Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Känna besvikelse över att få en pojke?

Anonym (Idioter) skrev 2023-09-14 10:22:32 följande:

Folk är idioter.

/mamma till två helt magiska små pojkar

Jag tänker att många har föreställt sig att saker ska bli på ett visst sätt, och sen känner de en tillfällig besvikelse när det inte blev som de tänkt. Många som är besvikna i stunden är det ju inte sen när bebisen föds. Tänker att man inte måste vara så hård en sån här gång och istället vara förstående att folk har känslor.
  • Anonym (Helene)
    Anonym (Lila) skrev 2023-09-14 14:09:13 följande:
    Du menar skulle jag säga till mina döttrar att de inte var högt önskade? Nej, varför skulle jag säga det, de var ju önskade? Har ingen son, men skulle säga till honom att han var önskad också, det skulle han ha varit. Att man önskade sig en dotter allra mest, men blev jättelycklig över att få ett barn, är återigen milsvida från det du hela tiden famlar efter. Vad är det i dig som gör att du försöker tillskriva en tråd, och skribenterna i den, åsikter de inte har?

Tänker man att man tänker dränka sin nyfödda son eftersom det inte blev en flicka, ja, då ska man söka hjälp omgående. Om man efter ett barn har fötts inte kan släppa sin besvikelse och det påverkar ens föräldraskap, ja då kan man jobba med de tankarna. Ingen här inne har uttryckt någonting som över huvud taget verkar alarmerande, eller som skulle ge anledning till att "jobba med det". Tvärtom verkar alla glada över barnen de fått, son eller dotter. Även om man kan undra kring de mest ivriga pojkmammorna ;)

Det är väl mest att det är så vansinnigt tabu att ens få uttrycka en tanke på att man kanske skulle kunna ha en preferens på bebisen. Att det är fel att ens ha en känsla att det vore extra roligt att få en flicka/pojke. Vilket är ju knäppt.

Svar på tråden Känna besvikelse över att få en pojke?