• Anonym (M)

Straff för misshandel och barnfridsbrott?

Det gäller en familjemedlem som förhoppningsvis är oskyldig och har blivit anklagad av sitt ex som hen ligger i vårdnadstvist med..  men eftersom jag inte var där kan jag såklart inte veta säkert. Är hen skyldig tycker jag såklart att hen har gjort väldigt fel och det känns fruktansvärt.

Men min fråga gäller alltså vad man brukar få för straff om man blir dömd för det? Hen är ostraffad sen innan ..  och det gäller misshandel av normalgraden. 
    Barnfridsbrott är alltså för de som inte vet när ett barn har bevittnat (sett eller hört) när någon utsätter barnets närstående för brott. 

Jag hoppas såklart att hen verkligen är oskyldig och inte kommer bli dömd men måste ändå förbereda mig på det värsta. Hela familjen är helt förstörda ..  

• Svar på tråden Straff för misshandel och barnfridsbrott?
  • Anonym (A)

Du kommer inte få veta om hen är skyldig eller inte (såvida inte exet säger att hen ljugit).

Personen kan bli oskyldigt dömd om exets historia är trovärdig, och kan bli frikänd trots att hen är skyldig om bevisen inte håller.

• Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2023-09-12 20:03:34 följande:

Du kommer inte få veta om hen är skyldig eller inte (såvida inte exet säger att hen ljugit).

Personen kan bli oskyldigt dömd om exets historia är trovärdig, och kan bli frikänd trots att hen är skyldig om bevisen inte håller.

Tack för svaret! 
    Grejen är att exet har ändrat sin historia fram och tillbaks , vid något tillfälle har hon sagt själv att hon överdrev för att hon var rädd att han skulle ta barnen ifrån henne pga hennes diagnos (Borderline). Tyvärr blir det rättegång iallafall fick han precis veta. 

Kan lika gärna skriva nu också att det gäller min bror. Alla mår fruktansvärt dåligt.. Vi är väldigt nära och jag oroar ihjäl mig. 
    OM han skulle bli dömd , är det troligt att han får fängelse? Eller kan det bli villkorligt eftersom han är ostraffad sen tidigare? 

Vill inte skriva alla detaljer här av hänsyn till familjen och hans barn.. 

• Anonym (A)

Jag skulle gissa villkorlig dom.
    Frivården kommer göra en personutredning där de lämnar en rekommendation om straff.

• Anonym (nn)
    Anonym (M) skrev 2023-09-12 20:16:50 följande:

Tack för svaret! 
    Grejen är att exet har ändrat sin historia fram och tillbaks , vid något tillfälle har hon sagt själv att hon överdrev för att hon var rädd att han skulle ta barnen ifrån henne pga hennes diagnos (Borderline). Tyvärr blir det rättegång iallafall fick han precis veta. 

Kan lika gärna skriva nu också att det gäller min bror. Alla mår fruktansvärt dåligt.. Vi är väldigt nära och jag oroar ihjäl mig. 
    OM han skulle bli dömd , är det troligt att han får fängelse? Eller kan det bli villkorligt eftersom han är ostraffad sen tidigare? 

Vill inte skriva alla detaljer här av hänsyn till familjen och hans barn.. 

Mitt ex blev dömd för det och det blev villkorligt. Väldigt osannolikt att det skulle bli fängelse. För att bli dömd måste det finnas rätt mycket bevis.

Har ni pratat med exet? Omöjligt att veta om han gjort det eller ej, är det det enda som hänt eller säger exet att det hänt saker tidigare?

Mitt ex familj vände alla emot mig, spred en massa rykten och vägrade tro att han hade gjort något. Detta trots att jag inte medverkade plus att det fanns en massa bevis. 

Oavsett så är det din bror och det är klart ni ska stötta han men ha i åtanke att han faktiskt kan ha gjort det. 
  • Anonym (Anna)

Jag har ingen info att komma med, vill bara beklaga denna fruktansvärda sits du hamnat i. Jag har varit med om något liknande, men den som blev anklagad var inte en väldigt nära anhörig som i ditt fall. Jag kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara om detta hände en familjemedlem.

Tyvärr är det så att så länge ord står mot ord och ingen erkänner att de ljuger, så kommer ni aldrig få veta sanningen. Eller jo, det skulle väl i så fall möjligen vara om barnet berättar, nu eller i framtiden, men barn kan tyvärr lätt manipuleras av sina föräldrar och det går till och med att ge dem falska minnen av händelsen, som sedan finns kvar för alltid. I slutändan måste du välja, baserat på vad du själv tror. Antingen får du bestämma dig för att att han ä oskyldig, försöka behålla den relation du har till din bror och låta känslorna från denna tuffa period mattas av med tiden. Eller så får du se det som att han mycket väl kan ha gjort detta, och låta er framtida relation bli därefter. Detta är inget du måste bestämma idag, utan gå på rättegången först om du vill det och tror att det hjälper dig. 

I mitt fall blev personen inte dömd, men jag kunde och ville inte reparera vår relation efteråt eftersom jag själv tror att han gjort den hemska handling han blev anklagad för. Så jag bröt med honom, och det gjorde många runt omkring honom också. Fruktansvärt, förstås, om det faktiskt är så att han var oskyldig, men han har kvar många av sina närmsta vänner och familj. 

• Anonym (M)

Tack så mycket ni som har tagit er tid att svara! Var rädd att jag bara skulle få en massa påhopp, tacksam för att ni som har svarat är förstående .. Det är en hemsk situation.. Ska skriva mer sen när jag hinner

• Anonym (M)

Tack så mycket ni som har tagit er tid att svara! Var rädd att jag bara skulle få en massa påhopp, tacksam för att ni som har svarat är förstående .. Det är en hemsk situation.. Ska skriva mer sen när jag hinner

Svar på tråden Straff för misshandel och barnfridsbrott?