Förälder i klassen är pedofil
Självklart vill inte någon släppa iväg sitt barn för att leka i ett hus där det finns en pedofil. Det är väl ren självbestämmande.
Självklart vill inte någon släppa iväg sitt barn för att leka i ett hus där det finns en pedofil. Det är väl ren självbestämmande.
"Att sprida en dom till grannar kan utgöra brottet förtal i 5 kap 1 § brottsbalken. Brottet består i att man utpekar någon annan som brottslig och att det görs i syfte att utsätta personen för andras missaktningar. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller inte. Detta innebär alltså att man kan göra sig skyldig till förtal genom att sprida ett domstolsbeslut, trots att personen är dömd för ett brott.
Dock kan spridningen av uppgifterna under vissa förutsättningar vara lagligt. Det kan exempelvis handla om att man är skyldig att uttala sig vid ett förhör eller när det är försvarligt att sprida uppgifterna enligt 5 kap. 1 § andra stycket brottsbalken. Det kan exempelvis vara försvarligt att sprida uppgifterna då du vill varna någon och du upplever en verklig risk för någon. I detta fall kan det anses vara mindre försvarligt att sprida en äldre dom där personen avtjänat sitt straff och där lång tid har passerat."
Så jag tror att det skulle anses vara förtal utan att vara försvarligt om TS berättar för flera föräldrar. Om hon berättar för rektor mtp skolresor, vet jag inte.
Om det gått tio år sedan han dömdes så kan det betyda att han inte längre begår sådana brott. Eller så har han bara inte åkt fast.
Det är där den pedofila läggningen spelar in. Har han ingen sådan, så är det ju lättare att låta bli att fortsätta begå brott mot barn.
Jag säger inte vad TS ska göra för jag har inte koll på vad som gäller med förtalsslagar. Men jag säger såhär: tänk om ett barn blir utsatt. Pedofiler söker sig till sammanhang där barn är. Hans fru/partner kanske inte vet att han är.dömd pedofil. Så skaffar Hhan barn och vips får han en räkmacka in till massa sammanhang där det kryllar av barn. Jag skulle göra något, men kolla upp lagar och regler först
Samt försöka ha hänsyn till hans barn och familj. Men samtidigt måste man försöka skydda barn från från övergrepp om man kan.