min dotter fotbollslag
hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma?
hej. min dotter har ett fotbollslag där jag tycker att dom lägger ribban väldigt högt. är man inte med på varje träning och deltar i alla matcher utesluts man. vad hände med lek och skoj. någon som upplever detsamma?
Hur gammal är dottern?
11
Håller med,det ska elitsatsa direkt.
Min dotter spelade handboll i 4 år sedan blev det större krav i skolan ( vilka hon ville klara) och högre krav och satsningar på handbollen.
Den ekvationen gick inte ihop, tråkig utveckling att man inte kan spela för att det är kul, bra motion, laganda och gruppkänsla.
11
Ett problem med idrott för flickor är att en stor del droppar av i puberteten eller lägger sig till med en inställning att jag gör det här för att det är kul och för att inte bli tjock. Från att ha varit väldigt motiverade, ofta mer än pojkar pre-pubertet, från att idrotten är prio1 allt som räknas till att en massa andra saker intresserar de istället.
Så för att kunna få fram talanger som faktiskt kommer prioritera sitt idrottsutövande i livet så behövs det elitsatsas tidigare än för pojkar.
Ännu tydligare blir det här i individuella idrotter tex. gymnastik och konståkning (nog de allra tydligaste exemplen) att det behövs elitsatsas före puberteten för att få fram de bästa atleterna i damidrott.
(Sen håller jag inte med om att det där är en bra eller ens moraliskt försvarbart metod och det orsakar psykiska problem, men det är rätt vederlagt att det funkar så.)
Vår klubb utesluter ingen så hårt som du beskriver det, men det är hetsigt och tävlingsinriktat, ja. De barn som deltagit i minst en av två träningar under veckan kallas till match på helgen. Matcher är det varje helg både lördag och söndag, och det ska hackas på barnen om dom spelar dåligt.
Finns mycket positivt med klubben också, men attityden att man ska tycka fotbollen är viktigast och prioritera den, och att det är absolut viktigast att vinna finns absolut.
Vår klubb utesluter ingen så hårt som du beskriver det, men det är hetsigt och tävlingsinriktat, ja. De barn som deltagit i minst en av två träningar under veckan kallas till match på helgen. Matcher är det varje helg både lördag och söndag, och det ska hackas på barnen om dom spelar dåligt.
Finns mycket positivt med klubben också, men attityden att man ska tycka fotbollen är viktigast och prioritera den, och att det är absolut viktigast att vinna finns absolut.
Min sjuåring valde att sluta med fotboll nu, sen det visade sig att nästa termin innebär träning två gånger i veckan och match varje helg. Dessutom dokument från klubben om att barnen förväntas prioritera träningarna. Hon tycker fotbollen är jätteskoj, men vill också testa andra idrotter, fortsätta med den idrott hon också tränar en gång i veckan (och tävlar i fem, sex gånger per år), och testa på ett instrument också.
Det är jättetråkigt att mer eller mindre behöva välja redan så tidigt.
Min sjuåring valde att sluta med fotboll nu, sen det visade sig att nästa termin innebär träning två gånger i veckan och match varje helg. Dessutom dokument från klubben om att barnen förväntas prioritera träningarna. Hon tycker fotbollen är jätteskoj, men vill också testa andra idrotter, fortsätta med den idrott hon också tränar en gång i veckan (och tävlar i fem, sex gånger per år), och testa på ett instrument också.
Det är jättetråkigt att mer eller mindre behöva välja redan så tidigt.