Anonym (Ella) skrev 2023-09-14 22:23:50 följande:
Xlr8: Hur planerar jag att göra något olagligt och hur får jag andra att göra olagliga saker menar du?
Det är inte olagligt att inneha domen. Jag har inte nämnt vem detta är och man kan inte härleda till vem det kan vara.
Jag vet inte hur eller om jag ska hantera den här informationen på något sätt och ber om råd med en väldigt detaljfattig text.
Om något mer barn blir utsatt för den här mannen och jag kunde eller skulle ha gjort något så skulle jag inte kunna leva med mig själv.
Om du talar om för lärare rektor mm.
Så kan det bli förtal om pedofilen anser det tillräckligt kränkande. Endast ditt uppsåt kan nog utan pedofilens ställningstagande göra det till förtal.
Andra kommer med tips hur du ska begå brottet förtal utan att åka fast. Dom gör sig skyldiga till "förberedelse till brott" (hjälper dig att begå brottet förtal)
Ev att du kan anses begå brottet "förberedelse till brott" men det är långsökt men risken finns.
"
och ber om råd med en väldigt detaljfattig text."
Sluta gräv hålet djupare. Bästa rådet jag kan ge dig. Sluta skriv omedelbart och tänk igenom detta väldigt ordentligt över kommande dagar innan du för något dumt!!!
"
Om något mer barn blir utsatt för den här mannen och jag kunde eller skulle ha gjort något så skulle jag inte kunna leva med mig själv. "
Det skulle vara förfärligt och jag förstår dig till 100%. Men blir situation bättre att du blir dömd också?
Domen får du äga helt lagligt så det är inga problem.
Då vi saknar riktigt yttrandefrihet tvingas jag vara kryptisk. Pedofiler är det värsta jag vet, så förstår verkligen hur du resonerar.