• Anonym (Ny början)

Skuldsanering

Vad krävs att få skuldsanering?

Jag har 3 lån på sammanlagt summa ca 500K. Har också på CSN för att ha pluggat 2 år på YH.
    Betalar alltså 3 lån och alla 3 har hög ränta.
    Jag betalar det allra lägsta, därför att jag ej kan betala mer för då har jag inget kvar att leva för.
    Efter hyra och lånen samt alla andra utgifter som el, hemförsäkring, etc. så har jag 2800 kvar ibland 3200. Det ska jag ha till tvättmedel, stödmedlem, hygien, medicin, sjukvård och mat. Det räcker inte. Jag får smygäta på jobbet för att kunna hålla mig mätt, är jag ledig så äter jag typ gröt eller mackor.
    Orkar inte leva så här.
    Jag jobbar heltid och är fast. Har inga betalningsanmärkningar eller på kronofogden. Jag vill bara börja om :(
    Sen undrar jag. Om man nu får skuldsanering får man lov att börja studera på högskolan då, får man lov att ta CSN då??
    Sen undrar jag. Hur mycket har man kvar att leva för? Vad ska summan täcka? Får man hjälp med medicin, busskort och tandvård om så behövs?
    Om jag får skuldsanering och gifter mig efter 1 år, vad händer då? Får min man också betala?
    Snälla berätta allt! Länka inga artiklar eller sidor, jag vill läsa om era erfarenheter och tips. 
  • Svar på tråden Skuldsanering
  • Martinnains

Hur hög ränta har du? Tänker att du skulle kunna göra en egen skuldsanering.
    Vilka värden har du? Låter inte som någon orimlig skuldrorna.

• Anonym (Skuldsaneraren)

För att få skuldsanering måste bedömningen göras att du inte kommer kunna betala av dina skulder de närmaste 10 åren. Det låter som att du kämpar på och lever under existensminimum för att det ska gå runt och det är förstås inte hållbart i längden. Problemet kanske är att du är lite "för duktig" för att få hjälp.

Sen spelar det nog roll vad dina lån har gått till. Om du äger något av stort värde, som en onödigt dyr bil, så lär de kräva att du säljer den.

Du kan absolut plugga med studielån fast du har skuldsanering. Det är nästan att föredra, för du kommer inte tjäna nåt på att jobba under tiden, eftersom allt över förbehållsbeloppet kommer att gå till skulderna.

• Anonym (Ny början)

Jag har Northmill 
    Ränta: 16,14%
    Skuld: 24.2021 kr
    Återbetalning: 178 mån

Remember 
    Ränta: nominell Ränta 14.15%
    Skuld: 332.931 kr
    Återbetalning: 176 mån

Collector
    Effektiv ränta: 17.96%
    Skuld: 27.436 kr
    Återbetalning: 7 år 3 mån

Asså HUR ska jag lyckas betala detta?
    Jag betalar redan lägsta belopp på alla för högre kan jag ej lägga. Måste ha till mat, medicin och hushåll 

• Anonym (Ny början)

Snälla jah behöver tips och råd. Ser inte ljust på framtiden nu och mår så dåligt. Vill bara ha en ny början.
    Jag äger inget av värde och ingen bil heller.

• Anonym (skuldsanering)

Hej!

Det är för jävligt hur lätt det är att få lån i dessa tider. Är också i samma situation som dig dock har det gått lite längre och jag har skuldsanering redan.

Har du försökt höra dig av till dina kreditgivare och försökt få ner räntan?
    Det var ett krav från kronofogden i alla fall för mig för att få skuldsanering godkänd.

Om du har 2800 kvar efter allt är betalt så skulle jag ansöka om skuldsanering. Du kommer få det bättre även fast det inte kommer bli några rikedomar direkt. Du får existensminimum i 5 år om det blir godkänt och det är i alla fall mer än 2800:- per månad.

• Anonym (l)

Prata med kommunens skuldrådgivare

• Martinnains

242000×0,16+333000*0,14+27000*0,18=90200
    Du betalar på tok för mycket ränta.
    Det du bör göra är att kolla om du kan lösa dessa krediter och sen kolla med banken / banker vad de kan erbjuda för ränta. Bäst vore om du har någon säkerhet men även Blanko lån ska ha betydligt lägre ränta. T.ex. SBAB skriver om run 7%.
    Det skulle halvera din räntekostnad. Det andra är intäktssidan har du inga värden som du kan sälja?

• Martinnains

Kom ihåg att när du går till banken så är du kund, banken vill låna ut till dig.

• Anonym (C)
    Martinnains skrev 2023-09-28 19:41:20 följande:

Kom ihåg att när du går till banken så är du kund, banken vill låna ut till dig.

Så enkelt är det inte, banken vill absolut inte låna ut till någon med låg kreditvärdighet.

Ts det bästa är väl att börja med att kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare. 

Ringa runt och försöka förhandla ner räntan eller kolla på tex sambla om de vill ta över och baka ihop dina lån.

Titta även på dina utgifter, kan du till exempel flytta till billigare? Säga upp något abonnemang? Många bäckar små.

• Anonym (Katrin)
    Anonym (Ny början) skrev 2023-09-28 17:05:10 följande:

Jag har Northmill 
    Ränta: 16,14%
    Skuld: 24.2021 kr
    Återbetalning: 178 mån

Remember 
    Ränta: nominell Ränta 14.15%
    Skuld: 332.931 kr
    Återbetalning: 176 mån

Collector
    Effektiv ränta: 17.96%
    Skuld: 27.436 kr
    Återbetalning: 7 år 3 mån

Asså HUR ska jag lyckas betala detta?
    Jag betalar redan lägsta belopp på alla för högre kan jag ej lägga. Måste ha till mat, medicin och hushåll 

Men vad har du lagt dessa pengar på? Finns det inga saker kvar att sälja?

Vad var så viktigt att du tog lån till otroligt höga räntor? 
Svar på tråden Skuldsanering