Inlägg från: Anonym (Ny början) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ny början)

Skuldsanering

Vad krävs att få skuldsanering?

Jag har 3 lån på sammanlagt summa ca 500K. Har också på CSN för att ha pluggat 2 år på YH.
    Betalar alltså 3 lån och alla 3 har hög ränta.
    Jag betalar det allra lägsta, därför att jag ej kan betala mer för då har jag inget kvar att leva för.
    Efter hyra och lånen samt alla andra utgifter som el, hemförsäkring, etc. så har jag 2800 kvar ibland 3200. Det ska jag ha till tvättmedel, stödmedlem, hygien, medicin, sjukvård och mat. Det räcker inte. Jag får smygäta på jobbet för att kunna hålla mig mätt, är jag ledig så äter jag typ gröt eller mackor.
    Orkar inte leva så här.
    Jag jobbar heltid och är fast. Har inga betalningsanmärkningar eller på kronofogden. Jag vill bara börja om :(
    Sen undrar jag. Om man nu får skuldsanering får man lov att börja studera på högskolan då, får man lov att ta CSN då??
    Sen undrar jag. Hur mycket har man kvar att leva för? Vad ska summan täcka? Får man hjälp med medicin, busskort och tandvård om så behövs?
    Om jag får skuldsanering och gifter mig efter 1 år, vad händer då? Får min man också betala?
    Snälla berätta allt! Länka inga artiklar eller sidor, jag vill läsa om era erfarenheter och tips. 
  • Svar på tråden Skuldsanering
  • Anonym (Ny början)

Jag har Northmill 
    Ränta: 16,14%
    Skuld: 24.2021 kr
    Återbetalning: 178 mån

Remember 
    Ränta: nominell Ränta 14.15%
    Skuld: 332.931 kr
    Återbetalning: 176 mån

Collector
    Effektiv ränta: 17.96%
    Skuld: 27.436 kr
    Återbetalning: 7 år 3 mån

Asså HUR ska jag lyckas betala detta?
    Jag betalar redan lägsta belopp på alla för högre kan jag ej lägga. Måste ha till mat, medicin och hushåll 

• Anonym (Ny början)

Snälla jah behöver tips och råd. Ser inte ljust på framtiden nu och mår så dåligt. Vill bara ha en ny början.
    Jag äger inget av värde och ingen bil heller.

• Anonym (Ny början)

Jag har inget av värde, mer än min telefon som är 3 år gammal och tv som är 8 år gammal. 
    Har redan sänkt alla kostnader och har billigaste hyran i stan, betalar 4800 för en 2a.
    Har sagt upp Netflix och hemförsäkring till och med. Gått ur facket.
    Har redan gjort det jag kan.
    Sålt av kläder och porslin etc. men för vilka pengar? Det går till mat. Jag handlar billigaste mat och tvättmedel samt hygienprodukter. 
    Jag lever som en riktig fattigman. Mer kan jag inte göra. Leva på nudlar och gröt tänker jag inte göra, jag är sjuk och behöver ha mina mediciner och ordentlig mat.

Jag var tillsammans med en narcissist som spelade upp min lön genom att ta mitt kort när jag sov. Jag stod utan lön och tog lån för att klara mig.
    Han ville ha en bil men kunde inte ta på sitt namn så jag tog ett lån och han köpte en bil, jag skulle få pengarna kontakt. Fick 5000 och resten skulle jag få sen. Fick aldrig dem pengarna. 
    Jag blev sjukskriven för jag gick in i väggen och alla utgifter då och sen min hyra som låg på 9300. Jag fick ha praktik sen som ledde till jobb, men praktiken varade 4 mån. Jag fick ta lån för att täcka under tiden jag var sjukskriven och hade praktik, för att klara mig. 

Det är lätt att peka finger på folk som hamnat så här.
    Jag var själv den som pekade när jag var yngre. 
    36 år och jag står här.
    Att tillägga också, jag är från en bra familj. Min pappa är kirurg och mamma var jurist. Min syster studerar till sjuksköterska. . 
    Allting hände när jag träffade denna charmiga man som tog mig med storm. Förlorade mig själv helt och all kontroll.

• Anonym (Ny början)

Har prata med skuld och rådgivare i min kommun. Hon frågade bara hur jag fick alla skulder och sen rådde mig att söka extrajobb och sälja av sånt av värde. Wow.....
    Ingen hjälp.
    Hade velat samla alla 3 lån i ett så jag har 1 månadskostnad och 1 ränta att betala. Men är rädd att jag ska söka hos flera långivare och sen bli svartlistad för att jag sökt för många och fått många UC.
    Skuldsanering hade jag velat ha men att vara på kronan känns inte trevligt.
    Vet inte vad jag ska göra

Svar på tråden Skuldsanering