• Anonym (S)

Förälder i klassen är pedofil

Xenia skrev 2023-09-15 17:13:24 följande:

Ja, det är det här undantaget som jag undrar när det kan tillämpas:

var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken

Svar från jurist på Lawline i en väldigt lik fråga som TS:
    lawline.se/answers/ar-det-brottsligt-att-sprida-en-dom

• Anonym (S)
    Sunflora skrev 2023-09-16 16:06:37 följande:

Försvarar man övergrepp mot barn som du och Andrea är man inte mycket bättre själv! Jag tycker det är viktigt att rätt ord används en vuxen person som våldtar barn är pedofil, punkt! 

Att presentera fakta är inte detsamma som att försvara någon. Sök själv så upptäcker du att de som jobbar/forskar kring dessa frågor, (inte bara Childhood foundation) skiljer på begreppen.
    Övergrepp mot ett barn är fruktansvärt oavsett om personen lider av störningen pedofili eller om det finns annan orsak. Barnets liv blir förstört och den vuxne är en förövare oavsett men orsaken till varför personen genomfört övergreppet  är ju en viktig pusselbit för att jobba förebyggande (både i det enskilda fallet och i stort) och se till att personen inte begår nya övergrepp. För det är väl ändå det som är det viktigaste, eller hur? 

Vad är egentligen en pedofil? - ECPAT Sverige

Sexuella övergrepp mot barn ? Wikipedia

Vem blir pedofil? | Vårdfokus (vardfokus.se)

Expert: ?Pedofiler kan botas? | SVT Nyheter

?Så förstår vi pedofilerna? | SVT Nyheter

• Anonym (S)
    Sunflora skrev 2023-09-16 17:50:39 följande:
    Fakta är att man är pedofil om man våldtar barn att börja säga något annat är att förminska händelsen. Men om vi går på din linje, skulle du vara helt okej med att lämna ditt barn ensam med någon som bara begått övergrepp mot barn? För är personen inte pedofil är det ju lugnt enligt dig. Hemskt att förskolan diskriminerar som de gör nu, de som begår övergrepp mot barn ska visst få jobba där för vem säger att de är pedofiler?! 
    Personen är inte pedofil men kan ändå vara förövare.
    Vad är det med detta som du har svårt att ta in?

Läste du ens länkarna? 
    Läste du på exempelvis ECPATs sida varför det kan vara viktigt att särskilja?

Och visa sedan med citat var i mitt inlägg du hittar belägg för detta För är personen inte pedofil är det ju lugnt enligt dig. Hemskt att förskolan diskriminerar som de gör nu, de som begår övergrepp mot barn ska visst få jobba där för vem säger att de är pedofiler?! 
    Jag blir nämligen väldigt nyfiken på hur du tolkar texter.
    Så citat tack.
Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil