Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

min dotter fotbollslag

Min sjuåring valde att sluta med fotboll nu, sen det visade sig att nästa termin innebär träning två gånger i veckan och match varje helg. Dessutom  dokument från klubben om att barnen förväntas prioritera träningarna. Hon tycker fotbollen är jätteskoj, men vill också testa andra idrotter, fortsätta med den idrott hon också tränar en gång i veckan (och tävlar i fem, sex gånger per år), och testa på ett instrument också. 

Det är jättetråkigt att mer eller mindre behöva välja redan så tidigt. 

• Anonym (Mamman)
    AnnaSturesson skrev 2023-09-10 21:08:08 följande:
    På många orter har man något som kallas samsyn, DVS att man lägger träningar mm så att man kan hålla på med flera idrotter,

www.rfsisu.se/distrikt/varmland/vi-arbetar-med/barn--och-ungdomsidrott/samsyn-varmland
    Det är inte det som är problemet. Problemet är att mitt barn inte vill vara uppbokad 5-6 dagar i veckan, redan nu. Hon vill ha tid att leka, läsa, göra spontana saker, gå på kalas och vara ledig också. Och det går inte, om hon ska vara uppbunden på fotboll tre gånger i veckan redan nu. 
  • Anonym (Mamman)
    AnnaSturesson skrev 2023-09-10 21:26:56 följande:
    Samsyn innebär även att på sommaren har forboll förtur och på vintern har innomhusidrotter som basket och innebandy förtur.

Även om man det är fotbolls träning året runt så ska man prioritera vinteridrotten på vintern.

två träningar i veckan + match låter helt normalt för 11-åringar.
    Nu är min dotter sju år och inte 11. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Sofie) skrev 2023-09-13 10:37:23 följande:

11 är en lurig ålder. Det finns många som faktiskt vill ha ledigt och chilla lite grand och andra som inser att man kan bli proffs i sporten. Det är en svår balansgång. 

I min gamla förening har de två stora grupper, ett dam- och ett herrlag, som spelar motionsfotboll. De grupperna är dock från 15 år, men otroligt populära. Jag kan mycket väl tänka mig att även yngre barn och tonåringar skulle kunna vara intresserade av det. Dvs, spela för att det är kul, för motionen och för umgänget, men inte för att bli bäst. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (Abc) skrev 2023-09-13 12:41:03 följande:
    I breddlaget finns inte det kravet utan där är det många som bara är med på 1 av 3 träningar i veckan. Dock så har även breddlaget två nivåer där de som aspirerar på att komma med i akademilaget eller vill spela i breddlagets förstalag har ett närvarokrav. Men för de som bara vill sparka boll och ha kul så finns det också plats. Men det går ju inte att bara spela match, men absolut ok att missa två tränignar i veckan för att man kanske håller på med någon annan idrott eller en träning i veckan helt utan annan anledning att man inte vill träna så mycket. Det uttalade närvarokravet för de är en gång i veckan och då får man vara med kanske varannan match med det.
    Det låter ju superbra och som ett bra sätt att behålla barn och unga i rörelse!
Svar på tråden min dotter fotbollslag