• ShyVic

Diskmaskin diskar inte rent

Har nyligen skaffat min första diskmaskin, men tycker det sällan blir helt rent. Nästan alltid efter avslutat program, så är det små torkade rester kvar på disken. Om det tex varit köttfärssås eller tomatsås, så är det små röda torkade ?prickar? kvar på disken. Inbland sitter det ytligt då man bara enkelt kan borsta bort det, men ibland är det fasttorkat och behöver handdiskas efteråt. 

Någon som förstår vad jag menar Kan det vara mitt diskmedel som är för dåligt på att rengöra eller är det maskinen som är dålig? 

• Svar på tråden Diskmaskin diskar inte rent
  • Fjäril kär

Skölj av disken innan du stoppar in den 
    Packa inte disk överfull. All disk måste kunna nås av sprinklerarmarna vilket det inte gör om det ligger bunkar, fat och grejor över tallrikar och glas .

Använd ett bra diskmedel och stoppa gärna  tabletter direkt i bestickkorgen .

Använd rätt program för rätt sorts disk . Precis som på en tvättmaskin.  

Låt inte disk stå och torka i maskinen innan det diskas. 

• Anonym (Rttrt)

Prova ett annat diskprogram?

• Pixie99

Nu vet jag inte vilken modell du har, men det är såklart en skillnad på kvalitet på produkterna. Vi har en Asko som gör strålande rent för det mesta, men i dotterns lägenhet finns en billig no-name kinesisk diskmaskin som knappt ens får något rent över huvud taget.

Se till att skölja av allt innan du ställer in det i diskmaskinen. Vänta inte för länge med att diska, så att maten hinner torka fast. Oavsett vad reklamen säger, så måste man ofta fördiska saker, särskilt om det är fastbrända matrester eller rester från väldigt stärkelserik mat. Metallkastruller med rester av ris exempelvis blir aldrig skinande rena i bara diskmaskinen utan behöver göras rent med ättika efteråt för att bli så där högblanka och inte tråkigt flammiga. Plast blir aldrig bra, undvik plast i matsammanhang över huvud taget.

Kolla hur tillverkaren föreslår att du ska ställa in tallrikar, glas och bestick. Det brukar vara bästa sättet att se till att vattenstrålen från spolarmarna når överallt. Lägger du saker ovanpå varandra huller om buller, så blir det såklart inte rent. Packa inte heller överfullt.

Använd rätt program. Ofta finns det ett ECO-program som tillverkaren bygger in för att kunna presentera låga förbrukningssiffror i sina broschyrer, men de fungerar sällan i verkligheten. 

Köp bra diskmedelstabletter, t ex Finish Power eller Yes.

• Anonym (Diskaren)

Du behöver ta upp filtret i diskmaskinen och rengöra det ordentligt. Därefter kör du en tom maskin på hög temp med ett medel som heter diskmaskinrengöring - finns Yes, Finish eller Icas egna. Detta bör man göra nån gång varannan månad i alla fall. Sen borde din disk bli ren och fin! {#emotions_dlg.flower}

• Lönnsirap

Jag tänker att en diskmaskin självklart ska diska rent och att det naturligtvis precis som andra påverkat kan bero på diskmedlet och/eller fel val av program. Ytterligare en sak som kan strula är att du laddar maskinen på ett sådant sätt så att just dina tallrikar faktiskt inte blir rena. Pröva att ha lite större mellanrum mellan tallrikarna. Så att vattnet kommer åt ordentligt. 

Laddar man viss disk lite för tätt, så blir inte disken ren.

• Jemp

- tillsätt salt (i avsedd behållare), särskilt om ni har kalkrikt vatten. 
    - gör rent maskinen. Först manuellt, sen med maskinrengöring. 
    - se till att filtret är korrekt isatt. 
    - kolla i "diskarmarna" om något fastnat i spolhålen. 

• ShyVic

Tack för bra tips! Har bara haft den några veckor så speciellt smutsig var den inte när jag hade uppe och rengjorde filtret. Det kanske är så att jag packar disken dåligt, men borde inte vara så. Ställer en tallrik i varje fack och det är väl tanken? Kan prova att ställa varannan. 

• Anonym (Börje)

yes platinum 
    lite dyrare men super

• AnnaZL
    Anonym (Börje) skrev 2023-09-10 23:16:55 följande:

yes platinum 
    lite dyrare men super

Det är också det enda som funkar för oss, tex vanliga yestabletter blir det inte rent av.
  • sextiotalist
    Pixie99 skrev 2023-09-10 15:29:59 följande:

Nu vet jag inte vilken modell du har, men det är såklart en skillnad på kvalitet på produkterna. Vi har en Asko som gör strålande rent för det mesta, men i dotterns lägenhet finns en billig no-name kinesisk diskmaskin som knappt ens får något rent över huvud taget.

Se till att skölja av allt innan du ställer in det i diskmaskinen. Vänta inte för länge med att diska, så att maten hinner torka fast. Oavsett vad reklamen säger, så måste man ofta fördiska saker, särskilt om det är fastbrända matrester eller rester från väldigt stärkelserik mat. Metallkastruller med rester av ris exempelvis blir aldrig skinande rena i bara diskmaskinen utan behöver göras rent med ättika efteråt för att bli så där högblanka och inte tråkigt flammiga. Plast blir aldrig bra, undvik plast i matsammanhang över huvud taget.

