• Anonym (Ella)

Förälder i klassen är pedofil

En förälder i mitt barns klass är dömd för att ha förgripit sig på sitt syskonbarn.
    Och jag vet inte hur jag ska hantera den här informationen. Jag vet till 100% att det här stämmer.
    Jag vill bara berätta för alla i skolan, ledning som föräldrar och anmäla till soc eller sker sånt automatiskt när en dömd pedofil får barn?
    Jag kan inte lita på mina känslor just nu för jag är otroligt upprörd.
    Hur tänker ni?

• Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil
  • Anonym (Ella)

Jag har domen så jag vet med 100% säkerhet.
    Jag tänkte inte på det där med förtal, tack, jag är bara så rädd.
    Jag är rädd för hans barns skull, för barnets kompisar som den tar med hem, och andra barn som kommer i kontakt med honom.
    Visst, han har avtjänat sitt straff och genomgått behandling men jag har ändå svårt att se att pedofiler blir helt helt botade.

• Anonym (Ella)

Xlr8: Hur planerar jag att göra något olagligt och hur får jag andra att göra olagliga saker menar du?
    Det är inte olagligt att inneha domen. Jag har inte nämnt vem detta är och man kan inte härleda till vem det kan vara.
    Jag vet inte hur eller om jag ska hantera den här informationen på något sätt och ber om råd med en väldigt detaljfattig text.
    Om något mer barn blir utsatt för den här mannen och jag kunde eller skulle ha gjort något så skulle jag inte kunna leva med mig själv. 

• Anonym (Ella)

Hans barn föddes efter det här. Är det någon skillnad om det hände innan eller efter?

• Anonym (Ella)

Några frågor har dykt upp i tråden som jag tänkte besvara, vissa saker vill jag inte svara på i detalj då jag inte vill att man ska kunna härleda till vem det är:

Jag vet skillnaden på hebefil och pedofil.
    Det här var ett litet barn det handlade om.
    Jag har inte kollat upp alla föräldrar på lexbase, det var först när jag såg pappan på skolan som jag hämtade domen då jag vet vem han är sen innan och vet vad han har gjort.
    Han blev dömd för ca 10-15 år sedan och då var han över 30 år.
    Det handlar alltså inte om en 16-åring som hade en 14-åring flickvän t.ex.

Jag har inte agerat på den här informationen mest pga av att jag inte vill att barnet ska råka illa ut. Samtidigt så kan det vara så att det är precis vad barnet gör just nu, råkar illa ut hos sin pappa.
    Jag vill inte heller råka illa ut förstås, många nämner det här med förtal. Men tänk om jag skulle kunna ha förhindrat att ett barn till blir ett offer för honom.

Svar på tråden Förälder i klassen är pedofil