Inlägg från: Lönnsirap |Visa alla inlägg
  • Lönnsirap

Diskmaskin diskar inte rent

Jag tänker att en diskmaskin självklart ska diska rent och att det naturligtvis precis som andra påverkat kan bero på diskmedlet och/eller fel val av program. Ytterligare en sak som kan strula är att du laddar maskinen på ett sådant sätt så att just dina tallrikar faktiskt inte blir rena. Pröva att ha lite större mellanrum mellan tallrikarna. Så att vattnet kommer åt ordentligt. 

Laddar man viss disk lite för tätt, så blir inte disken ren.

• Lönnsirap
    ShyVic skrev 2023-09-10 20:20:44 följande:

Tack för bra tips! Har bara haft den några veckor så speciellt smutsig var den inte när jag hade uppe och rengjorde filtret. Det kanske är så att jag packar disken dåligt, men borde inte vara så. Ställer en tallrik i varje fack och det är väl tanken? Kan prova att ställa varannan. 

Tanken från tillverkaren är ju att disken ska bli ren och att folk ska bli nöjda. Erfarenhetsmässigt är det skillnad mellan olika tallrikar och sätt att lasta och för oss fungerar inte att ställa våra tallrikar så tätt som möjligt. Assietter, absolut, men varesig djupa eller flata tallrikar blir helt rena utan ordentligt mellanrum.
Svar på tråden Diskmaskin diskar inte rent