Kolla hur tillverkaren föreslår att du ska ställa in tallrikar, glas och bestick. Det brukar vara bästa sättet att se till att vattenstrålen från spolarmarna når överallt. Lägger du saker ovanpå varandra huller om buller, så blir det såklart inte rent. Packa inte heller överfullt.

Använd rätt program. Ofta finns det ett ECO-program som tillverkaren bygger in för att kunna presentera låga förbrukningssiffror i sina broschyrer, men de fungerar sällan i verkligheten. 

Köp bra diskmedelstabletter, t ex Finish Power eller Yes.

Fördiskar aldrig och får skinande rent 
    De enda gångerna det inte blivit rent är när jag missat att göra rent filtret eller en arm har fastnat 
    Även på jobbet så blir allt rent 
  • Lönnsirap
    ShyVic skrev 2023-09-10 20:20:44 följande:

Tack för bra tips! Har bara haft den några veckor så speciellt smutsig var den inte när jag hade uppe och rengjorde filtret. Det kanske är så att jag packar disken dåligt, men borde inte vara så. Ställer en tallrik i varje fack och det är väl tanken? Kan prova att ställa varannan. 

Tanken från tillverkaren är ju att disken ska bli ren och att folk ska bli nöjda. Erfarenhetsmässigt är det skillnad mellan olika tallrikar och sätt att lasta och för oss fungerar inte att ställa våra tallrikar så tätt som möjligt. Assietter, absolut, men varesig djupa eller flata tallrikar blir helt rena utan ordentligt mellanrum.
  • Anonym (Sindy)

Det beror MYCKET på maskinen.

Pga flyttar och annat har jag fått prova 4 olika maskiner de senaste åren.

maskin 1: diskade bra, det mesta försvann, nån enstaka rest blev kvar. men gick sönder, så fick maskin 2.

maskin 2: fick inte sitta EN enda matrest på, inget gick bort! Testade alla program och andra diskmedel, inget hjälpte. Var en helt ny maskin men urdålig! (Billig kanske?) fick fördiska precis allt!

maskin 3: den bästa jag haft! ALLT gick bort, behövde inte fördiska alls. Även ketchup eller potatismos som torkat fast försvann!

maskin 4: diskar helt OK men vissa rester blir kvar och ibland även diskmedelsrester kvar på vissa grejer trots att de står fritt.

• Anonym (Fia)

Ser flera som skriver om att skölja/fördiska, men vet jag blev tillsagd redan för ett antal år sedan att med moderna diskmaskiner är det viktigt att INTE göra detta då de har funktioner för att "se" hur smutsig disken är och anpassa efter detta (moderna tvättmaskiner gör ofta också detta) och om man då sköljt av så fungerar den funktionen inte som den ska utan maskinen tror att du ställer in mycket renare disk än det faktiskt är. Min var en av de billigaste bänkdiskmaskinerna som inte talade om att den hade en sådan funktion men tenderade att stämma faktiskt. 

Kanske har du en sådan?

Men håller med om att det gör stor skillnad med valet av medel och se till att det är påfyllt med salt om den har fack för det, speciellt om du inte använder kombitabletter men ofta även annars också. Hävdas ofta om hur nästan alla hushåll i Sverige har mjukt vatten men i alla fall i min kommun är det uppenbart att det inte är fallet. 

• LFF

Man ska som regel INTE skölja av disken innan man ställer den i maskinen. Då har inte diskmedlet något att jobba med och man får diskmedelsrester på disken istället.

Anledningar till att det inte diskar rent:

- För kort program, snabbprogrammen fungerar som regel endast på relativt osmutsig disk.
    - Hur full är maskinen? Är den för full så blir det problem. Det betyder inte att du inte ska kunna ställa disk i varje fack men visa maskiner blir helt enkelt lite kinkiga om man gör det. 
    - Vad använder du för diskmedel?
    - Vad är det för hårdhet på vattnet? Kolla på kommunens hemsida, där brukar man kunna få den typen av information.
    - Silen behöver rengöras varje vecka i princip. 

• ShyVic
    AnnaZL skrev 2023-09-11 06:52:45 följande:
    Det är också det enda som funkar för oss, tex vanliga yestabletter blir det inte rent av.
    Ni som använder Yes platinum, har ni separat spolglans eller behövs det inte? Verkar vara allt i ett med de kapslarna. 
  • sextiotalist
    ShyVic skrev 2023-09-12 17:49:59 följande:
    Ni som använder Yes platinum, har ni separat spolglans eller behövs det inte? Verkar vara allt i ett med de kapslarna. 
    Inget extra. Endast tabletten 
  • RaYzLeR

Förskölja disken ska man inte behöva göra. Det sköter diskmaskinen.

Spolglanset gör väl inte disken renare, bara att vattnet rinner av disken snabbare så att det inte blir kalkfläckar på disken.

Svar på tråden Diskmaskin diskar inte rent