• Anonym (XXX)

Känna besvikelse över att få en pojke?

Jag kände aldrig att något kön skulle vara bättre, men jag hoppades att jag skulle få barn av BÅDA könen - och så blev det också! Det är optimalt tycker jag, för då får man båda världarna: både stå ute och frysa när sonen spelar match och sy Barbie-kläder tillsammans med dottern! :)

Sedan är det nog sant sant som vissa i tråden redan har skrivit, att när barnbarnen kommer har mormor en fördel framför farmor. Det är ju sin egen mamma en gravid kvinna går till med sina funderingar, i första hand, inte till sin svärmor. Och likaså när barnet är fött. Svärmor vill hon kanske inte ha i sitt hem för att hjälpa till i början; det kan hon uppfatta som att svärmor kritiserar och snokar och letar fel. Och då kan hon inte slappna av och vila ändå. (Ja jag vet att det finns dom som inte har någon bra relation med sin egen mamma heller, och i de fallen får man hoppas att de får en bra svärmor som kan kompenera lite av den biten.)

...och detta hänger lätt med även upp i barnens åldrar. Det är ju oftast kvinnan i familjen som bestämmer vem man ska åka och hälsa på, och vem som ska få träffa barnen och vara barnvakt. Kvinnan styr de sociala relationerna och kontakten med släkten. Jag har hört om män som blivit änklingar, som inte ens kunnat hitta adresserna och telefonnumren till sina egna syskon, för det var frun som höll reda på sådant, och såg till att det skickades  jul- och födelsedagskort.

• Anonym (XXX)
    Anonym (Tintin) skrev 2023-09-15 14:39:45 följande:

Angående svartsjukan, tänker inget sexuellt, utan mer att mamman rått om sin son under alla år, varit den han tytt sig till, huvudpersonen i pojkens liv, och sen när han träffar sin flickvän hamnar mamman vid sidan om, och kanske känner just svartsjuka eller avundsjuka gentemot flickvännen och hennes familj.

Det är ju liksom det naturliga, men här menar jag att de mödrar som säger att det är bättre med en flicka för där behåller man relationen på ett annat sätt än med en son pga han får sina nya familj osv, kanske är en sådan moder som känner svartsjuka mot sonens flickvän och själv inte beter sig juste. 

Menar nu absolut inte du utan tvärtom ger ju du en fin beskrivning av din och sonens och flickvännen relation som ju är bra. 

Slutklämmen får bli att där relationen blivit dålig mellan son, moder och svärdotter beror nog mest på modern. Hoppas du förstår. 

Alltså, i alla relationer mellan personer av olika kön finns det NÅGOT element som beror av att de... är av olika kön. Det är ofrånkomligt. Därför blir mammor inte svartsjuka på döttrarnas pojkvänner, och pappor blir inte svartsjuka på sönernas flickvänner. (Att de kan vara rädda för att bli ensamma, att de vuxna barnen nu inte kommer att vilja komma hem på besök och umgås så mycket längre när de har en partner - är en annan sak.)

...men en mamma kan vilja hålla sin son tillbaka, och särskilt om han är enda barnet eller enda sonen... någonstans vill hon att han ska stanna hos henne, eller att hon i alla fall ska få förbli hans förtrogna, den viktigaste kvinnan i hans liv. Och att pappor hotar unga män med gevär, som är intresserade av deras dotter, handlar inte bara om oro för att dottern ska bli gravid eller få dåligt rykte. Utan det är svartsjuka inblandat. Hon är hans lilla rena prinsessa, ingen otäck, snuskig man ska komma där och göra det fula intrånget mellan hennes ben...
Svar på tråden Känna besvikelse över att få en pojke?