättar om.

"Att sprida en dom till grannar kan utgöra brottet förtal i 5 kap 1 § brottsbalken. Brottet består i att man utpekar någon annan som brottslig och att det görs i syfte att utsätta personen för andras missaktningar. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Detta innebär alltså att man kan göra sig skyldig till förtal genom att sprida ett domstolsbeslut, trots att personen är dömd för ett brott.

Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat."

Så jag tror att det skulle anses vara förtal utan att vara försvarligt om TS berättar för flera föräldrar. Om hon berättar för rektor mtp skolresor, vet jag inte.

Om det gått tio år sedan han dömdes så kan det betyda att han inte längre begår sådana brott. Eller så har han bara inte åkt fast.

Det är där den pedofila läggningen spelar in. Har han ingen sådan, så är det ju lättare att låta bli att fortsätta begå brott mot barn.

Nu tar du ju exempel på när informationen sprids till radom grannar.  Det kan säkert anses i en domstol att pensionärerna på hörnet inte har någon anledning att få höra att deras nya granne är pedofil.
    Hitta i stället ett exempel där man informerat lärare och rektor och se om någon dömts till förtal för detta. Det är ju det som vissa i tråden försöker hävda. Tror inte ens det går att hitta något exempel på nogåt där en person informerat föräldrarna i en klass-
  • Egon den stora
    Anonym (M) skrev 2023-09-19 12:14:35 följande:
    Syftet är inte relevant för brottet förtal.
    Syftet är i högsta grad relevant. 
  • Egon den stora
    Anonym (Josh Rouse) skrev 2023-09-19 23:33:31 följande:
    Eller sprid inget alls. Hade inte velat bi indragen i den konflikten.
    Jag skulle hellre bli indragen är att få reda på att ett barn blivit utsatt utan att jag gjorde något och då är jag normalt sett väldigt mycket för att inte bry sig om andras liv.
  • Egon den stora
    Anonym (Paul) skrev 2023-09-19 22:14:29 följande:

Jag säger inte vad TS ska göra för jag har inte koll på vad som gäller med förtalsslagar. Men jag säger såhär: tänk om ett barn blir utsatt. Pedofiler söker sig till sammanhang där barn är. Hans fru/partner kanske inte vet att han är.dömd pedofil. Så skaffar Hhan barn och vips får han en räkmacka in till massa sammanhang där det kryllar av barn. Jag skulle göra något, men kolla upp lagar och regler först
     Samt försöka ha hänsyn till hans barn och familj. Men samtidigt måste man försöka skydda barn från från övergrepp om man kan. 

Det är ju just det som jag försökte påpeka tidigare och som går emot förslag i tråden om att ge folk en andra chans osv.
    Hade han haft någon form av självinsikt och ångrat sig under straffet så hade han ju inte satt sig själv i en situation där det finns barn!
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil