Anonym (sss) skrev 2023-09-15 07:09:33 följande:
Om du tex skriver öppet på Facebook om att ditt ex misshandlat dig, så skulle den personen kunna anmäla dig för förtal, eftersom syftet med att sprida den infon var att varna andra för hen, att få andra att inte vilja vara vän med denne etc. Där syns man ju med namn och alla skulle veta vem ditt ex var. Hur sant det än är så är det syftet man tittar på.
Du kanske har läst om hela cirkusen med Cicci Wallin och Fredrik Virtanen? Hon blev först fälld för förtal för att hon outat honom på just Facebook, anklagade honom där för våldtäkt. Sedan skrev hon en bok, nämnde inte hans namn men alla förstod ju att det var han. Först var det ett förlag som skulle ge ut den men de backade, vågade inte så hon gav ut den själv. Då väckte Virtanen åtal mot själva boken (yttrandefrihetsbrott), för förtal, men det ärendet vann hon.
Jag har inte riktigt följt den historien. Hur har det gått i efterhand för vidret Virtanen? Hoppas att han för alltid fått sitt rykte nedsvärtat med tanke på vad han gjort.
Detsamma önskar jag alla vidriga och empatilösa barnarövare som ex. Hildebrand och att denne aldrig mer får glänsa i rampljuset. Han förtjänar det sannerligen inte med tanke på all skada han åsamkat unga pojkar.
Sen tveksamt om det hör till förtal när en mindre grupp oroliga föräldrar tipsar varandra om en dömd pedofil som går lös bland deras barn. Om de håller denna info inom sitt egna slutna sällskap så kan det väl knappast ses som nån större "outning" eller?
Gällde det ens egna barn eller syskonbarnen så hade jag själv inte tvekat en sekund att visa domen för andra föräldrar i pedofilens krets. Det handlar som sagt om barnens trygghet och inte om äckelsvinens bekvämlighet.
Vill tillägga här att jag inte har något emot pedofiler som kan skilja på rätt och fel och aldrig skulle få för sig att utnyttja barn sexuellt. I detta fall så talas det dock inte om en sådan person.