• Anonym (M)

Straff för misshandel och barnfridsbrott?

Det gäller en familjemedlem som förhoppningsvis är oskyldig och har blivit anklagad av sitt ex som hen ligger i vårdnadstvist med..  men eftersom jag inte var där kan jag såklart inte veta säkert. Är hen skyldig tycker jag såklart att hen har gjort väldigt fel och det känns fruktansvärt.

Men min fråga gäller alltså vad man brukar få för straff om man blir dömd för det? Hen är ostraffad sen innan ..  och det gäller misshandel av normalgraden. 
    Barnfridsbrott är alltså för de som inte vet när ett barn har bevittnat (sett eller hört) när någon utsätter barnets närstående för brott. 

Jag hoppas såklart att hen verkligen är oskyldig och inte kommer bli dömd men måste ändå förbereda mig på det värsta. Hela familjen är helt förstörda ..  

• Svar på tråden Straff för misshandel och barnfridsbrott?
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2023-09-12 20:03:34 följande:

Du kommer inte få veta om hen är skyldig eller inte (såvida inte exet säger att hen ljugit).

Personen kan bli oskyldigt dömd om exets historia är trovärdig, och kan bli frikänd trots att hen är skyldig om bevisen inte håller.

Tack för svaret! 
    Grejen är att exet har ändrat sin historia fram och tillbaks , vid något tillfälle har hon sagt själv att hon överdrev för att hon var rädd att han skulle ta barnen ifrån henne pga hennes diagnos (Borderline). Tyvärr blir det rättegång iallafall fick han precis veta. 

Kan lika gärna skriva nu också att det gäller min bror. Alla mår fruktansvärt dåligt.. Vi är väldigt nära och jag oroar ihjäl mig. 
    OM han skulle bli dömd , är det troligt att han får fängelse? Eller kan det bli villkorligt eftersom han är ostraffad sen tidigare? 

Vill inte skriva alla detaljer här av hänsyn till familjen och hans barn.. 

• Anonym (M)

Tack så mycket ni som har tagit er tid att svara! Var rädd att jag bara skulle få en massa påhopp, tacksam för att ni som har svarat är förstående .. Det är en hemsk situation.. Ska skriva mer sen när jag hinner

• Anonym (M)

Tack så mycket ni som har tagit er tid att svara! Var rädd att jag bara skulle få en massa påhopp, tacksam för att ni som har svarat är förstående .. Det är en hemsk situation.. Ska skriva mer sen när jag hinner

Svar på tråden Straff för misshandel och barnfridsbrott?